Skoda blaast 40 RS-kaarsjes uit

skoda-rs-40th-anniversary-22

Dit jaar bestaat de RS typeaanduiding bij Skoda 40 jaar. Reden genoeg voor de Tsjechen om de bakken pivo boven te halen en met weemoed terug te kijken naar het ontstaan van de RS-modellen.

Voor velen een verbazing, maar Skoda maakt al 40 jaar RS-modellen. En hoewel het merk zelf eigenlijk niet meer weet waarvoor de afkorting staat, zijn de meeste Skoda-historici- ze bestaan blijkbaar - unaniem, de afkorting staat voor Rally Sport. De eerst wagens die de badge droegen waren de 180 RS en 200 RS. Twee wagens die in 1974 deelnamen aan de 'Skoda Rally', een eigen uitgevonden klasse van het merk.

130 RS

Daarna volgde al snel de 130 RS, een wagen die deelnam aan de globale rally's en circuitraces op de deze aardbol. Met successen in de Monte Carlo Rally en het Touring Car Championship was de kleine rekel met een 1.3 benzine en 140 pk een klein succes. Na zijn laatste jaar in de racerij, in 1981, werd de RS-benaming bijna twintig jaar lang opgeborgen in een kast bij Skoda.

Volkswagen redt de dag

Het duurde tot na de eeuwwisseling - op het moment dat Volkswagen de touwtjes in handen neemt - voor een RS terug het daglicht zag. Ditmaal was het de Octavia RS, een wagen die in gewone trim de val van het ijzeren gordijn moest vieren. De jongens bij VW waren natuurlijk zo snugger om de wagen aan te bieden als een productiemodel, in plaats van een raceversie. Hierdoor kon Skoda meer volumes draaien van de RS-versies. Het publiek wist de Octavia RS met 1.8 en 180 pk wel te smaken. Daarop besloot Skoda om ook een WRC-variant te maken.

skoda-rs-40th-anniversary-22

Na de Octavia was het de beurt aan de Fabia om een RS-behandeling te krijgen. In 2003 kwam dit klein kanon op de markt. Niet met een benzinemotor, wel met een 1.9 diesel met 130 pk. Waarbij Skoda openlijk toegaf geen problemen te zien met diesels in hun sportieve modellen.

Diesel/ Benzine

Dit was ook het geval voor de tweede generatie Octavia RS. Daarin had je de keuze tussen een benzine of diesel. Die eerste leverde 200 pk en die tweede stuwde 170 pk naar de wielen. Standaard met handbak, optioneel met de DSG-automaat.

De huidige generatie Fabia wou verder bouwen op dat succes. Echter werd het nooit een verkoopstopper. Hoewel de 1.4 TSI met 180 pk meer dan indrukwekkend is, nekt de DSG-automaat hem. Niet door de bak zelf - want die is geweldig -, wel door het hoge prijskaartje dat er aan vast hangt.

Anno 2014

Vandaag de dag hebben de Tsjechen de beste Octavia RS tot nog toe geconstrueerd. Met de motor uit de Golf GTI of GTD en wederom een DSG is het de Golf Variant met meer punch die ze bij Volkswagen niet willen maken. Wat de toekomst brengt is koffiedik kijken. Skoda heeft alleszins geen zin in een Fabia RS na het verkoopfiasco van de vorige generatie. Een verjaardagsversie van de Octavia RS zou dan weer wel op de planning staan.

skoda-rs-40th-anniversary-22

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Yvesw 13:13
Portrait de Yvesw

Ik zal je bijstaan door te zeggen dat de huidge Octavia Combi RS - mitst deftige banden eronder - een subliem voertuig is. Zeker voor de prijs ;-)

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités