Officieel: Opel Astra GSe is extra hete plug-inhybride (2022)

Opel Astra GSe 2022

Huiver, Volkswagen Golf GTE, want er is een nieuwe concurrent uit eigen land. Opel heeft namelijk het doek getrokken van zijn Astra GSe, en ook dat is een sportieve hatchback met een stekkerpoort in de flank. Bovendien komt hij er niet alleen als korte Astra, maar ook als Sports Tourer-break.

Bij de lancering van de nagelnieuwe Opel Astra gebeurde er iets vreemds. Hoewel die de aandrijflijnen van neefje Peugeot 308 namelijk stuk voor stuk overnam, hield Opel de plug-inhybride met 225 pk achter de hand. In de plaats daarvan plaatste het enkel de versie met 180 pk in de catalogus, met de belofte dat het sterkere exemplaar later nog zou komen. Een dik jaar ging echter vruchteloos voorbij, maar plots hield alles steek wanneer Opel de komst van het GSe-label aankondigde…

Sterker en steviger

Onder de noemer GSe zullen ze in Rüsselsheim namelijk sportieve, geëlektrificeerde modellen ontwikkelen, en dat begint allemaal met deze Astra. Dat begint al onder de motorkap, want daar vinden we eindelijk de langverwachte plug-inhybride aandrijflijn met 225 pk en 360 Nm koppel. Die bestaat uit een 1.6-liter benzinemotor en een elektromotor bij de vooras. Opel blijft voorlopig nog karig met de cijfers, maar de gelijkaardige Peugeot 308 sprint ermee naar de 100 km/u in 7,5 seconden. Als de Opel verder gewoon alles overneemt, dan mag je daarnaast rekenen op een 12,4 kWh-accu en een elektrische actieradius van een kleine 60 kilometer.

Opel Astra GSe 2022

Het blijft echter niet bij meer vermogen, want de Astra GSe krijgt ook zijn eigen onderstel. Zo krijgt de sportieve telg selectieve dempers mee, die zich volgens Opel zouden aanpassen aan de omstandigheden en het rijgedrag. De hele set-up brengt de GSe ook een centimetertje dichter tegen het asfalt, wat de looks natuurlijk ten goede komt. Tot slot zou Opel ook het ESP — autolingo voor stabiliteitscontrole — aangepast hebben voor deze sportievere versie, waardoor je waarschijnlijk net wat speelser om de bocht kunt. Dat zijn toch al heel wat ingrediënten om van een hothatch te kunnen spreken...

Ook als Sports Tourer

Ook de specifieke 18-inchvelgen zouden de stabiliteit ten goede moeten komen, en hun design is bovendien gebaseerd op dat van de Manta GSe restomod. Vooraan vinden we dan weer unieke bumpers met zwarte accenten en grotere luchtinlaten, terwijl je hem achteraan vooral herkent aan het GSe-logootje. Binnenin mag je dan weer rekenen op een afwerking met leer en alcantara, en ergonomische sportstoelen voorin.

Opel Astra GSe 2022

De Astra GSe wordt verkrijgbaar als hatchback en als Sports Tourer, of break in mensentaal. De productie zou begin 2023 op gang komen, en de eerste leveringen worden tegen het midden van dat jaar verwacht. Hoeveel je voor al dit geëlektrificeerde lekkers moet neertellen weten we nog niet, en ook op meer cijfers blijft het nog even wachten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
FLP 09:00
afbeelding van FLP

225pk in een auto waarvan ze het gewicht zelfs niet meer durven noemen, lijke me niet "extra heet". Eerder warm.

Joram 09:39
afbeelding van Joram

De verwachtingen voor snelle auto's komen steeds hoger te liggen, vandaar ook het vermijden van de term 'hothatch' (niet alleen door ons, maar ook door Opel). Maar als je het realistisch bekijkt zijn de cijfers van de Astra GSe allesbehalve verkeerd. Hij heeft in de basis dezelfde techniek als een Astra Hybrid 180, en die weegt 1.603 kilogram. Reken dus op een gelijkaardig gewicht. Voor de ene is 225 pk en een resem onderstelwijzigingen dan warm, voor de andere heet, maar het is alleszins "extra heet" ten opzichte van de versie met 180 pk.

FLP 10:46
afbeelding van FLP

Klopt, t.o.v. 180pk en standaard onderstelletje is dat natuurlijk wel een heel verschil.
Maar begrijp me niet verkeerd, het gaat mij zeker niet om de als-maar-meer-wordende pk-race die bepaald of iets een hot hatch kan genoemd worden of niet. In mijn ogen past het label hot hatch veel meer bij een auto van bvb 1100kg, met sportief onderstel maar "amper" 180pk, dan de zwaar overpowerde 1.5-2tonners die we tegenwoordig (gaan) kennen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws