Renault lanceerde afgelopen jaar de Arkana, een nieuw model dat het aanbod van het Franse merk in het SUV-segment verder uitbreidt. Dit moet je erover weten!
coupé-SUV
De Arkana is niet zomaar een SUV, het is een coupé-SUV. Vandaag de dag kennen we die wagens vooral uit het gamma van de Duitse merken in het premiumsegment. Renault toont echter dat ook de Fransen de vormgeving onder de knie hebben, en dat voor een lagere prijs. Ondanks zijn aflopende daklijn biedt hij trouwens toch nog voldoende ruimte voor de achterste inzittenden.
Captur-genen
Je zou denken dat de Arkana vanwege zijn SUV-vorm veel van zijn genen deelt met de Kadjar. Toch besloot Renault om als basis voor deze Arkana de Captur te nemen. Deze kleine crossover is een bestseller voor het merk en biedt dan ook een mooi startpunt voor de Arkana, die bovendien kan uitpakken met het argument dat hij een stuk meer laadruimte biedt dan zijn Captur-broeder.
Hybrid is the way
Renault voorziet de Arkana van een aantal potente benzinemotoren, waaronder de TCe met 140 of 160 pk. De meest voor de hand liggende keuze is toch de Arkana E-Tech Hybrid. Geen plug-in, wel een klassieke hybride die een verbruik van 4,8 l/100 km laat optekenen. De motorcombinatie ken je alvast uit de Clio en alweer de Captur, en de 1.6-litermotor is in combinatie met de elektromotor goed voor 145 pk.
R.S. Line als sportievere versie
Er is geen R.S.-versie van de Arkana, althans niet op dit moment. Wil je wel de looks van een Renault R.S.-model, dan kies je gewoon voor de R.S. Line. Die geeft de zo al dynamischer ogende coupé-SUV nog wat meer uitstraling. Mocht het nog een extra argument zijn: in deze versie wordt de Arkana het vaakst besteld.
goedkoopste hybride SUV
Met een instapprijs van 30.850 euro is de Arkana E-Tech Hybrid de goedkoopste auto in zijn segment. Toegegeven, een hybride coupé-SUV zonder laadkabel, zo zijn er niet heel veel te vinden. Toch is de prijs erg competitief als je kijkt naar welke ruimte en welke power je ervoor terugkrijgt.
Geheime kofferruimte
Een uitsmijter geven we nog even mee dat de laadruimte van de Arkana niet is wat ze lijkt. Renault zorgde namelijk voor een extra opbergvak dat je niet direct ziet, een beetje zoals ook de Ford Puma een 'MegaBox' onder de koffervloer heeft zitten. Nochtans kan je hier heel wat bagage in kwijt. Dan gaat het vooral om spullen die je aan het oog van voorbijgangers wil onttrekken of, waarom niet, de sinterklaascadeau's voor je kinderen. De extra opbergruimte onder de laadvloer beslaat namelijk een oppervlakte van bijna 1m², en heeft een hoogte van 20 centimeter.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 7 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année