Rij-impressie: Alfa Romeo Mito QV & Giulietta QV

 alfa-romeo-mito-qv-en-giulietta-qv

Nu de Quadrifoglio Verde-modellen bij Alfa Romeo een opfrisbeurt kregen hoopt het Italiaanse merk terug zijn sportief en emotioneel karakter in de verf te zetten. Om die stelling kracht bij te zetten nodigden de Italianen ons uit om de Mito QV en Giulietta QV over het Balloco Proving Ground testcircuit te sturen. Dé plek bij uitstek voor Alfa, Fiat, Maserati en Ferrari om hun modellen aan de tand te voelen.

Quadrifoglio Verde, in het kort 'QV', is onlosmakelijk verbonden met het merk sinds de winst op de 14e editie van de Targa Florio in 1923. Het klavertjevier werd na die race steevast gebruikt als een geluksbrenger op de racewagens van Alfa Romeo. In 1960 verscheen het QV-logo voor het eerst op een productiewagen van het Italiaans merk. Het logo op zich vertoonde doorheen de jaren alles behalve een consistente verschijning te zijn. Als men je tien QV-logo’s laat zien van de laatste tien jaar, zitten er drie verschillende varianten in. Het huidig design vind je op de Mito QV en Giulietta QV. Beginnen doen we met die laatste.

alfa-romeo-mito-qv-en-giulietta-qv

Guilietta QV

De Guilietta in sportiefste vorm is alles behalve een aandachtstrekker. Een bescheiden sportieve look die zich vertaalt in enkele logo’s, donkere achterruiten, Brembo remmen met 320mm grote schijven, donkere lichtunits, een volledig herwerkte uitlaatlijn met twee uitlaten en een subtiele verlaging. Binnen kijk je naar de inox pedalen, knappe geheel nieuwe kuipzetels en een afgeplat stuurwiel. Oh ja, het dashboard is gelukkig nog voorzien van een QV stickertje. Tegenover de concurrentie is dit al bij al nog braafjes te noemen. Vergelijk het - op uiterlijk vlak - eerder met een Golf GTI dan met een schreeuwend Focus ST.

4C in hatchbackvorm?

Motorisch zit het bij de Guilietta dan weer wel snor. De motor van hun heerlijke sportcoupé, de 4C, vond ook zijn weg onder de kap van dit QV-model. Een brute 1750 cc-grote viercilinder. Toegegeven, die cilinderinhoud klinkt natuurlijk niet echt spannend, maar toch wekt de motor 240 pk op bij 6.000 t/min en 340 Nm koppel op vanaf 2.000 t/min. Meer dan potent dus. Tachtig procent van dat vermogen geeft zich al vrij vanaf 1.800 t/min.

Het blok reageert soepel en heeft maar een klein tikje van je voet nodig om er voluit voor te gaan. Een vroeg en snel opspoelende turbo is daarvoor de verantwoordelijke. Alfa spendeerde daarnaast ook wat extra werk aan de in- en uitlaatlijn. En eerlijk is eerlijk, de QV klinkt mooi buitenaf. Binnen is het dan weer een stuk beschaafder. Enkel de laagste tonen hoor je in de cockpit. Wat ons betreft mocht het gerust ietsjes luider zijn in de hete Guilietta. Niet 4C-luid, maar toch net dat tikkeltje meer auditief plezier van de motor was welkom.

alfa-romeo-mito-qv-en-giulietta-qv

Automaat & Launch Control

De Guilietta QV sprint van 0 tot 100 km/u in 6,6 seconden. Een tikkeltje sneller dan zijn vorige versie met handbak. In deze generatie vind je de TCT-automaat met zes trappen onder je rechterhand terug. In combinatie met de Dynamic stand op je DNA-schakelaar kan je Launch Control activeren: Gas- en rempedaal volledig indrukken, je linker 'schakelflipper' tweemaal aantikken, rem loslaten en weg ben je! Een leuke toevoeging voor de notoire stoplichtsprinter. Echter is er iets teveel wielspin aanwezig.

De ophanging lieten de Italianen ook niet ongemoeid. Dit vertaalt zich op de weg als comfortabel, maar stelt op sportiever vlak toch wat teleur. Hoewel hij snedig de hoek kan uitkomen is onderstuur nooit ver weg. Een afstelling die vooral 'veiligheid' voorop stelt. Zonde. Al mogen we de Guiletta QV volgens Alfa gewoon niet vergelijken met de Megane RS, Focus ST en Golf GTI. Volgens het merk ligt dat aan de Alfa-filosofie, voor ons komt het eerder over als een excuus om niet te moeten meedoen met de vaste waarden en de 'snelste Nürburgring-tijd'.

alfa-romeo-mito-qv-en-giulietta-qv

MiTo QV

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Deze kleine bom maakte de QV-ervaring op circuit wél waar. In zijn eerste generatie enkele jaren terug kwam de Mito QV over als een overdreven modelletje. Te veel vermogen dat zich moeilijk liet neerzetten op de weg. Ondertussen loopt het aanbod van kleine snelle gebakjes over in Hot Hatchland. De Ford Fiesta ST, Seat Ibiza Cupra en de Audi S1 hebben deze klasse bestaansrecht gegeven.

Alfa wist de eerdere kritiek van het model grotendeels weg te zetten. De MiTo floreerde op het toch wel technische circuit in Italië. In de bochten is het onderstuur van de vorige generatie gesmolten als sneeuw voor de zon waardoor hij de veel krachtigere Giulietta achter zich laat tijdens het betere bochtenwerk. Verantwoordelijke van dienst is het Q2 elektronische sperdifferentieel. Die maakt in samenwerking met de actieve ophanging en Brembo-remmen een pareltje van deze MiTo. Het accelereren voelt natuurlijk minder spannend aan dan bij de Giulietta maar het afremmen gaat minstens even vlot. Vraag echter niet te lang te veel van de remmen want dan verliezen ze toch wel enige kracht.

1.4 MultiAir

Krachtbron voor de kleinste QV is de 1.4 MultiAir turbobenzine motor. Net zoals bij zijn grotere broer is die verbonden aan een droge koppeling en vernieuwde TCT-automaat. 170 pk en een maximaal koppel van 250 Nm zijn meer dan respectabele cijfers in een kleine wagen als de MiTo. De MultiAir-motor is trouwens onconventioneel aangezien de luchttoevoer direct via de kleppen wordt geregeld en dus zonder voorafgaande smoring. Hoe meer je weet...

alfa-romeo-mito-qv-en-giulietta-qv

Snel? In 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid van 219 km/u (Op de MiTo geen Launch Control). Door het nieuwe MultiAir systeem is het verbruik en de CO2-uitstoot met 10% verminderd. Zowel goed voor de Autofans als de boomknuffellaars.

Ook qua comfort kan de MiTo bekoren. Wie de lederen zetels vooraan maar povertjes vindt kan kiezen voor kuipzetels van Sabelt. Die zijn gemaakt met RTM-technologie (Resin Transfer Moulding). In mensentaal: gewoon knappe carbon fiber exemplaren met Alcantara-inleg in het midden en stof rondom. De prijs van deze optie was nog niet geweten maar het verschil - zeker voor sportieve rijders - is enorm positief.

alfa-romeo-mito-qv-en-giulietta-qv

QV-line

Wie de Quadrifolgio Verde-looks kan smaken maar het niet zo heeft op performance kan ook kiezen voor de “QV-Line”. Voor de MiTo kost je die 1.100 euro, voor de Giulietta is dat 3.250 euro. Let wel op, het pakket kan je enkel krijgen in combinatie met het Distinctive Pack. Je kan ook voor méér dan QV gaan en kiezen voor de Launch Edition van de Giulietta. Die kost –uiteraard- meer en onderscheidt zich door carbon buitenspiegels, sportievere bumperlippen, aparte 5-gaats 18” velgen, een afwerking in Antraciet, drie speciale carrosseriekleuren en natuurlijk een identificatielabel met je unieke nummer (beperkte oplage van 500 stuks!).

Prijskaartje

De MiTo QV heb je vanaf 24.400 euro waarmee hij zich mooi tussen het eerder genoemde Hot Hatchgeweld nestelt. De Giulietta is de jouwe vanaf 33.800 euro. Een stuk meer dan je betaalt voor een Mégane RS en zelfs meer dan je kwijt bent voor een Golf GTI. Al moet je de opties natuurlijk meetellen die je standaard in de Giulietta QV krijgt. Anderzijds mogen we hem van Alfa wederom niet vergelijken met de concurrentie. Die gekke Italianen toch.

Conclusie

De QV modellen zitten mooi in de opties, zien er beide subtiel sportief uit en vooral de MiTo scoort op de Fun/Prijs-verhouding. De Giulietta mag dan weer niet vergeleken worden met andere hot hatches... een slap excuus, want met een betere afstelling van het onderstel zou deze wagen zeker kunnen scoren. Op zoek naar een leuk sturende Alfa, maar ligt de 4C net uit je budget? Denk dan zeker eens na over de MiTo QV. Voor de Giulietta wacht je beter nog een generatie.

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités