Rijtest: Fiat Panda Hybrid (2020)

Fiat Panda Hybrid (2020)

Fiat zet dit jaar in op elektrificatie. In het najaar komt de elektrische Fiat 500e eraan maar tot dan zijn er hybride versies van de 500 en deze Panda. Maar wat is het net?

De Panda gaat al veertig jaar mee, al is deze generatie iets jonger. Acht jaar kan je hem al zien rijden. En voor het eerst ook in hybridevorm.

voor de cijfers

Bij Fiat hebben ze lang groen gelachen als het over elektrische wagens ging. In de USA hebben ze ooit een elektrische 500 gelanceerd maar daar zouden ze meer verlies op gemaakt hebben dan een aandeelhouder van Lehman-Brothers. Maar Europa wordt steeds strenger als het gaat over CO2-uitstoot en dan is het maar fijn als je een model in je gamma hebt dat 88 g/km uitstoot, zoals deze Panda Hybrid.

Fiat Panda Hybrid (2020)

Eigenlijk gaat het hier zelfs om de Panda Cross Hybrid, al is die 'Cross' er enkel voor de looks. Want met je voorwielaangedreven Panda hoef je niet te gauw in de velden gaan crossen.

bekende gimmicks

Ook niet in de 'Launch Edition' waarmee wij reden. Want anders dan de naam doet vermoeden draait de Panda in zijn huidige uiterlijk al 8 jaar mee in de stadsautowereld. Dat zou je hem niet geven als je het uiterlijk bekijkt, want de hoekige vormen verouderen mooi. Goed zo. Want de hoekige Panda heeft zeker zijn goeie dingen. Zo zijn de rechte vlakken superhandig bij et inparkeren, iets waar de City-knop je nog altijd bij helpt door het servostuur nog wat lichter te laten aanvoelen bij lage snelheden. Binnenin veroudert het allemaal een stuk sneller. De LED-oranje info die je meekrijgt in het scherm tussen je tellers en op de middenconsole is eerder summier. Kunnen die zo gauw mogelijk terug naar de jaren 90?

Fiat Panda Hybrid (2020)

De kofferruimte van deze Panda Hybrid blijft overigens ongewijzigd, want Fiat vond voor de minieme batterij genoeg plaats onder de bestuurderszetel, waardoor alleen de achterste inzittende zijn tenen wat moet krommen. Nog voor deze 'Launch Edition' zijn de specifieke metaalkleur - iets tussen grijs en groen in - en het "Seaqual"-interieur dat deels vervaardigd is uit gerecycleerde kunststof afkomstig uit de zee.

milde vorm van hybride

Fiat pakt graag uit met de hybride-benaming van de Panda, al is het geen hybride in de volledige vorm van het woord. De driecilinder benzinemotor wordt bijgestaan door een elektromotor maar dan wel alleen bij het aanzetten en vertrekken, reken op een boost van 15 tot 20 Nm, amper voelbaar. Puur elektrisch rijden lukt niet bij deze Panda. Je kan ook nergens gaan kijken hoe vaak je nu precies de extra accucapaciteit hebt gebruikt. Nee, de hybride rijervaring ontbreekt hier een beetje, want behalve een icoontje op je dashboard wanneer je het gaspedaal lost en remt op de motor is er weinig in deze stadsrakker dat je laat zien hoe groen je dan wel rijdt. Zet je de handbak in neutraal, dan slaat de motor af als je minder dan 30 km/u rijdt. Maar eerlijk, waarom zou je dat doen, tenzij je stopt voor het rode licht?

Fiat Panda Hybrid (2020)

Nu je weet dat de Panda Hybrid erg weinig van doen heeft met elektrisch rijden, frons je al snel de wenkbrauwen als je ziet dat Fiat de wagen uitrust met een turboloze éénliter benzinemotor met drie cilinders en ocharme 70 pk. Een Hyundai i10 -met turbo - heeft evenveel vermogen en lijkt toch een pak vlotter aan te voelen dan deze hybride Fiat Panda. Speel je geen aan/uitschakelaar met het gaspedaal dan blijft de Panda Hybrid wel een leuk stadskarretje om mee te rijden. Om plezierig te rijden heb je niet veel vermogen nodig en de kleine hybride toevoeging zorgt voor weinig extra gewicht, waardoor het rijgedrag amper beïnvloed wordt. Wel ervaar je de relatief hoge bouw en korte wielbasis van de Panda bij het aansnijden van de bocht waar je al snel wat onderstuur krijgt.

Fiat Panda Hybrid (2020)

De Panda Hybrid kost je minimaal 14.190 euro in deze Launch Edition. Weinig geld tegenwoordig, als je kijkt naar de andere wagens die we de afgelopen weken testten. Voor dat geld moet je wel op de optielijst gaan kijken voor een in twee delen neerklapbare achterbank (150 euro), een derde zitplaats achterin (125 euro) of een anti-crash assistent (300 euro). Een optie die hem onlangs een ster kostte in de EuroNCAP crashtests.

conclusie

De Panda Hybrid is net als de 500 Hybrid een stap in de richting van minder verbruik. Toch is hij er vooral voor de cijfertjes in de belastingen, want in de praktijk voel je erg weinig van de aanwezige elektromotor.

Specificaties

Motor

1.0 driecilinder

Vermogen

70pk

Koppel

92 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

155 km/u

Prijs basismodel

€ 14 190.00

0 tot 100 km/u

14.70 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

185 L

Max. kofferinhoud

610 L

CO2-uitstoot

88 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
JL 10:08
afbeelding van JL

Waarom gaat zo'n batterij zo vaak onder de bestuurderszetel? Is de passagierszetel niet beter voor de gewichtsverdeling?

FLP 09:32
afbeelding van FLP

Dat lijkt me ook. Geen idee wat de reden is dat het zo gedaan wordt.

M904 11:10
afbeelding van M904

Omdat rechts achter De koningsplaats is in de wagen

Joris Vanlishout 23:07
afbeelding van Joris Vanlishout

Groot gelijk maar Is nu veranderd. Die batterij staat nu rechts onder de passagiers zetel.

Marnie 16:36
afbeelding van Marnie

En toch had ik, als oudere rijder, erg graag de optie 'automaat' gehad. Ik had daar best wat meer voor willen betalen. Het zelfde geldt voor de cruise control. Opties die ik graag wil combineren met wat meer bagageruimte plus fatsoenlijke deur achter en om te beginnen natuurlijk de fijne zithoogte. Welke auto kan die combinatie bieden nu ik mijn 20 jaar oude Peugeot Partner moet vervangen door iets zuinigers?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws