Dik 80.000 euro voor een Volkswagen Golf? We hebben best te doen met onze noorderburen. Wat de Golf R moet kosten in Belgische gelden? Kom dat zien!
Ben je ietwat thuis in autoland, dan weet je dat er bij onze noorderburen steevast een zwaard van Damocles boven leuk speelgoed hangt, de gevreesde BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen). Die graaibelasting maakt auto's met meer vermogen dan je scheermachine in Nederland exorbitant duur. Laatste voorbeeld: de opgefriste Volkswagen Golf R.
kwartje
Onder de kap van de opgefriste Golf R ligt zelfs na de update nog steeds een 2-liter viercilinder met turbo. Dat kan je bezwaarlijk een gigantische motor noemen. Het is echter de afstelling die roet in het eten gooit. Want met 333 pk aan vermogen stijgt ook de CO2-uitstoot (193 g/km) en laat net dat getal mee in de BPM-formule gestoken worden. Het resultaat? In Nederland moet je €81.990 euro neerleggen voor de nieuwe Golf R, zonder opties!
Wat het prijsverschil is met ons Belgenland? Toch aanzienlijk. Zo kost exact dezelfde Golf R facelift met 333 pk in België 57.335 euro. Toegegeven, da's nog steeds hallucinant veel geld voor maar een Golf. Echter is het wel bijna 25.000 euro minder dan wat je in Nederland kwijt bent. Voor exact dezelfde auto! Sorry Nederland...
Recente reacties
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Een mooi voorbeeld zijn de trajectcontroles die overal opduiken. Plaatjes om aan te duiden dat er...
Door Vic 14 uur geleden
Vooruitblik: Alpine A390 wordt elektrische GT
Ik denk eerder als A390_Beta ;-)
Door Adriaan 18 uur geleden
Vraag: Welke vergeten auto verdient nieuwe generatie?
Ik mis eigenlijk de cabrio’s. Vroeger had je ze in alle soorten en maten, Nu lijken ze meer en meer...
Door _Tom_ 1 dag geleden
Vooruitblik: Alpine A390 wordt elektrische GT
Komt die A290 / R5 eigenlijk nog ooit uit, of is het vaporware?
Door Heidekonijn 1 dag geleden