Officieel: Mercedes EQE komt in twee AMG-smaken (2022)

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC 2022

In de elektrische toekomstplannen van Mercedes-Benz heeft het AMG-label gewoon zijn plekje. Daarom voorziet de huistuner nu ook de EQE van zijn bekende behandeling, en die levert in dit geval niet één maar wel twee AMG-versies op.

Een AMG-staartje achter de naam van een model op stroom, dat is inmiddels al geen complete verrassing meer. Zo lanceerde Mercedes in september vorig jaar al een AMG-plug-inhybride onder de noemer Mercedes-AMG GT 63 S E Performance en trakteerde Affalterbach ons amper een paar dagen nadien op zijn eerste zuiver elektrische model: een opgepepte EQS. Die lijn wordt nu naadloos doorgetrokken naar de (iets) kleinere EQE, en vertakt zich daar zelfs in twee versies.

Vermogen naar smaak

Zo verschijnt de EQE binnenkort in de catalogus als 43 4MATIC en als 53 4MATIC+, waarbij die laatste naam ons meteen doet denken aan de enige AMG-versie van de EQS. De EQE 53 4MATIC+ moet het echter met wat minder vermogen stellen dan zijn grote broer: hij stuurt — in zijn standaardvorm — 626 pk naar de vier wielen. Het koppel blijft met een mooie 950 Nm wel weer identiek aan dat van de EQS AMG. Optioneel kan je de EQE 53 laten uitrusten met het AMG Dynamic Plus-pakket, dat de auto een boostfunctie geeft die het vermogen tijdelijk opkrikt naar 687 pk en het koppel naar 1.000 Nm. Dan snelt dit apparaat naar de 100 km/u in amper 3,3 seconden.

Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ 2022

Net daaronder vinden we de Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC terug, die eveneens zijn paarden naar de vier uithoeken stuurt. Dat zijn er wel iets minder: hij biedt 476 pk en 858 Nm koppel. Daarmee bereikt hij vanuit stilstand de 100 km/u in 4,2 seconden. Ook de topsnelheid van deze AMG-instapper ligt trouwens iets lager: de EQE 43 4MATIC haalt tot 210 km/u terwijl de 53 4MATIC+ doorgaat tot 240 km/u. Beide AMG’s krijgen trouwens hetzelfde accupakket mee van 90,6 kWh, waarmee je een rijbereik van zo’n 450 à 500 kilometer moet kunnen halen.

Scherpe zintuigen

Niet alleen de aandrijflijn maar ook het onderstel werd voor de AMG-versies aangepakt. Zo krijgt je EQE AMG in gelijk welke vorm een AMG Ride Control+-ophanging mee, die luchtvering combineert met adaptief instelbare demping. Bovendien krijgen de krachtpatsers standaard een sturende achteras mee. Die kan tot 3,6 graden kan meehelpen voor een kleinere draaicirkel of extra stabiliteit tegen hoge snelheden. Daarnaast worden de auto’s voorzien van een krachtiger remsysteem, en is ook hier het AMG Sound Experience-systeem van de partij om ook de geluidsbeleving AMG-waardig te maken.

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC interieur 2022

Aan de buitenkant blijven de wijzigingen dan weer relatief bescheiden, want de tekenaars in Affalterbach kunnen natuurlijk niet teruggrijpen naar enorme knalpijpen om hun creaties in het oog te doen springen. De EQE AMG’s houden het dus op gesimuleerde, verticale lamellen in het Black Panel-frontje, Dynamic Light-koplampen en een iets dynamischer gelijnd setje bumpers. We verwachten dat de grotere verschillen in de prijslijst te vinden zullen zijn, al geeft Mercedes die voorlopig nog niet vrij.

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités