Wacht wat?! Koenigsegg en Geely fan van vulkaanbrandstof

Vulcanol fuel Koenigsegg Geely

Alternatieve brandstoffen komen in veel maten en vormen. Denk maar aan CNG, LPG, waterstof en synthetische benzine. Het Zweedse Koenigsegg en Chinese Geely zien nu ook toekomst in Vulcanol, een brandstof die wordt onttrokken uit semi-actieve vulkanen. Jep, dat las je goed. Vulkaanbrandstof. Zijn we plots in een jaren 80 actiefilm beland?

Het zou zo door Elon Musk kunnen zijn bedacht: Vulkaanbrandstof. Toch is het goedje een IJslandse uitvinding. Want al sinds 2012 wordt er geëxperimenteerd met Vulcanol op kleine schaal. Specifiek laten bedrijven zoals Carbon Recycling International de CO2 die vrijkomt uit semi-actieve vulkanen reageren met waterstof om een soort van methanol te produceren. Die methanol kan dan gebruikt worden om auto's, boten of vliegtuigen aan te drijven.

90% minder uitstoot

Volgens het bedrijf dat het goedje produceert zorgt het productieproces voor maar liefst 90% minder koolstofemissies tegenover het winnen van fossiele brandstof. En hoewel het maken van waterstof uitermate energie-intensief is, wordt die waterstof volgens Carbon Recycling International volledig via hernieuwbare energie gecreëerd. Hernieuwbare energie die je natuurlijk ook rechtstreeks in een elektrische auto kan pompen zonder verlies.

Vulcanol fuel Koenigsegg Geely

Hoe dan ook, Vulcanol is zonder discussie een stuk milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Niet in het minst omdat semi-actieve vulkanen sowieso CO2-uitstoten. Er moet dus niet specifiek naar geboord of gezocht worden tijdens het proces. Tot natuurlijk enkele slimme koppen met niet actieve vulkanen beginnen te morrelen...

80's Action Movie

Ach, dan zijn we uiteraard aan het doemdenken. Want zonder twijfel is het een interessante - en vooral ook coole - evolutie, rijden op vulkaanbrandstof. Zweedse hypercarbouwer Koenigsegg is alvast grote fan. Al is hij niet alleen. Want ook het Chinese Geely met Volvo, Lotus, Polestar en Lynk&Co in handen is al lange tijd fan. De constructeur is een vaste investeerder voor Carbon Recycling International en heeft in China een testvloot van taxi's op de vulkaanbrandstof. Nog één keer: vulkaanbrandstof voor je auto. Plots werd de wereld weer een stukje meer jaren 80 action movie.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yannick 08:05
afbeelding van Yannick

ik wou meteen reageren van éh?! das gewoon methanol?
Lijkt mij een gevaarlijk goedje om in "normale" auto's te gaan gebruiken. Wetende hoe nonchalant mensen aan de pomp zijn heb ik er geen vertrouwen in dat dat veilig kan getanked worden. Dat brandt namelijk kleur en geurloos...

JL 15:40
afbeelding van JL

"wordt die waterstof volgens Carbon Recycling International volledig via hernieuwbare energie gecreëerd. Hernieuwbare energie die je natuurlijk ook rechtstreeks in een elektrische auto kan pompen zonder verlies."

Helemaal juist. Daar staat tegenover dat batterypacks wel wat wegen: nog steeds 8-10kg voor 1KWh, dacht ik. Omwille van dat gewicht kan je ook niet eindeloos batterijen bijsteken om de range te vergroten.

En methanol zal je waarschijnlijk nog steeds veel sneller kunnen tanken dan je kan bijladen (al zijn 800V batterypacks wel al een ganse verbetering).

1800E 20:30
afbeelding van 1800E

Als het over CO2 vrije methanol gaat die je 'gewoon' kan gebruiken in bestaande motoren, waarom beginnen jullie dan over 'energie verslindende' waterstof?! Heeft toch niets met het onderwerp te maken? Een milieuvriendelijke brandstof die in bestaande voertuigen kan gebruikt worden is gigantisch veel beter voor het milieu dan nieuw geproduceerde elektrische voertuigen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws