"Audi A1 krijgt geen nieuwe generatie"

Audi A1 end

Audi's kleinste, de A1, zal geen volgende generatie meer kennen. Dat wist niemand minder dan Markus Duesmann te zeggen. Je weet wel, de CEO van het merk met de vier ringen. Wat er juist aan de basis ligt van die beslissing? Dit zijn de vier nagels in de kist van de A1!

Momenteel zit de compacte stadswagen Audi A1 in zijn tweede generatie. Numéro 3 zullen we alvast nooit te zien krijgen. Want Audi-CEO Markus Duesmann liet tegenover Automotive News weten dat het na deze generatie over en out is voor de A1. Hoewel het Duitse merk geen specifieke reden geeft ligt een accumulatie van redenen zonder twijfel aan de basis.

Matig succes

Je kan het draaien of keren zoals je wil: de A1 is niet het succes geworden waar Audi op had gehoopt. Al zeker niet als je gaat vergelijken met de Mini van aartsrivaal BMW (Mini is een dochterbedrijf van BMW). Wanneer heb jij laatst nog de nieuwe generatie A1 zien rijden? Inderdaad. Zonder twijfel heeft Audi het moeilijk gehad om het relatief hoge prijskaartje voor deze - in essentie - Polo met een Audi-grille te rechtvaardigen. Kwalitatief moet de A1 allerminst onder doen voor producten van Mini... alleen heeft Mini haar imago en merknaam mee.

Audi A1 end

On-audi

Denk je aan Audi, dan denk je aan puik afgewerkte luxesloepen met krachtige motoren en - desgewenst - een zeer potente vierwielaandrijving. De A1 voldoet aan geen enkele van die hersenspinsels. Hoewel er van de vorige generatie nog een S1 was met vierwielaandrijving en zowat 250 pk uit een 2-liter viercilinder is de huidige generatie verbannen tot voorwielaandrijving en een petieterige driecilinder. Dat klinkt niet heel premium.

Bedankt, crossover

Derde nagel in de kist van de A1? De crossover. Want Europa dol op haar verhoogde auto. Kijken we binnen Audi, dan is het niet ondenkbaar dat de Q2 aan langer leven beschoren is dan de A1. Ook al is de Q2 zwaarder (en dus minder efficiënt), niet noemenswaardig groter én nog een stukje duurder. Bedankt, crossover!

Audi A1 end

Euro 7

Na 6 komt 7, dat is niet anders voor de Euronormen die stipuleren hoeveel CO2-uitstoot en NOx een auto uit mag stoten. Hoewel de exacte spelregels van Euro 7 nog niet zijn vastgelegd gaat iedereen er prat op dat je er zonder een stekker niet meer komt. Anders gezegd: vanaf 2025 (wanneer Euro 7 in voegen treedt) zou de A1 een plug-in dan wel volledig elektrisch moeten zijn. Hoewel Mini nu al een elektrische variant naar voren schuift van haar hatchback, lijkt het er op dat Audi eieren voor haar geld kiest en eerst investeert in grotere geëlektrificeerde modellen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
A B 15:14
afbeelding van A B

Ik zie de A1 nog vrij frequent rondrijden. De Q2 daarentegen zie ik zeer zelden.
Beiden trouwens enorm dure auto's voor wat ze maar zijn. De A3 vind ik dan een betere verhouding prijs kwaliteit.
Zeker de Q2 is belachelijk duur voor zo'n kleine wagen.

Edison 23:48
afbeelding van Edison

Net omgekeerd, de A1 zie je amper rijden, de Q2 zie je vrij veel.
Een Q2 is trouwens niet zo klein, scheelt niet veel met een A3. Qua budget zijn die ook redelijk gelijkaardig.

a b 13:55
afbeelding van a b

Dat is jouw ervaring, ik zie véél vaker de A1 (ook de laatste generatie) in Vlaanderen rondrijden dan ik een Q2 tegenkom.
En al eens de lengtes bekeken? De Q2 is met zijn 4,1m lengte een goeie 10 cm groter dan de A1 en een goeie 30 cm kleiner dan een A3. De A3 is echt een serieus formaat groter.
Vandaar dat ik de prijs ook zo buitensporig vind.

Edison 19:12
afbeelding van Edison

Je hebt gelijk, de totale van de A3 (zeker de sedan) is significant groter dan de Q2, maar de wielbasis is bijna hetzelfde. Dus naar binnenruimte zijn ze aan elkaar gewaagd.
Is de Q2 overprijsd? Misschien wel, maar dat is het geval voor alle afgeleiden van hatchbacks van premium constructeurs (A klasse vs CLA/GLA; 1 reeks vs X1/X2)

A B 16:31
afbeelding van A B

De Audi waarmee je de GLA en X1/X2 mag vergelijken is de Q3. De Q2 hoort niet in dat rijtje thuis. De Mini Countryman is een concurrent voor de Q2.
En ondanks dat de A3 en Q2 op hetzelfde platform staan, is de wielbasis ook een paar cm groter bij de A3.
Door de SUV vorm heeft de Q2 wel wat meer ruimte, vooral in de hoogte dan.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws