
Toyota blijft duchtig inzetten op marktsegmenten die door andere merken verlaten worden. Na de Aygo krijgt ook de GT86 een opvolger, namelijk deze GR 86.
Die GR 86 is opnieuw een product uit de samenwerking tussen Toyota en Subaru, net als zijn voorganger. Toyota gebruikte de GR-benaming ook al bij de GR Supra en de GR Yaris. GR staat dan voor Gazoo Racing, de sportafdeling van Toyota. De gelijkenissen met z'n voorganger zijn overigens erg opvallend, zo blijven de kleine zijruitjes behouden en krijgt hij alweer een smaller kontje.

Ook als je de afmetingen van de GR 86 bekijkt zou je denken dat het om een facelift gaat, want de GR 86 is met zijn 4,265 meter maar een kleine 3 centimeter langer dan zijn voorganger. Daarbij kreeg de wielbasis ook een halve centimeter extra, weinig noemenswaardig dus. Daartegenover staat dat de GR 86 wel 32 kilogram zwaarder is dan de GT86.
meer longinhoud
Maar behalve het gewicht groeide ook het vermogen een beetje. Toyota geeft zelf nog geen cijfers mee voor de aangepaste boxermotor, die voortaan 2,4 liter longinhoud krijgt. Bij Subaru lieten ze eerder al vallen dat het vermogen richting 231 pk zou gaan. De boxermotor is natuurlijk van de hand van Subaru, al dopen ze hem bij Toyota graag om tot D-4S. Standaard wordt de GR 86 gekoppeld aan een manuele of een automatische zesbak.

Voor het rijplezier moet je natuurlijk de manuele zesbak nemen, al is dat niet het enige dat je de nodige sensaties levert in de tailhappy GR 86. Toyota maakt zich sterk dat het stuurgedrag van deze nieuwe coupé nog wat verbeterd is door de torsiestijfheid met 50 procent te verhogen. Door het dak in aluminium te fabriceren zakt ook het zwaartepunt van de auto.

Onder het dak vinden we een strak interieur dat op z'n Japans op het functionele focust. Wel krijgt hij een groot touch screen met de nodige interfaces voor infotainment en navigatie.
De Toyota GR 86 komt op termijn ook naar Europa, in tegenstelling tot de Subaru BRZ. Voorlopig is nog niet bekend wanneer de wagen ook bij ons op de markt verschijnt.
Recente reacties
Officieel: Mercedes EQB rijdt EQA achterna
ik wacht al enkele maanden op lease prijzen voor de EQB... Maar nu ik die foto zie met de...
Door Yannick 6 uur geleden
Maken of kraken: Audi A6 Avant e-tron [RENDER]
Maar dat heeft helemaal niets te maken met het feit dat deze een EV is. Dat argument kan je...
Door this 10 uur geleden
Maken of kraken: Audi A6 Avant e-tron [RENDER]
Dat het alleen in de file staan met een relatief grote EV ook wat zijn nut voorbij schiet? :-)
Door Yvesw 10 uur geleden
Maken of kraken: Audi A6 Avant e-tron [RENDER]
Nu ben ik eens heel benieuwd waarom jullie deze vraag stellen "Is er plaats in elektroland voor zo'...
Door this 1 dag geleden