
Goed nieuws voor de particulier die elektrisch wil gaan rijden: de Vlaamse Regering steekt straks een handje toe. Zo komt er vanaf 2024 een premie van tot 5.000 euro voor wie een elektrische auto aankoopt. Die premie geldt echter maar voor een beperkte tijd, en voor een beperkt aantal EV’s.
De cijfers liegen er niet om: het aandeel aan zuiver elektrische auto’s op onze wegen stijgt zienderogen. Zo was 16,5 procent van de in België ingeschreven auto’s in de eerste helft van dit jaar een EV, terwijl dat vorig jaar nog zo’n 10 procent was en het jaar daarvoor zelfs nog geen 6 procent. Graaf je echter wat dieper in die cijfers, dan merk je dat ruim 90 procent van die elektrische auto’s voor professionelen bestemd waren. Terwijl bedrijven dus naar de stekker gelokt worden door fiscale voordelen, blijft de aankoopprijs vaak absurd hoog voor de spreekwoordelijke Jan met de pet… En daar wil de Vlaamse Regering iets aan gaan doen.
Voor EV’s tot 40.000 euro
Tijdens de Septemberverklaring heeft Vlaams minister-president Jan Jambon namelijk een premiesysteem voor de aankoop van elektrische auto’s voorgesteld. Daarbij zal iedereen die in 2024 een nieuwe EV aankoopt, aanspraak kunnen maken op 5.000 euro steun van de overheid. Ook tweedehandswagens worden niet vergeten, want daar geldt een premie van 3.000 euro voor exemplaren die in 2024 ingeschreven worden. Daarna daalt de premie elk jaar met 1.000 euro voor nieuwe EV’s en met 500 euro voor gebruikte EV’s, zodat de overheid in 2025 nog respectievelijk 4.000 euro en 2.500 euro en in 2026 3.000 euro en 2.000 euro toesteekt. Om fraude te vermijden moet de aangekochte auto dan wel minstens drie jaar in het bezit van de koper blijven, en dat is niet de enige voorwaarde.

De premie geldt namelijk enkel voor elektrische auto’s met een catalogusprijs van tot 40.000 euro inclusief BTW. Dat plafond voert de Vlaamse Regering in om te verzekeren dat het geld vooral de burgers bereikt die het nodig hebben, maar dat zet het gros van de elektrische auto’s natuurlijk wel buiten spel. Voor de aankoop van de Tesla van je dromen hoef je met andere woorden niet op staatssteun te rekenen, en onder andere de Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.3 of Renault Mégane E-Tech vallen op het moment van schrijven eveneens buiten beschouwing. De modelletjes die wél in aanmerking komen verzamelden we HIER, maar je zal hoe dan ook moeten opletten welke versie of opties je bestelt om de totaalprijs onder de 40.000 euro te houden. Hoe de procedure concreet in zijn werk zal gaan, weten we op dit moment nog niet.
Recente reacties
Auto van het Jaar 2024: dit zijn de zeven finalisten
Chinese EV's mogen niet in die lijst staan imo Dus Volvo...
Door Koffiekoek 22 uur geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
Kan je ons even de bron vermelden waarin staat dat je geen ev’s in een garage mag parkeren van de...
Door Adriaan 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
K had graag terug bij Lancia aangeklopt voor mijn volgend autoavontuur doch, een electrische...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
Exit shooting brake: Porsche Panamera Sport Turismo krijgt geen vervolg
Ruimtewonder is die taycan Sport Turismo nu ook niet. Er zijn 4-deurs coupe's met meer ruimte in...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden