Ford heeft het doek gehaald van haar alweer zesde generatie van de Mondeo. Opmerkelijk is dat de destijds voor Europa bedachte middenklasser zijn carrière voortaan exclusief in China verder zal zetten. Van Ford Genk... naar Ford Shanghai.
Het was niemand minder dan Mondeo die begin jaren 90 Ford uit het Europese slop moest halen. De opvolger van de Sierra groeide doorheen zijn generaties dan ook uit tot een vaste waarde op het Europese continent. Na vijf generaties is het echter over and out voor Mondeo. Want het merk met de Blauwe Ovaal heeft zelf laten weten dat er geen opvolger naar ons vasteland zou komen. Toch is er wel een nieuwe generatie Mondeo, al zal die auto exclusief de Chinese markt gaan bedienen.
Strak
De zesde generatie Mondeo is vanuit een stilistisch punt alvast een fraai baasje geworden. Geen crossover-allures, wel een sportieve sedan met verzonken deurhendels en een stoer lichtsignatuur. Vooraan springt meteen de doorlopende koplamp in het oog, achteraan dan weer het lichtsignatuur dat gelijkenissen met die van de Mustang Mach-e vertoont. Zijn lengte van 4.94 meter toont trouwens aan dat de Mondeo een kleine groeispurt kreeg. Vooral de wielbasis van 2.95 meter valt riant voor een middenklasser te noemen. Al is het een publiek geheim dat Chinezen graag veel plaats op de achterbank hebben.
Over die achterbank gesproken; Ford heeft nog geen details vrijgelaten over het interieur van de nieuwe generatie Mondeo. Idem voor de motoren, al is het niet ondenkbaar dat Ford een 2-liter viercilinder turbobenzine naar voren zal schuiven voor de Chinese markt. Bij ontwikkeling zegt het Amerikaanse merk goed te hebben geluisterd naar de wensen van Chinese klanten. Of hoe een dertig jaar geleden voor Europa ontwikkeld model, voortaan het goede weer in China mag gaan maken. Mondeo, we gaan je missen!
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden