De Belgische federale regering heeft officieel groen licht gegeven voor een versnelde vergroening van het bedrijfswagenpark. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische auto's fiscaal interessant zijn. Welke spelregels de Belgische regering de komende jaren heeft uitgestippeld? We sommen ze voor je op.
Witte rook uit de schouw van de federale regering. Want na het nodige touwtrekken ligt er een duidelijk plan op tafel over de toekomst van de bedrijfswagen. Dat plan staat - niet onverwachts - in het teken van elektrificatie. Want de regering ziet de salariswagen als een belangrijke pijler om ons wagenpark op sneltempo te vergroenen om zo de komende jaren te kunnen voldoen aan steeds strengere emissienormen van Europa. Wat de concrete regels zijn geworden?
NVDR: De plannen van de federale regering hebben betrekking op salariswagens. In de volksmond wordt echter vaak gesproken over "bedrijfswagens" als we het hebben over salariswagens. Echter klopt dit niet helemaal. In punt 4 verduidelijken we de zaak.
1. EV vanaf 2026
Oké, je moet niet verplicht een emissievrije bedrijfswagen aanschaffen vanaf 2026 maar vanaf dat jaar zal enkel nog een emissievrije salariswagen van een fiscaalvriendelijk regime genieten. Het gaat dan, net zoals momenteel, over 100% procent fiscale aftrekbaarheid. Maar wat is nu zo'n emissievrije bedrijfswagen? Wel, wie hoopte op een plug-inhybride is er aan voor de moeite. Want de regering spreekt daadwerkelijk over volledige elektrische auto's maar ook over waterstofauto's. Kortom: auto's waar geen grammetje CO2 uit een uitlaatpijp kan komen.
2. Tijdelijk gunstregime
Het grote fiscale voordeel voor de EV zal na 2026 trouwens niet eeuwig blijven. De 100% fiscale aftrekbaarheid zal op termijn worden afgebouwd naar het niveau van de huidige diesel- en benzinewagens. Zo zal de elektrische auto in 2031 nog maar 67.5% aftrekbaar zijn. Dat zeer zuinige elektrische auto's een hogere aftrekbaarheid genieten in de toekomst is niet duidelijk. Al zal dat zonder twijfel huiswerk zijn voor de volgende regering die in 2024 gestemd wordt.
3. Versneld uitfaseren diesel en benzine
Dat veel bedrijven niet zullen wachten tot 2026 om de omschakeling te maken lijkt nu al duidelijk. Want in het akkoord laat de federale regering weten dat vanaf 2023 diesel- en benzinewagens jaar na jaar een deel van hun fiscale aftrekbaarheid verliezen, tot ze niet meer fiscaal aftrekbaar zijn in 2026. Kortom: salarisauto's met een klassieke verbrandingsmotor zullen vanaf 2023 zo onaantrekkelijk worden gemaakt, dat de stap naar EV bijna een verplichting wordt.
4. Salariswagen VS bedrijfswagen
Ook niet onbelangrijk: het gaat hier specifiek over salariswagens/ personenwagens. Bestelwagens of auto's die door bedrijven worden gebruikt om "vracht" te vervoeren vallen niet onder het nieuwe regime. Bestelbusjes van de lokale loodgieterszaak vallen dus niet onder het nieuwe stelsel. Momenteel zijn er geen plannen om de fiscaliteit daarvan aan te pakken. Al is het niet ondenkbaar dat er ook daar een vergroening in de pijplijn zit. Al weet ook de Belgische regering dat het niet haalbaar is om alle bedrijfswagens in België tegen 2026 om te buigen naar volledig elektrisch.
6. Bestaande contracten gegarandeerd
Of dit nu wil zeggen dat je beter die plug-inhybride niet aanschaft binnenkort? Niet helemaal. De regering zal namelijk niet inwerken op huidige contracten. Tot 1 juli 2023 blijft het oude systeem met de daarbij horende berekening gelden. Alle salariswagens die voor die datum zijn aangeschaft blijven hun bestaande contract behouden. Anders gezegd: Koop je op 30 juni 2023 nog een 100% fiscaal aftrekbare plug-inhybride aan als salariswagen, dan zal die tot het einde van zijn termijn ook 100% fiscaal aftrekbaar blijven.
7. Laadpalen fiscaal gunstig
Het pijnpunt van de moderne elektrische auto is niet meer de range of prijs, wel de oplaadinfrastructuur. Althans, in België. Zo heeft Amsterdam meer laadpalen in de binnenstad dan alle laadpalen in België opgeteld. Er is dus werk aan de winkel. De federale regering zal het plaatsen van een laadpaal fiscaal stimuleren. Zowel voor privépersonen als voor bedrijven. Zet je als particulier een laadpaal thuis, dan krijg je een fors fiscaal voordeel via je belastingen. In 2022 gaat het nog over 45%, in 2023 over 30% en in 2024 over 15%. Bedrijven zullen dan weer kosten van de installatie kunnen inbrengen. Belangrijk daarvoor is dat de laadpaal wel "semi-publiek" moet zijn. Dit wil zeggen dat ook niet bedrijfswerknemers toegang moeten kunnen krijgen tot deze oplaadpaal en bijvoorbeeld 's nachts kunnen opladen.
8. Mobiliteitsbudget
Heeft de federale regering met deze beslissing een streep gezet door het weinig in de smaak vallende mobiliteitsbudget? Toch niet. Want ook de komende jaren zal dit blijven bestaan. Meer nog, mensen die geen bedrijfswagen krijgen zullen een vereenvoudigd systeem van mobiliteitsbudget krijgen. Zo zullen er meer vervoersmiddelen worden toegelaten en worden wachttijden uit het systeem gehaald. Concrete voorbeelden zijn er echter nog niet.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 11 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden