Ons Belgenland is nog maar eens een automerk rijker — als je dit tenminste een auto mag noemen. Vanaf volgend jaar komt Micro namelijk naar onze contreien met zijn Microlino. Niemand minder dan D’Ieteren, vooral bekend als importeur van de Volkswagen-merken, gaat het voertuigje invoeren.
Binnenkort krijgt de Citroën Ami eindelijk een volwaardige rivaal, want met ingang van volgend jaar wordt de Microlino verkrijgbaar in ons land. Dat is een compacte EV die het midden kiest tussen de auto en de motorfiets, en dus net als die Citroën in de klasse van de 'quadricycles' speelt. Hij heeft echter een extra troef achter de hand, want zijn design doet denken aan de guitige BMW Isetta van weleer.
B-rijbewijs vereist
Zo biedt de Microlino één enkele, enorme deur aan de voorkant die zijwaarts opent, net als zijn inspiratiebron. Of dat handig is valt nog te bezien, maar de aandrijflijn klinkt alvast veelbelovend. Zo wordt elk exemplaar voorzien van een elektromotortje met amper 17 pk, maar wel 89 Nm koppel. Qua accucapaciteit is er dan weer keuze uit pakketten van 6 kWh, 10,5 kWh of 14 kWh en kom je al naargelang 91, 177 of zelfs 230 kilometer ver. Ongeacht het formaat is de accu binnen de 4 uur terug volgeladen, maar sneller dan dat kan wel niet. En over snelheid gesproken: met een top van 90 km/u is de Microlino flink wat vlotter dan de Citroën Ami, maar je moet er dus ook wel een B-rijbewijs voor kunnen tonen.
Het nieuws kwam uit de hoek van D’Ieteren, een bedrijf dat bij het brede publiek vooral bekend staat als ‘de importeur van Volkswagen’. D’Ieteren wil tegenwoordig echter meer dan dat betekenen, en maakt daarom werk van een uitgebreider en vooral multimodaal portfolio. Zo heeft het met EDI al een laadabonnement voor elektrische auto’s onder zijn vleugels en betrad het ook al de wereld van de tweewielers met fietsenmerk Lucien. De Microlino vormt op dat vlak dus het ideale brugje tussen die nieuwe aanwinsten en de vele automerken die D’Ieteren al vertegenwoordigt. Verwacht de eerste Microlini op onze wegen vanaf begin 2023. De verkoop zal online gebeuren, en de voordeligste is voor jou vanaf 14.900 euro.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 8 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 2 dagen geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden