Rijtest: Renault Kadjar dCi

Zowat een jaar nadat Nissan de tweede generatie Qashqai op ons losliet, heeft Renault haar eigen versie van de C-segmenter gebouwd. Of hij even succesvol kan worden als zijn Japanse neef?

Beide wagens zijn verwant, en toch ook niet. Ze delen de basis en de techniek maar de ontwerpers gingen hun eigen gang als het op het uiterlijk en interieur van de wagens aankomt. De naam van de Kadjar verwijst dan weer naar een Iraanse volksstam, net zoals Qashqai dat doet. Aan de Qajar-clan zit een Belgisch verhaal, want Mozaffar ad-Din Shah Qajar, Koning van Iran tussen 1853 en 1907, zou in 1900 twee Renaults gekocht hebben tijdens een bezoek aan België. Die twee wagens werden dan de eerste twee auto's in Iran.

renault-kadjar-rijtest-autofans

Zo komt het dan ook dat de Kadjar het familiegezicht van Renault aangemeten krijgt. Dan doelen we op het prominente logo middenin het radiatorrooster. Ook herken je de verwantschap met de kleinere Captur of de recent gepresenteerde Espace. Verder bracht het ontwerpteam van Laurens van den Acker verschillende glooiingen in de flank van de wagen, een sterk contrast met de - voorlopig nog - evenknie van de Kadjar, de Koleos. Want die laatste krijgt pas over twee jaar een opvolger. Alles bij elkaar is Renault erin geslaagd de wagen er fijn te laten uitzien, zonder té fel op te vallen in het verkeer.

met het hoofd

Dat ze bij Renault niet gewoon Nissans bestseller hebben gekopieerd, zie je aan de afmetingen. Zo is de Kadjar 5 cm langer en biedt hij ook 47 liter meer bagageruimte. Dat kan hij ook vanwege zijn erg rechte dak- en kofferlijn. Niet alleen de laadruimte profiteert van deze vormgeving, ook de achterste inzittenden hebben erg veel hoofdruimte.

Toch is het ook vooraan aangenaam vertoeven, want daar werd werk gemaakt van de afwerking. Zo zien we lederen accenten op het stuur en op de handgreep op de middenconsole, net zoals bij de Peugeot 3008. Die handgreep is er vooral als versiering, want enkel de zwaarste dieselversie is verkrijgbaar met vierwielaandrijving, en dan nog zien we de Kadjar niet zo snel over onherbergzame bergwegels rijden. Op de minder zichtbare plaatsen komt glad ogend plastic nog wel terug, al doet Renault wel beter dan Nissan op dat vlak. Renault biedt het R-Link 2-systeem aan op de Kadjar, waardoor het infotainmentsysteem compatibel wordt met je smartphone.

renault-kadjar-rijtest-autofans

Ongeplaveide baantjes ga je er dus niet dadelijk mee opzoeken, maar op zijn grote 19" velgen is de Kadjar even stug als een sportwagen. Maar dat is volgens ons niet wat het gros van de koper wil, dus als je de optielijst overloopt denk je best twee keer na voor je deze velgen aanduidt. Verder gedraagt de Kadjar zich als een brave huisvaderauto die zich vooral op comfort richt. Dat uit zich ook in de hogere zitpositie tegenover een hatchback, iets waarvoor steeds meer gezinnen voor een softroader kiezen. Tegelijk vertoont de Kadjar weinig neiging tot overhellen in de bochten, en stuurt hij ook bij hogere snelheden vrij precies, hoewel scherpte niet aan die van de Duitse wagens komt.

zuinige prater

Onder de kap van onze blauwe testwagen ontdekten we de 1.5 dCi met 110 pk. Renault gaat ervan uit dat deze motorisatie het leeuwendeel van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. De kopers zullen alvast niet teleurgesteld zijn, want de motor toont zich werkwillig, ook in lage toeren. Een nadeel is dat de 1.5 luidruchtiger overkomt dan de 1.6 dCi. Zuinig is hij wel, deze vijftienhonderd, we verbruikten zonder problemen 4,6 l/100 km waardoor de radius al snel tot boven de 1.200 km steeg. Dat scheelt aan de pomp en in de portefeuille.

renault-kadjar-rijtest-autofans

Maar voordat je aan de pomp komt moet je de portefeuille bij de dealer al eens opentrekken. Voor 21.950 euro heb je een Kadjar 1.2 TCe 'Life'. Wil je de 1.5 dCi dan ben je al minstens 25.950 euro kwijt en voor onze 'Intens'-versie met wat opties leg je 27.750 euro op tafel. Concurrentie is snel gevonden bij Nissan, de Qashqai met dezelfde 1.5 dCi kost daar minimum 24.190 euro voor het 'Visia'-uitrustingsniveau. Bij segmentleider Hyundai vinden we de nieuwe Tucson vanaf 25.999 euro voor de basis 1.7 CRDi met 115 pk.

renault-kadjar-rijtest-autofans

conclusie

Renault heeft de Kadjar in de markt gegooid met een nuchter doel. Net zo goed doen als de Qashqai. Daarom wordt de Kadjar als een comfortabele SUV gepositioneerd, zodat een groot publiek wordt aangesproken. Volgens ons zal dit ook lukken, mede vanwege zijn ruime interieur en gewillige motoren.

Specificaties

Motor

1.5 dCi, turbo diesel, vier-in-lijn

Puissance

110pk

Couple

260 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Transmission

voorwiel

Poids

1 355 kg

Vitesse de pointe

182 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 27 750.00

Prix de base

€ 21 950.00

0 à 100 km/h

11.90 sec

Gemiddeld testverbruik

4.60 L/100km

Coffre min.

472 L

Coffre max.

1 478 L

Rejet de CO2

99 g/km

TMC

€ 50.00

TC

€ 226.00

Derniers articles publiés

Commentaires (6)

Laisser un commentaire
Vincent M.M SOUBRY 16:11
Portrait de Vincent M.M SOUBRY

Ik rij met zo'n wagen. We zijn nu 2021 en mijn gemiddeld verbruik is nu nog 4,8 liter. Ik rij ongeveer 30000km per jaar, afwisselend autostrade, nationale en regionale routes.
Ben zeer tevreden.

tomtom 13:33
Portrait de tomtom

Dat is simpel: veel kilometer op de autostrade en daar niet meer dan 110km/u rijden. Resultaat: gemiddeld verbruik van onder de vijf liter.

Sven 13:46
Portrait de Sven

De echte uitleg is iets anders. :) Ons testparcours bestond uit een gevarieerd traject, waar zowat de helft snelweg tussenzat (een tripje naar zee, weetjewel), al was dat niet aan 110 km/u. Toch bleek het ook op de gewone wegen vrij makkelijk om dat verbruik aan te houden. Hou wel in gedachten dat ikzelf ongeveer de zuinigste chauffeur van de redactie ben, zonder dat ik er echt hoef op te letten. Dat ei laat ik rustig thuis, ik schakel blijkbaar telkens op het ideale moment. (De schakelindicator die Renault aanbiedt hielp in dit geval het verbruik alleen maar omhoog).

Nu, een snelweg is waarschijnlijk wel de weg waar je deze wagen het vaakst zal tegenkomen, als je het ons vraagt.

tomtom 22:16
Portrait de tomtom

@Sven: Om een idee te krijgen van hoe zuinig je bent als chauffeur, kan je enkele gemiddeldes per model geven en daar telkens bij vermelden wat het gemiddelde daarvan is op spritmonitor.de? Lijkt mij een vrij rigide manier om te weten te komen hoe groot uw (onbewust) ei eigenlijk is. ;-)

Audi22 11:50
Portrait de Audi22

Waar ik niks over lees in dit artikel en een probleem is bij renault al verschillende generatie's lang (ook zelf ervaring mee) dat is de speling tijdens het schakelen. Ik heb er zelf nog niet mee gereden maar buiten dat ik het in een aantal test reviews gelezen heb kreeg ik ook de bevestiging van een familielid die voor deze auto was gaan kijken dat het totaal geen trefzekere bak was en daardoor de algemene kwaliteitsindruk op langere termijn een stuk naar beneden doet gaan. Ze zijn daarom voor de mazda CX5 gegaan die toch in het algemeen een niveau hoger staat.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités