Rijtest: Mazda CX-5 facelift (2022)

Mazda CX-5 facelift 2022 Rijtest Review Info Autofans

Met de spotlight op de nagelnieuwe CX-60 zou je bijna vergeten dat Mazda ook nog een andere SUV in haar gamma heeft staan. Die CX-5 kreeg zopas een subtiele facelift. Weet de hoeksteen van Mazda's SUV-gamma nog potten te breken? We gaan op pad met de bestseller uit Hiroshima!

Amper een klein decennium had Mazda nodig om maar liefst 3 miljoen exemplaren wereldwijd te slijten van haar CX-5. Waardoor je alleen maar kan toegeven dat de in 2012 gelanceerde CX-5 een schot in de roos is voor het Japanse nichemerk. De in 2017 gelanceerde tweede generatie krijgt nu zijn eerste officiële facelift. Dringend tijd dus om de Japanse SUV nog eens onder de loep te nemen!

CX all the things!

Ben je wat thuis in Mazda-land, dan weet je dat een facelift bij het Japanse merk eerder uitzonderlijk is. Mazda voert namelijk élk jaar kleine modeljaarupdates door om haar auto's helemaal bij de les te houden. Een trucje dat Tesla bijvoorbeeld ook doet en steeds meer merken overnemen. 2022 staat echter te boek als het faceliftjaar voor de CX-5. Misschien een bewuste keuze, want het Japanse merk heeft de ambitie om de komende jaren een stortvloed aan nieuwe SUV's te lanceren. Naast CX-30, elektrische MX-30 en CX-5 komen er ook nog CX-50, CX-60, CX-70, CX-80 en CX-90! Met die kanttekening dat énkel de CX-60 en CX-80 de Europese line-up komen vervoegen. Die CX-60 reden we trouwens al (rijtest hierzo) en zet als plug-in een indrukwekkende nieuwe baseline voor het Japanse merk.

Mazda CX-5 facelift 2022 Rijtest Review Info Autofans

Nu goed, we zijn hier toch voor de CX-5? Correct! Een auto die dankzij zijn facelift dus ook "een beetje nieuw" aanvoelt. Zo wisten de designers van Mazda de snuit zo mogelijk nóg strakker te trekken. Niet enkel door de aangepast koplampen met nieuw lichtsignatuur, ook de voorbumper bevat voortaan een subtielere luchtinlaat. Een - letterlijke - verademing tegenover de concurrenten volgeplakt met fake luchtinlaten. De dubbele hockeystick-dagrijverlichting van de voorkant vindt daarnaast ook zijn weg naar de achterkant. Omdat Mazda de personalisatiedans niet kan blijven ontspringen introduceert het met de facelift voor de CX-5 een meer uitgesproken uitvoeringsbeleid. Naast de klassieke CX-5 krijg je ook nog uitvoeringen Newground (met offroadlooks), Homura (Sportieve aankleding), Enso (neutraal) en Takumi (sierlijk).

Het Japanse BMW

Oké, voor we aan het rijden gaan, misschien ook nog even ons licht werpen op het interieur. Dat interieur kreeg vorig jaar (2021) al een opfriskuur via een zogenaamde modeljaarupdate en introduceerde Mazda's nieuwe infotainmentsysteem bestaande uit nieuwe software en een (voor de CX-5) 10.25-duim scherm. De instrumentencluster pal voor je neus, die is voortaan ook deels digitaal. Daarnaast voegt Mazda enkele moderne gimmicks toe. Denk aan draadloos opladen voor je smartphone en een nieuwe offroad-modus voor de 4x4-uitvoering. Los van die nieuwigheden blijft de cabine van de CX-5 een oase van kwaliteit. De gebruikte materialen zijn van een hoog niveau en de algemene afwerking toont dat Mazda liefde steekt in haar producten. Smalend wordt Mazda wel eens het Japanse BMW genoemd maar eerlijk; we weten ondertussen niet meer wie van de twee je dan een compliment geeft.

Mazda CX-5 facelift 2022 Rijtest Review Info Autofans

Buiten een kwalitatieve afwerking is de cabine van de CX-5 er ook ééntje van ruimte. Zonder problemen kan je vier grote personen kwijt in deze SUV, de middelste zitplaats achteraan wordt wat verknolt door de hoge transmissietunnel. Eerder een nood- dan volwaardige reisoplossing dus. Over reizen gesproken, de koffer van de CX-5 is na de facelift zelfs nog een stukje gegroeid. met een volume van 522 liter voor de benzineversies en 510 liter voor de dieselvarianten. Toegegeven, het gaat dan maar over enkele liters maar soms... is dat het verschil tussen zorgeloos of met een opgefokt gevoel op reis vertrekken (Nee Sonja, die haardroger past er niet meer in!).

Verzorgde afstelling

Wij gingen alvast op pad (maar niet op reis, dus hou die haardroger in de kast Sonja) met de CX-5 Homura Skyactiv-G 163 pk. De sportief aangeklede variant dus (wegens: grotere uitlaten, zwarte velgen en rode badge in de grille) met een atmosferische 2-liter viercilinder benzine van 163 pk (213 Nm) én een handbak! Jawel, een handbak in een grote premium SUV. Hoewel je zou kunnen stellen dat een handbak tegenwoordig voor het werkvolk is, juichen we dit in het geval van Mazda toe. Want de manuele zesbak lijkt los overgeheveld vanuit de MX-5 en kent een heerlijk schakelgevoel. Dat lijkt ook wat de rode draad doorheen deze CX-5. Want pook, pedalen en stuur zijn met precisie gebalanceerd om van rijden een plezier te maken. Dit is een auto die sportiviteit ademt. Niet zoals zo veel van zijn andere concurrenten door gigantisch veel vermogen naar de wielen te sluizen, wel door chassis en ophanging verfijnd af te stellen op rijplezier. Zelfs met de motor vanuit een scheermachine voorin kan je volgens ons plezier uit deze CX-5 halen.

Mazda CX-5 facelift 2022 Rijtest Review Info Autofans

Niet dat de CX-5 veel trager zou worden met zo'n motor vanuit een scheermachine, want de instapmotor is - op z'n minst gezegd - nogal braafjes. Het is te zeggen, tegenover zijn concurrenten die het doen met turbomotorer en steeds vaker met elektrohulp in de vorm van een milde-hybride-aandrijving blijft deze CX-5 wat achter qua koppel. Het 163 pk sterk blok trekt zich gedienstig uit de slag maar bij hernemingen schakel je toch best één - schrap dat; twee - versnellingen terug. Of het grotere 2.5-liter atmosferische benzineblok met 194 pk de beter keuze is? Wel, nee. Want dat blok rijdt dan weer minder fijn, is amper sneller en fiscaal minder interessant. Het klinkt bijna des duivels maar de CX-5 komt het beste tot zijn recht met zijn 2.2-liter diesel van 150 pk. Hebben we dat nu juist gezegd? Jawel!

Badge-snob

Stap je de Mazda-dealer binnen voor de opgefriste CX-5, dan breng je best minimaal 31.090 euro met je mee. De door ons geteste versie klokte af op 38.155 euro, full-option. Om dat in perspectief te zetten: een instap Audi Q5 kost je tegenwoordig 46.160 euro en een BMW X3 zelfs 52.750 euro in de basis. Of nog een ander perspectief: voor 38.000 euro kan je kiezen tussen een compleet uitgeruste CX-5 of een kale Volkswagen Tiguan. Net zoals de Mazda6 Wagon biedt de CX-5 dus ongezien veel waar voor je geld gekoppeld aan een premium afwerking. Ach, we hebben medelijden met de badge-snob...

Mazda CX-5 facelift 2022 Rijtest Review Info Autofans

Valt er dan nergens wat te zaniken over de CX-5? Goh, we moeten al diep in onze buidel der klachten gaan zoeken. Het infotainment mist misschien een heldere gebruikservaring... máár heeft dan wel weer functionaliteiten zoals Apple Carplay, Android Auto en handige draaiknop. We missen misschien zuinigere motoren met stekker of extra kracht maar eerlijk; de grote massa zoekt daar niet naar én met de CX-60 heeft Mazda al een dijk van een plug-in. Krabben we onze kruin tot bloedens toe, dan kunnen we misschien stellen dat de Toyo Proxes-banden op ons testexemplaar niet van de beste zijn. Echter, met de gelden die je uitspaart door geen Europees alternatief te kopen kan je veel nieuwe - en betere - banden kopen.

Conclusie

Er worden niet veel zaken beter met de jaren. Wijn, In De Gloria en Mazda's, dan hebben we het zowat gehad. Ook deze facelift van de CX-5 doorbreekt de Mazda-magie niet. Dit is een auto die aantoont dat een SUV geen tonnen pk's nodig heeft om sportief te rijden. Dit is een auto voor de chauffeur die rijden nog centraal stelt. Dit is een auto gemaakt door een bedrijf dat nog auto's bouwt vanuit hun ziel, niet vanuit een Excel-file.

Mazda CX-5 facelift 2022 Rijtest Review Info Autofans

Specificaties

Motor

2.0, vier-in-lijn

Vermogen

163pk

Koppel

213 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 386 kg

Topsnelheid

201 km/u

0 tot 100 km/u

10.50 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

CO2-uitstoot

154 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
PeeKaa 14:41
afbeelding van PeeKaa

Leuke review, toffe wagens van Mazda. Maar tegenwoordig de CX-5 kopen is jammer genoeg toch echt niet meer fiscaal interessant? Gulzig aan de pomp en duur qua BIV en wegentaks?

Anders stond die zeker op mijn shortlist, nu kijk ik met lede ogen naar dit moois en moet ik het me voorbij laten gaan.

Jos D. 18:41
afbeelding van Jos D.

Hangt er van af waarmee je vergelijkt. Wat staat er op je shortlist ?

peekaa 15:23
afbeelding van peekaa

Ik denk voorlopig vooral in de richting van de RAV4 hybrid. Wat duurder in aanschaf wel, maar fiscaler ook wat voordeliger toch. Naar mijn gevoel een wat ondergewaardeerde wagen hier in België. Tis te zeggen, je ziet ze niet vaak rijden. Al vind ik ook wel dat ze redelijk prijzig zijn, indien je niet kiest voor de basisversie.

Jos D. 08:34
afbeelding van Jos D.

Wat duurder ?
RAV4 vanaf 41.000 €, CX-5 vanaf 31.000 €.
Voor de basis RAV4 heb je een full-option CX-5.
Verkeersbelasting : RAV4 507 €, CX-5 375 €
BIV : RAV 4 144 €, CX-5 317 €

Puur financieel lijkt me de keuze dan toch duidelijk.

peekaa 11:50
afbeelding van peekaa

Jos D, ik vergelijk de AWD modellen. Een suv moet je toch als AWD kopen? Dan is het voordeel er voor de rav4.

CX5: 182g - 672 eur
Rav4: 132g - 566 eur

Akkoord, het verschil is klein en de aanschafprijs is duurder voor de rav4.

Jos D. 07:20
afbeelding van Jos D.

De meeste SUV's die er rondrijden zijn geen AWD. Enkel nodig als je regelmatig op onverhard terrein moet zijn. Maar als dat jouw keuze is, is het verschil idd veel kleiner.

Adriaan 17:59
afbeelding van Adriaan

AWD is wel nuttiger dan enkel op onverhard terrein hoor. Veel stabieler bij regen, bij het trekken van zware lading in aanhangwagen voelt het ook veel stabieler, sneeuw kan je misschien onder de noemer onverhard terrein nemen, maar het is toch echt wel leuker dan voorwiel aangedreven in zo een situatie...

Jos D. 18:13
afbeelding van Jos D.

Volledig akkoord maar het is Peekaa die een keuze zal moeten maken.

PeeKaa 11:26
afbeelding van PeeKaa

Voorkeur voor AWD omwille de redenen die Adriaan aanhaalt. De CX5 staat stiekem zeker op een gedeelde eerste plaats met de RAV4. Qua design is hij mooier. Maar ook het feit dat hij best gulzig is spreekt niet in zijn voordeel. Ik moet ook 3 kinderen kunnen laten plaatsnemen, volgens reviews moet je best wat terugschakelen als je volgeladen bent. Niet aangenaam rijden.

Ik begrijp de huidige motorkeuze van Mazda niet echt in de CX5. Zouden ze er nog veel van verkopen? Indien er een hybride of turbo in zat zou de keuze wat makkelijker zijn.

Jos D. 18:21
afbeelding van Jos D.

Het is hun best verkopende model wereldwijd. Europa is voor Mazda niet zo'n belangrijke markt.
En je kunt nog altijd voor de dikke diesel gaan :-)

Harry zijlstra 14:58
afbeelding van Harry zijlstra

Tja, rij nu negen jaar cx5. Nooit problemen. Heb pas geleden de nieuwe Tucson en Sportage getest.prima wagens. Door de turbo een stuk rapper maar doen wel wat nerveus aan.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws