Nissan heeft geen idee hoe het een goedkope sportwagen moet bouwen

nissan-idx-nismo-22

In de huidige line-up van Nissan staat er heerlijk speelgoed. Denk aan de 370Z, alle Nismo's en de beul van een GT-R. Het Japanse merk heeft echter geen idee hoe het een achterwielaangedreven sportwagen moet bouwen voor een laag prijskaartje.

Nissan-fanatiekelingen - ja, die bestaan echt - kijken sinds de lancering van de Toyota GT86 en Subaru BRZ met smekende ogen naar hun favoriete merk. In ruil kregen ze de Juke Nismo. Leuk betaalbaar speelgoed maar... met voorwielaandrijving. Eind vorig jaar leek er dan toch eindelijk verlossing te komen met de IDx, een voorbode naar een heerlijk scheurijzer.

Zonder hulp

De realiteit ligt blijkbaar iets moeilijk. Want net zoals bij Toyota en Subaru destijds heeft het merk geen idee hoe ze de prijs laag kunnen houden van zo'n kar. Die twee andere Japanners vonden natuurlijk de oplossing door samen te werken, Nissan heeft echter geen partners. Nissan's vice president van productie planning Pierre Loing is dan ook duidelijk tegenover WardsAuto:

'Het is niet gemakkelijk, en als je dan zoiets doet en je slaagt erin om zo'n wagen aan een lage prijs te bouwen, wat doe je dan met het platform? Want eerlijk gezegd, een nieuw platform ontwikkelen om er jaarlijks maar 50.000 auto's op te bouwen is gewoonweg niet de moeite.'

Terecht, al begrijpen wij het probleem niet. Nissan heeft een resem aan platformen liggen met achterwielaandrijving waarop het kan bouwen. Eéntje daarvan is dat van de 370Z. Dus geen excuses meer Nissan, wij willen een Toyobaru-concurrent.

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
DasHaus 12:35
Portrait de DasHaus

Qua aanschafprijs gaat die vlieger op, alleen verbrodden vadertje staat en de rekening aan de pomp (eigenlijk opnieuw vadertje staat) dat feestje al snel

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités