tomtom 08:38
Portrait de tomtom

Goh weet je, die N=1 statistische steekproeven zijn altijd leuk om te vertellen, maar hebben ze veel betekenis? Niet echt.

Beter is om eens op te zoeken hoe dat gaat met die autos als ze door 'het plebs' worden gebruikt. De verbruikstats opzoeken op spritmonitor!

Nu heb ik het volgende gevonden op spritmonitor:
BMW - 3er - Gasoline - 1998-1998 - 115-120PS (want een E46 318i uit 1998 had 118PS volgens wikipedia, dus mooi errond) -> gemiddeld verbruik van 8,54l/100km
Natuurlijk is de steekproef op spritmonitor met de Cee'd veel kleiner (momenteel één gebruiker met die auto), maar toch: 5,15l/100km

Zie je al wat ik bedoel?

Soit.

Het klopt dat die koffiemolens gaan zuipen vanaf je hen op de staart trapt, maar dat doet zo goed als élke auto met een onderbemeten motor. Het leuke aan zulke koffiemolens is echter dat die relatief zéér zuinig kunnen worden als je er voorzicht mee gaat rijden. Dát is ook de grootste reden om voor zo'n auto te kiezen; als je gaat stampen kan je inderdaad beter een lompere motor kiezen. Maar dan moet je niet de schuld op de molen steken als jij de verkeerde belissing hebt genomen.

EDIT: nog wat opgezocht over de Mazda 6 SkyActiv-G 107kW, volgens spritmonitor een gemiddeld verbruik van máár 6,76l/100km, dat is best OK datte! En dat is een atmosferische tweeliter! Yikes. Het gemiddelde wordt wel bereikt door mensen die (waarschijnlijk) gelijk de gemiddelde mens rijden en zo rond de 7,5 zitten qua verbruik, en een aantal voorzichtige specimens die net onder de 6 liter blijven. Dat is best netjes voor een boot van een Mazda 6. Alleen jammer dat die zoveel honderden euros meer aan jaarlijkse verkeersbelasting dan een koffiemolen zal kosten door ons debiel systeem, hier in België.

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités