Op 1 oktober 2022 voert België enkele wijzigingen in de wegcode door. Daarbij wordt het (eindelijk) verboden om te parkeren aan een laadpaal zonder laden, moeten speedpedelecs verplicht op het fietspad buiten zone 50 en introduceert de overheid de middenrijbaan waarbij auto's vanuit beide richtingen op één rijstrook moeten. Wacht, wat?!
Met de herfst om de hoek is het weer tijd voor enkele nieuwe regels in het "groot boek der Belgische wegcode". Vanaf 1 oktober gaan er enkele regels in voegen die inspelen op moderne tendensen (EV's en speedpedelecs) en introduceert de overheid een nieuwe soort rijbaan; de middenrijbaan.
Middenrijbaan
Die middenrijbaan is het paradepaardje van Mobiliteitsminister Gilkinet (Ecolo) en moet de veiligheid van zwakke weggebruikers verhogen. Op plaatsen waar er geen fiets- of voetpad is voorzien (of aangelegd kan worden) kunnen steden en gemeenten voortaan een rijweg voorzien bestaande uit drie banen. De uiterste banen zijn voorzien voor zwakke weggebruikers (fietsers, voetgangers), terwijl de middenbaan moet gedeeld worden door gemotoriseerd vervoer. Alleen om ander gemotoriseerd voertuig te kruisen mag er uitgeweken worden naar de zijvakken.
Dat deze nieuwe rijbaan met gedeeld vak voor kruisende vrachtwagens, auto's en motorfietsen niet iedereen kan bekoren werd al snel duidelijk. Zelfs het kenniscentrum voor fietsbeleid Fietsberaad Vlaanderen is geen fan van deze nieuwe rijbaan. Sterker nog, het raadt steden en gemeenten af om het systeem te implementeren. Uit proefstudies in Bornem en Hasselt bleek namelijk dat gemotoriseerde voertuigen net minder hun snelheid aanpassen aan fietsers (door de valse illusie van een "eigen vak" en apart "fietspad") en dat fietsers minder uiterst rechts rijden, al zeker als ze in groep zijn. De vraag voor deze nieuw rijweg komt trouwens vooral vanuit Wallonië waar het een goedkope oplossing is op lange landelijke wegen waar weinig verkeer is. Het aanleggen van fietspaden voor relatief weinig fietsers is dan een kostelijke zaak.
Verboden te parkeren aan laadpaal
Vanaf 1 oktober kunnen EV- en plug-inrijders een vaak gehekelde praktijk wettelijk hard maken. Vanaf dan is het namelijk bij wet verboden om te parkeren op een laadplaats voor elektrische auto's zonder laden. Anders gezegd: vanaf 1 oktober mag je niet meer parkeren op een laadplaats met een auto met enkel verbrandingsmotor... maar evengoed niet met een elektrische auto die niet aan het laden is. Of de wet ook een impact heeft over een elektrische auto die opgeladen is en blijft staan is niet geheel duidelijk.
Speedpedelecs op het fietspad
Met de opkomst van de speedpedelec worden ook de regels in de wegcode daaraan aangepast. Speedpedelecs moeten vanaf 1 oktober gebruikmaken van het met voetgangers gedeelde fietspad op plaatsen waar auto's meer dan 50 km/u mogen en dienen uiteraard hun snelheid aan te passen aan de situatie.
Beurtelings parkeren voor auto's en fietsen
Tenslotte nog een eigenaardige nieuwe regel in de wegcode: het beurtelings parkeren voor auto's en fietsen. Die regel kwam er op vraag van Gents schepen Filip Watteeuw (Groen). Dankzij de aanpassing in de wegcode kunnen steden en gemeenten een beurtelings parkeren bord voor auto's en fietsen installeren. Zo kan een bepaalde "parkeerplaats" overdag ingenomen worden door fietsers en 's avonds gebruikt worden voor auto's.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 12 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden