A3 clubsport quattro concept is eerste kijk op RS3

Audi-A3-clubsport-quattro-concept

Als het van Audi afhangt hoeven we niet meer te lang te wachten op hun über C-segmenter, de RS3. Tot dan kunnen we kwijlen bij deze A3 clubsport quattro concept, een omgebouwde A3 Berline met 525 pk.

Naar jaarlijkse gewoonte is de Volkswagen groep uitermate present op het Wörthersee Tour-tuningfeestje in Oostenrijk eind mei. Zo leverden ze al eerder pareltjes als de Seat Leon Cup Racer (als voorbode van de Leon Cupra), de Volkswagen Power Pick up en de Audi TT Ultra Quattro. Dit jaar kunnen we Skoda verwachten met een dakloze Citigo en Audi met deze waanzinnige opgepompte A3 Berline.

Audi-A3-clubsport-quattro-concept

Audi RS4-looks

Verwacht hem niet in productie, maar zie hem eerder als een - aftastende - voorbode op de RS3. Dat Audi daarmee toegeeft dat ze de RS3 ook in berline-vorm gaan produceren, dat laten we in het midden. Uiterlijk is de clubsport quattro alleszins al een wagen van 'heb je me daar gezien'. Een stevige bodykit met uitgeklopte wielkasten wordt afgewerkt met een enorme - drempelhatende - carbon splitter vooraan. Achteraan is het dan weer op-en-top Rennsport met de twee ovalen uitlaten die omhuld worden door het nodige gaas en diffuser.

Verdere opvallende kenmerken zijn de actieve spoiler achteraan die fungeert als airbrake bij stevig remmen, de ronde tankklep die ze leenden van de nieuwe TT en de Quattro-logos her en der. Afwerken doen ze bij Audi met 21-duims velgen waarrond ze het minimum aan rubber hangen (275/25) en stevige koolstofkeramische remschijven die erachter schuilen. Al zijn die laatste meer dan nodig.

Audi-A3-clubsport-quattro-concept

Vijfcilinder-pret

Geen viercilinder in het vooronder. Nee, Audi gebruikt de heerlijk 2.5 vijfcilinder die momenteel ook plezier levert in de RS Q3 en voordien - het wordt een rode draad doorheen het artikel - werd gebruikt in de RS3. Het TFSI-blok levert in deze kruissedan dankzij een knoert van een turbo maar liefst 525 pk en 600 Nm koppel. Waanzinnige prestaties die aantonen dat het blok nog lang niet aan zijn - power - einde zit.

De kracht van het blok wordt via een S Tronic-automaat met zeven verzetten naar de vier wielen gelanceerd dankzij het Quattro-systeem met meerplatenkoppeling. Een sprintje naar de honderd zou daardoor, met dank aan launch control, in 3,6 seconden worden afgewerkt. De acceleratiepret stopt op 310 km/u. Het gewicht, wordt op een sensibele 1.527 kilogram gehouden.

Derniers articles publiés

Commentaires (8)

Laisser un commentaire
Carlos 12:02
Portrait de Carlos

Zeg mij, waar teken ik!!?
Al helemaal fan van de S3 sedan. Nu er, mogelijk, een RS3 sedan komt, weten we weeral waarvoor te sparen ^^.
Al is die 525 pk toch wat 'over the top' ^^. Rond de 360-385pk is ook al goed.

Techno Patat 15:10
Portrait de Techno Patat

Carlos kameraad, ge wil toch niet verliezen van mijne 507 zeker ;-)? Neem maar de 525 paardjes ze :P!

Carlos 15:32
Portrait de Carlos

Daar kan tegenwoordig gemakkelijk een mouw aan gebreid worden ^^.

Techno Patat 17:37
Portrait de Techno Patat

OOOOH, een illegale mouw dan wel! En Carlos, daar doen we niet aan mee hé :p! De snelheden zullen al illegaal genoeg zijn vrees ik :p!

Carlos 19:23
Portrait de Carlos

De C is nog steeds een klasse hoger ^^. Kom af met een CLA45 en we kunnen klappen :p

Techno Patat 20:13
Portrait de Techno Patat

Pfft, ge gaat et moeten doen met wat ik onder m'n derriere schuif :P! Maar euhm, we spreken dan wel af als het droog is toch :P?

Carlos 20:44
Portrait de Carlos

Oh, het moet nog droog zijn ook :p

Techno Patat 22:03
Portrait de Techno Patat

Voor m'n ego wel ja :P!

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités