Subaru’s sportieve afdeling st(r)oomt zich klaar voor het elektrische tijdperk. Daarom neemt de Japanse constructeur twee verschillende interpretaties van de STI-naam mee naar Tokio: een compromisloze elektrische racewagen en een Solterra met een sportpakket.
‘Subaru Technica International’ is een naam die bij ons misschien al wat van zijn furore verloren is, maar elders nog klinkt als een klok. De Japanners kleven de ‘STI’-noemer namelijk al decennia op hun sportiefste modellen en in een niet zo ver verleden maakten die ook onze wegen nog onveilig in de vorm van de WRX STI. Laat veiligheid nu net het stokpaardje van Subaru in Europa geworden zijn, en dus moest de STI-aanduiding in onze contreien plaats ruimen voor een gamma aan meer verstandige modellen.
STI E-RA Concept
Dat het STI-gedachtengoed echter nog springlevend is bewijst Subaru op het Tokyo Auto Salon, waar vandaag een indrukwekkende elektrische racewagen onthuld werd. Die draagt de naam STI E-RA Concept en weet maar liefst 1.088 pk uit zijn vier Yamaha-elektromotoren te persen. Die kunnen hun vermogen individueel vrijgeven om de auto tijdens het bochtenwerk tegen het wegdek gekleefd te houden. In de bodem schuilt bovendien een accupakket van 60 kWh waarmee de E-RA zelfs de langste racecircuits moet kunnen trotseren.
Dat verklapt ook meteen het doel van deze conceptcar, want Subaru wil met deze STI E-RA naar de Nürburgring trekken. Daar hopen ze in 2023 een rondetijd vast te leggen van 400 seconden, ofwel 6 minuten en 40 seconden. In een eerste fase zullen ze de auto dit jaar testen op verschillende circuits op eigen bodem. Zet je dus schrap voor een reeks spannende promofilmpjes…
Solterra STI Concept
Concreter wordt het echter bij het zien van het tweede studiemodel dat de STI-afdeling in Tokio onthulde: de Subaru Solterra STI Concept. Dat is in essentie een Solterra zoals we hem inmiddels al even kennen, maar dan voorzien van een aantal sportievere accenten en STI-logootjes. Het is niet helemaal duidelijk of het hier om een krachtiger exemplaar gaat, maar vermoedelijk is dit eerder een voorbode op een sportpakket zoals Toyota ook een ‘GR Sport’-versie van verschillende modellen aanbiedt — of maakt dat de link tussen de Subaru Solterra en de Toyota bZ4X iets te concreet?
Wat deze STI-versie van de Solterra echter bovenal doet is ons hoop geven op een Europese doorstart van de STI-naam. Het zou namelijk maar zo eenvoudig zijn om de Solterra ook bij ons een soort STI-line te geven, die het model meteen weer dat beetje extra aantrekkingskracht zou verlenen. Eens Subaru dan zijn sportieve imago terugverdiend heeft kunnen ze dan eindelijk de nieuwe WRX STI naar onze markt brengen. We kunnen maar hopen...
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 21 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden