DAGBOEK: Leven met een Tesla Model S [DAG 4]

Rijtest-Tesla-Model-S

Zo'n Tesla Model S, is dat eigenlijk iets deftig om dagdagelijks te gebruiken? Vijf dagen lang kan je ons dagboek lezen waarin je tot en met de ritjes naar de bakker kan ontdekken hoe de Model S aan onze verwachtingen voldoet. Vandaag gaan we de geeky technologische toer op en krijgen we te maken met regenweer.

Zondag 19 oktober

10:30 - In tegenstelling tot wat de inleiding al 4 episodes pretendeert, nog steeds niet naar de bakker geweest met de Model S. Net een stevig ontbijt met ei en spek achter de rug. Niet de normale gang van zaken, maar met zo'n Tesla in de garage durf je je leven wel eens overhoop smijten. Wegens kostenbesparing de Tesla 's nachts niet laten opladen, maar wel tegen acht uur deze ochtend opnieuw ingestoken. Iets met zonnepanelen en gratis energie... Momenteel een range van 280 km. Hopelijk genoeg om de laatste twee dagen door te komen. En anders is er wel zo'n vriendelijke laadpaal in België.

14:00 - Net mijn wederhelft afgezet bij een vriendin die in het midden van een bos woont. De Very High-setting van de ophanging kwam voor het eerst tot zijn recht. Hogere ophanging ten spijt, de gigantische 21-duims velgen met laagprofielbanden waren geen fan van de putten en rondhangende takken. Een Tesla op stevige offroadbanden, daarmee wilt ondergetekende wel eens de lokale bossen onveilig mee maken. Met die Dual Motor Vierwielaandrijving komen ze alvast weer een stukje dichter bij SUV-prestaties, deze perswagen deed het nog met achterwielaandrijving.

Rijtest-Tesla-Model-S

14:30 - Eindelijk een rustig moment om alle geheimen van die gigantische iPad in het midden te ontsluieren. Want hoewel er veelal naar de Model S gekeken wordt om zijn vernieuwende aandrijflijn, is eigenlijk ongeveer alle andere technologie aanwezig even belangrijker. Op een bepaalde manier een gamechanger in de autowereld. Eén van de hoofdelementen daarvan is de 3G verbinding. Die zorgt er niet enkel voor dat je over Google Maps beschikt als navigatie - een systeem dat je achteraf meteen mist in elke wagen - en naar internetradio kan luisteren, het zorgt er ook voor dat de Model S zichzelf net zoals een iPad kan updaten. Hebben ze daar bij Tesla HQ besloten om ook games toe te laten op dat 17-duims touchscreen, dan downloadt de Model S 's nachts gewoon die update. Een wagen die constant aan het evolueren is terwijl je hem in het bezit hebt. Episch toch? Daarenboven blijft het de komende jaren gratis voor alle klanten. Of je daarna moet betalen voor internet... dat weten ze bij Tesla zelf nog niet.

Verder valt er eigenlijk bitter weinig te beleven op het scherm. Nu ja, het is gewoon zo gigantisch dat je maar een zestal tabbladen nodig hebt. Waarvan dan eentje gewoonweg de achteruitrijcamera activeert. Een HD (!) camera, dat dan weer wel. Een logo bovenaan het scherm dat vooral dient als opvulling. De 'Energy'-tab lijkt me degene waar het meeste potentieel inzit. Momenteel krijg je nog een vrij basic grafiekje waarin je kan zien hoe batterijvriendelijk je gereden hebt. Stel je echter voor dat ze dit koppelen aan de navigatie waardoor je minutieus kan zien waar je het meeste verbruikt. Zo'n piek in een grafiek zegt nu eenmaal zoveel meer als je kan achterhalen welke straat in je dorp het minst Tesla-vriendelijk is.

Rijtest-Tesla-Model-S

Over de internetbrowser kunnen we kort zijn: het systeem werkt, maar scrollen en zoomen gaat toch met een bepaalde vertraging. Vergelijk het met het verschil tussen een Apple iPad en een Medion Lifetab van Aldi. Dat laatste is zeker niet slecht, maar het mist wat de finesse van die eerste. De stereo kan op dat vlak iets meer overtuigen. 200 watt, zeven luidsprekers (waarvan twee tweeters en een middenkanaal) zorgen voor meer dan genoeg boenke boenke. Je moet tenslotte op een manier fietser waarschuwen dat je naar hen toe sluipt...

Rijtest-Tesla-Model-S

17:00 - Ook collega Wim was geïnteresseerd in de Tesla - wie had dat gedacht. Net een bezoekje aan hem gebracht en warempel, de hemelsluizen gingen open. De moppen over mogelijke kortsluiting links gelaten, de Model S had geen problemen met het natte wegdek. Zolang je maar niet het pedaal vloerde, want dan moest de tractiecontrole wel zéér ingrijpend... euhm... ingrijpen. Verder nog een bekentenis: met een Amerikaan moet je donuts draaien. Het grote betonnen plein vlak voor de plaatselijke brandweer in samenwerking met de regenval leken daarbij een perfect huwelijk te zijn. Wegens legale redenen geen beelden van (welke donut bedoel je meneer de agent?), echter leek het wat op onderstaande video maar dan zonder zo veel rook, vernielde banden en zonnig weer...

Achteraf nog even gelachen met de kofferruimte in de Model S. Want ook vooraan kan je een Wim kwijt. Vanaf nu een officiële maateenheid bij Autofans.

Rijtest-Tesla-Model-S

20:00 - Gezellig zondagse maaltijd op de planning in Meat City, een steakhouse-restaurant in Leuven. Kreeg via via te horen dat er een oplaadpaal is in de buurt van het Ladeuzeplein. Met elke andere gps een mérde om de exacte straat te vinden. In de Model S gewoonweg Ladeuzeplein invullen en hij zwiert meteen de juiste route op het gigantische scherm. Eenmaal aangekomen bleek de oplaadpaal van Blue Corner niet zo'n goede vriendjes te zijn met de Tesla. Opladen via SMS ging niet omdat het systeem koppig bleef ontkennen dat ik de juiste instructies had gestuurd naar de nummer op de paal. Paal 1 - Yves 0. De Tesla, die moet dan maar in een eenzaam straatje wegkwijnen. Tot morgen, voor het laatste deel van het dagboek.

Rijtest-Tesla-Model-S

Lees hier de INTRO, DAG 1, DAG 2, DAG 3, DAG 5

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités