Vraag: rijstrookassistent aan of uit?

Vraag rijstrookassistent aan uit 2022

Niemand houdt van een betweter, en al helemaal niet wanneer je er het merendeel van je spaarcenten aan uitgegeven hebt. Dus wat als je in je gloednieuwe auto stapt, en de rijstrookassistent na de eerste meters al van de overenthousiaste soort blijkt te zijn? Speel je op veilig, of hou je het dan liever zelf binnen de lijntjes?

Wissel je geregeld van auto, dan ontwikkel je een soort automatisme om elk nieuw exemplaar voor te bereiden op je rit. Als eerste stel je de bestuurdersstoel naar wens in, dan breng je de buitenspiegels in een min of meer behulpzame positie en vervolgens sukkel je wat met de achteruitkijkspiegel tot die je achterruit weergeeft. Misschien stel je nog even je favorieten in op de radio of laat je de tripcomputer de zware voet van je voorganger vergeten, en als je echt een pietje-precies bent zet je ook alle ventilatieroostertjes en hoofdsteunen in een symmetrische positie — we spreken uit ervaring. De laatste tijd is daar bij ons echter nog een vuistregeltje bij gekomen: vertrek nooit met een auto voor je weet waar de uit-knop van de rijstrookassistent zit…

Adrenalinestoot

Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat we met een nieuw model onderweg zijn, en pas op de snelweg door krijgen dat de Lane Keep Assist het stuur maar niet uit handen wil geven. Kilometers lang ben je dan aan het worstelen tegen een elektronische betweter die precies wanneer je het niet verwacht een klein rukje aan het stuurwiel geeft. Wanneer je op de linkerrijstrook een vrachtwagen inhaalt die haasje over speelt met een andere kolos, bijvoorbeeld, en je daarom voor je eigen veiligheid iets meer dan gewoonlijk de buitenrand van je rijvak opzoekt. Als je op dat moment niet weet waar dat ene knopje zich bevindt, giert de adrenaline zowat door je lijf terwijl je auto met luid gepiep en onbeleefde waarschuwingsberichten probeert om je toch maar richting die vrachtwagen te trekken.

Daarom de vraag: wat doe jij met de rijstrookassistent van je auto? Laat je die te allen tijde aan, of ben je stiekem al lang gaan zoeken in de instellingen om de Lane Keep standaard op non-actief te zetten vanaf je instapt? We begrijpen je best; er zijn geen foute antwoorden…

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
MrPonrow 12:58
afbeelding van MrPonrow

Aan natuurlijk.

FLP 14:30
afbeelding van FLP

Ik heb van die gadgets nog nooit ervaren, maar ik heb er ook totaal geen behoefte aan. In tegendeel, het lijkt me inderdaad iets heel irritant, enkel geschikt/handig voor mensen die autorijden als een noodzakelijk kwaad zien.

Harry 17:32
afbeelding van Harry

Alles uit. Niets kan de mens vervangen. Elektronica kan niet anticiperen. De techniek maakt de automobilist lui en dom. De personen die het gebruiken kunnen zelf niet rijden.

Jensd 18:58
afbeelding van Jensd

Op autosnelweg aan, anders uit.

Gebruik je pinkers, dan wordt hij tijdelijk uitgeschakeld (bij mijn hyundai toch)

Frank 15:28
afbeelding van Frank

Eindelijk eens een correcte reactie. Want diegene die zogezegd verrast worden door die rijstrookassistent, zijn vermoedelijk diegene die denken het recht te hebben om van rijstrook te veranderen zonder gebruikt te moeten maken van hun richtingaanwijzer.

this 08:31
afbeelding van this

Duidelijk nog nooit met rijstrookassistent gereden dan. De meesten hier gaan echt niet over zoiets spreken als ze zeggen dat de rijstrookassistent iets onverwachts/ongewenst doet. Op de autostrade werkt die quasi perfect. En zelfs daar zijn er situaties. Bijvoorbeeld wegenwerken. Of felle zon op een nat wegdek waardoor de lijnen niet meer te zien zijn. Of wanneer ze te lui geweest zijn om oude lijnen op een deftige manier weg te werken, dan durft de rijstrookassistent zich ook wel eens te vergissen van lijn.

Mathieu 12:30
afbeelding van Mathieu

Klopt

moodystarfish 19:37
afbeelding van moodystarfish

Waarschuwing (trilling in het stuur) aan, actief corrigerend sturen uit wegens te ingrijpend - gevaarlijk bij inhaalsituaties: terug over de stippellijn naar het rechtse rijvak gaan kan dan alleen met het knipperlicht aan (wat uiteraard zo hoort, maar niet altijd evident is - gevolg: wagen stuurt tegen en houdt je zo onverwacht/ongewild langer dan nodig/gewenst op het "verkeerde" rijvak).

Erik Wuytack 05:42
afbeelding van Erik Wuytack

Bij mij staat alles gewoon aan.
Mijn Ford Kuga heeft alle mogelijke veiligheidsattributen. Gelukkig heeft Ford deze allemaal perfect naar wens afgeregeld en blijft alles onder controle. En indien je het toch uit wil zetten. 1 keer drukken op de hendel aan het stuur. Supermakkelijk.

Mathieu 12:34
afbeelding van Mathieu

In de nieuwere modellen van Ford kan het niet 100% meer uitgezet worden. :-)

RoCo 20:18
afbeelding van RoCo

Goede tip, knopje staat inderdaad op het stuur

PieterE 09:49
afbeelding van PieterE

Liever uit. Maar dan brandt er weer zo'n vervelend lampje in het dashboard...

RoCo 10:00
afbeelding van RoCo

Sinds een week een Mustang Mach e, eerste auto die Lane assist heeft. Het is een haat, liefde verhouding. Vorige had wel al de adaptieve CruiseControl met automaat voor het filerijden (follow to stop)

Zoals hierboven beschreven op autostrade aan. Goede reminder om te pinken bij veranderen van rijstrook of om semi autonoom te rijden.
Op de gewestwegen, parallelbaan mag de Lane assist uit. Op banen zonder (midden) markering, gaat de auto teveel naar het midden. Als er dan tegenliggers zijn en je wilt op de zijlijn rijden doet de Lane assist nog moeilijk ook. Je wint het gevecht wel, maar je wilt helemaal niet vechten.

Ik ga wel eens kijken voor de optie enkel waarschuwen zonder hulp

this 10:57
afbeelding van this

Van mij mag alles aanblijven, zolang het goed werkt. Of dat het duidelijk is in welke situaties het systeem zal protesteren, zodat ik er op kan anticiperen.

Uiteindelijk zorgen al die systemen er voor dat er meer veiligheid op de weg is. Elektronica is altijd 100% aandachtig, in tegenstelling tot een mens.
Ik kijk wel uit naar volledig autonome wagens, ik pak dan wel een extra wagen er bij voor in de weekends ritjes te doen.

Mathieu 12:33
afbeelding van Mathieu

Ik heb keuze uit: of uit, of trillen, of trillen en corrigeren. Bij mij staat het gewoon op trillen. Maar, ik merk wel dat ik het niet op corrigeren zou willen. Het is niet effectief genoeg om er volledig in te vertrouwen. Er staan veel lijnen op de grond (bijvoorbeel ook van herstellingen of een sliert pek die men gebruikt heeft) en daar reageert die ook op. Dus: uit, of trillen.

Techno Patat 13:07
afbeelding van Techno Patat

Van mij trilt hij als ik zelf rij en met CC op stuurt hij (semi) autonoom. Werkt over het algemeen zo goed dat ik er geen problemen mee heb. Ik rij ook meestal zelf bij weinig verkeer en bij druk verkeer laat ik de auto treintje rijden. Dat doet hij zeer goed! Hij piept een beetje teveel naar m’n zin voor botsingswaarschuwingen maar goed beter 100 teveel dan eentje te weinig!

Heb lane assist nog maar 1x uitgezet en dat was bij zeer lage en felle tegenzon. Anders piept het en moet je zelf sturen in geval van twijfel… Ik heb op 50.000km ook nog maar 1x gehad dat hij iets heel raars deed waarvan het best was dat ik wakker was. Anders nooit eigenlijk en werkt het systeem echt zeer goed vind ik!

Misschien dat Mercedes het beter uitgedokterd heeft dan andere auto’s? Geen idee maar zoals ik zei: geen idee waarom ik het perse allemaal zelf zou moeten doen…

Waarom ik dus plots niet meer zou kunnen rijden als de auto het even goed voor mij kan doen in treintje rijden is mij een raadsel… Maar bij dat soort comments denk ik altijd aan de mensen die ik ken die automatische versnellingsbakken hekelen. Het zijn oprecht de slechts schakelende bestuurders die ik kan ookal beweren zij bij hoog en laag dat ze het allemaal beter kunnen :D!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws