Als de huidige trend zich blijft voortzetten, zal er op het salon van Parijs niets te zien zijn, want nu zijn ook de eerste officiële foto's van de Volkswagen Golf VI GTI vrijgegeven. Alhoewel er nog geen exacte specificaties zijn gegeven, zullen waarschijnlijk dezelfde 2.0TFSI motor uit de V en de adaptieve ophanging van de Scirocco ook op de GTI het mooie weer maken. Dat belooft!
Door over te stappen van het wat statische en anonieme design van de V naar het dynamische van de VI en de Scirocco geeft VW deze modellen toch opnieuw dat sportieve karakter van de eerste originele modellen mee. Hier moeten de aangepaste bumpers en dito zijlijsten dat beetje extra toevoegen, wat in mijn ogen zeer geslaagd is. Door het contrast in de voorbumper en de nieuwe koplampen van de VI straalt deze ook een soort van aggressie uit. Binnenin is het business as usual, enkel een aantal aluminium accenten, een aangepast stuur en natuurlijk het origineel GTI ruitjesmotief in de sportstoelen maken hier het verschil. Het hier en daar aanwezige GTI logo moet de bestuurder eraan herinneren dat het niet om een 'gewone' VI gaat.
Al zal de motor hier wel duidelijkheid in scheppen, want met dezelfde 2.0TFSI motor als in de vorige heeft deze nieuwe niet te klagen qua power al krijgt hij nu 11 pk meer mee van de ingenieurs wat het op een totaal van 211 brengt. Een spurtje naar de honderd kost nu nog slechts 7,2 seconden en op zen snelst loopt hij rond de 239 km/u. Qua versnellingsbak is er standaard een manuele zesbak voorzien met een DSG 6-bak als mogelijke optie. Om al dit geweld toch mooi en beheersd op het asfalt te krijgen monteert VW een sperdifferentieel, XDS genaamd. Voor de officiële specificaties is het dus nog wachten tot het salon van Parijs. Als je staat te popelen om hem te bestellen moet je toch nog wachten tot volgende zomer. Voor de geplande diesel variant en 270 pk sterke 4 motion "R" afgeleide stelt VW je geduld nog iets meer op de proef tot in november 2009.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden