Vergeten Auto #98: Michelin Mille Pattes (Citroën DS)

De Mille Pattes in de benaming van deze vergeten auto wijst natuurlijk op de vele wielen van de wagen. In het Nederlands vertaald betekent het duizendpoot, hoewel deze DS one-off daar nog wat van verwijderd is met zijn elf wielen.

"Elf wielen?" horen we je denken "ik zie er maar 2x5". Dat klopt, want deze Mille Pattes was eigenlijk een testvoertuig en het wiel waar het allemaal om draait, zit binnenin. Deze Mille Pattes, intern als Citroën DS PLR (Poids Lourds Rapide) Break benoemd, diende namelijk als testvoertuig voor Michelin in de jaren '70.

1972-michelin-mille-pattes-citroen-ds-plr

chevrolet-organen

Veel van de originele DS Break bleef er niet over; de wagen werd verlengd tot een lengte van 7,2 meter en een breedte van 2,45 meter. Het doel van de wagen was namelijk het testen van onder andere vrachtwagenbanden, ook bij hogere snelheden. Daarom werd gekozen voor twee Chevrolet V8-motoren, elk 5,7 liter groot, met elk een vermogen van 425 pk uit de Oldsmobile Toronado, in die jaren de krachtigste voorwielaangedreven wagen op de markt. De ene motor werd net voor het midden ingebouwd en dreef de voorwielen aan, de andere zat achterin en zorgde voor de power van de zes achterste wielen.

1972-michelin-mille-pattes-citroen-ds-plr

Ondanks het vermogen werd de Mille Pattes geen sprintkanon. Niet moeilijk, want de 7 meter lange wagen woog dan ook meer dan 9 ton (9.150 kg). Hij haalde een topsnelheid van 180 km/u. Voor de wendbaarheid werden vooraan twee meesturende assen gemonteerd, voor het weggedrag werden de drie achterste assen met hydraulische Citroën-vering uitgerust.

1972-michelin-mille-pattes-citroen-ds-plr

Na de Mille Pattes gebruikte Michelin nog een hele reeks testvoertuigen die heel wat ingewikkelder in elkaar zaten dan deze. Toch blijft deze omgebouwde Citroën DS een opvallende verschijning. Hij is tegenwoordig nog te zien op verschillende shows en staat ook in het museum van Michelin.

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
Dequal 12:16
Portrait de Dequal

Wel knap staaltje techniek voor banden te testen. Originele conceptwagen dan toch uitgekomen :D

Carlos 14:40
Portrait de Carlos

Is het dit soortgelijk type niet dat ze gebruikt hebben bij de Franse post vroeger? De Post had toen ook zo iets soortgelijks om te post/kranten 'rapide' naar Nice te brengen. Zou geen snelheidslimiet gehad hebben ^^. Dit om de rijken in het zuiden op tijd te voorzien van hun krant (of post).
De naam ontspringt me, had wel meer van die '50 puntige lichten achteraan. :-)

Wim 15:24
Portrait de Wim

Thunderbirds are go !

JP Mach1 03:24
Portrait de JP Mach1

Super ,wat die Fransen kunnen bouwen , kijk maar naar de bouwerken en de Effeltoren
Er waren idd speciale 6 wielers die de kranten brachten met DS, CX, XM
IK heb er ooit een CX in Amsterdam gezien

JP Mach1 03:25
Portrait de JP Mach1

Super ,wat die Fransen kunnen bouwen , kijk maar naar de bouwerken en de Effeltoren
Er waren idd speciale 6 wielers die de kranten brachten met DS, CX, XM
IK heb er ooit een CX in Amsterdam gezien

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités