Rudi 22:16
Portrait de Rudi

Rik, ik vrees dat waterstof (en fuel cell) wagens niet veel succes zullen hebben, gezien de meeste waterstof gemaakt wordt van natuurlijk gas, en dat die zelfs minder efficient zijn dan de huidige diesels, in TCO en in C02 uitstoot. De waterstof gewonnen door elektrolyse is dan weer zo energie inefficient (elketriciteit => waterstof => fuel cell => elektriciteit) dat ook daar het verhaal niet groen is. Komt daarnaast nog eens dat er een duur netwerk moet uitgebouwd worden voor een heel gevaarlijk en vluchtig product (H2).
De pure EV (en PHEV) hebben tov de huidig benzine/diesel wagens al veel voordelen (TCO en CO2) en een bestaand netwerk voor brandstof en elektriciteit (het elektriciteitsnet is overal, een laadstation kan heel snel gezet worden).

Ik had zelf ook gedacht dat het een 'en/en' verhaal ging worden, maar met deze laatste berichten/inzichten zie ik waarom waterstof het waarschijnlijk niet zal halen.

Bekijk bvb ook al eens hoeveel EV/PHEV modellen de bestaande merken hebben (aangekondigd) vs het aantal waterstof modellen.

ps: vraag eens een testrit aan met een EV als je dat nog niet gedaan hebt. BMW, Tesla maken daar geen probleem van, zelfs als je niet echt wil kopen. Het is wel een leuke ervaring.

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités