Verkeersagressie toegenomen in 2020

Uit een enquête van Vias Institute blijkt dat 4 op de 10 Belgen het gevoel heeft dat er meer agressie is in het verkeer.

Eind 2020 nam Vias Institute een enquête af in ons land om te weten te komen hoe de Belg het verkeer heeft beleefd sinds de start van de coronacrisis. De meest opvallende vaststelling van het onderzoek is dat zo’n 40 procent van de Belgen vindt dat er meer agressie is in het verkeer. In Vlaanderen leeft dat gevoel bij 36 procent van de respondenten, in Brussel bij 35 procent en in Wallonië bij wel 42 procent. Er wordt vooral geklaagd over bestuurders die te hard zouden rijden. Vias vermoedt dat dit te maken heeft met de minder drukke wegen, waardoor sommigen zich vrijer voelen om het gaspedaal dieper in te drukken. Dat heeft zich helaas ook weerspiegeld in de statistieken, zo beweert het instituut, want er zouden nu veel meer ernstige ongevallen gebeuren dan in de voorbije jaren.

Meer ruimte voor zwakke weggebruikers

65 procent van de respondenten op de enquête zou daarnaast voorstander zijn van meer ruimte voor fietsers en voetgangers op het Belgische wegennet. Vooral mensen jonger dan 34 zouden enthousiast zijn: 72 procent is voorstander. Dat komt waarschijnlijk omdat veel mensen door de lockdowns meer zijn gaan wandelen en fietsen. 15 procent van de Vlamingen gaf trouwens aan door de coronacrisis meer alternatieven voor de auto te zijn gaan gebruiken en meer dan de helft van de ondervraagde Belgen is blij dat hij of zij minder met de wagen heeft moeten rijden.

Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 17 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
FLP 14:09
afbeelding van FLP

Ik erger mij vooral aan mensen die niet kunnen rijden, maar toch miraculeus aan een rijbewijs zijn geraakt. Rijvaardigheid en bekwaamheid zijn heel ver te zoeken soms.
Mijn levenslange stem aan de politicus die periodieke verplichte hernieuwing van het praktisch rijbewijs kan realiseren! Bvb om de 4 of 5 jaar.
Ik zou er niks mee inzitten om om de zoveel jaar een test af te leggen, als dat betekent dat er minder zondagsrijders op de baan zijn.

Adriaan 11:34
afbeelding van Adriaan

Veel liever een rijbewijs met punten dan uw voorstel hoor...

FLP 09:15
afbeelding van FLP

Daarmee haal je de mensen zonder verkeersinzicht en rijvaardigheid niet uit het verkeer. Heeft iemand ooit al geweten van boetes voor onhandige chauffeurs? Of boetes voor rare gevaarlijke manoevres? Dan moet er al een vaststelling zijn gebeurd, en dan nog komt er niets van..
Een rijbewijs met punten focust in de essentie ook maar op 2 punten. Blijkbaar zijn enkel snelheid en alcohol het gevaar in het verkeer. Nooit begrepen waarom er steeds bijna enkel en alleen daarop gefocust wordt. Of je uberhaupt kán rijden is niet echt van belang, lijkt het.

Adriaan 11:29
afbeelding van Adriaan

Maar die mensen waar jij het over hebt hebben in eerste plaats wel hun rijbewijs behaald, wat gaat een praktisch examen om de 4 a 5 jaar daar aan veranderen, die gaan daar even goed door geraken, wat je met zo een maatregel bereikt is dat je zoals zo dikwijls mensen gaat straffen die feitelijk niet eens de doelgroep was van de regel die bedacht was.

FLP 11:55
afbeelding van FLP

Je zou verbaasd zijn hoeveel mensen 3 of meer pogingen nodig hebben om te slagen in het poepsimpele Belgische praktijkexamen. (Om nog maar te zwijgen over de theorie.) Degene die ik zo ken, zijn verschrikkelijke chauffeurs (en weten dat meestal van hunzelf ook) en zouden veel baat hebben om het nog eens te moeten hernieuwen. :p
Wie ga je daarmee straffen? Als je een goede chauffeur bent, is het maar iets wat je even moet gaan afhandelen. Het is een beetje lastig om in te plannen misschien, maar daar blijft het dan ook bij.

Theo 11:28
afbeelding van Theo

Beste FLP, verkeersinzicht en rijvaardigheid, met andere woorden ervaring, kan je alleen maar krijgen door veel te rijden en dat leer je op de openbare weg, niet op een parking of een afgesloten oefenterrein. Voor de rest dient je voorstel om elke 4 of 5 jaar een praktische proef af te leggen alleen maar om de mensen op kosten te jagen. Met zo een maatregel ga je die waar dat gij u aan ergert niet van de weg houden.

FLP 12:05
afbeelding van FLP

Dat van ervaring is 100% waar! Maar als je het voor de rest van je leven fout blijft doen, dan ben je met die (foute) ervaring niets natuurlijk :)
Het praktische rijexamen gebeurt trouwens al jaren niet meer op een parking of oefenterrein hoor, maar op de openbare weg.
Ik zeg niet dat mijn voorstel dé oplossing is hoor, maar het zou wel een heel pak helpen. Ook bvb in het detecteren van chauffeurs die eigenlijk niet meer geschikt zijn voor het verkeer, zoals mensen die nu eenmaal te oud zijn geworden om nog alle nieuwe regels te kennen of geen goed reactievermogen meer hebben,...
Populair is zo'n voorstel natuurlijk nooit. :p

Alfred 12:53
afbeelding van Alfred

"Op kosten jagen..." Ah, die dooddoener nog eens, ik miste hem al. Praktijkexamen rijbewijs B kost € 41. Elke 5 jaar kost je dat dus € 8,2 per jaar, hetzij € 0,69 per maand. Jep, serieus op kosten jagen, zeker als je dat in verhouding plaatst met de overige kosten aan het hele autorijden gebeuren.

a b 14:03
afbeelding van a b

Betaal jij dan voor mij? 41 euro is helemaal niet onoverkomelijk, maar dat spendeer ik toch liever aan iets zinnigs dan zo'n zever van elke 5j opnieuw rijbewijs te halen.

andre123 10:48
afbeelding van andre123

ZEKER WETEN

Nidas Leo 12:46
afbeelding van Nidas Leo

Ik heb mijn bedenkingen bij chauffeurs die andere chauffeurs ”zondagrijders” noemen.
;-)

FLP 12:07
afbeelding van FLP

Ik vind het ook een verschrikkelijke benaming, maar ik wist niet meteen hoe ik het anders kon verwoorden. :)

John 23:41
afbeelding van John

Verkeersagressie = mensen die je express de pas afsnijden, middelvinger opsteken, uitstappen, ... maar te hard rijden zou ik niet meteen in het vakje agressie zetten. Of zie ik dat verkeerd?

Mathieu 12:39
afbeelding van Mathieu

"Te hard rijden" is ook weer heel ruim hé John. ;-) Met iemand die 140 of 150 rijdt op een lege autostrade of 110 op een stuk gewestweg waar je 90 mag, heb ik geen probleem. Iemand die 80 rijdt in bebouwde kom mogen ze van mij zijn rijbewijs afnemen. Of dit nu overdag of 's nachts is. Allemaal voor interpretatie vatbaar.
Maar algemeen genomen deel ik uw gedacht over de verkeersagressie.

andre123 10:50
afbeelding van andre123

120 is 120 of de autostrade nu leeg is of niet.
uitszonderingen toestaan leid alleen maar tot misbruik.

Mathieu 12:37
afbeelding van Mathieu

Andre, het gaat dan ook niet over toestaan, maar om een persoonlijk gevoel. Ik zeg ook niet dat je rapper moet rijden dan je mag, maar het gaat gewoon om een persoonlijke visie bij de uitspraak van John. En de Belg kennende heb je zeker gelijk!, Sta het toe en op dezelfde dag heb je al misbruik.

andre123 12:58
afbeelding van andre123

voila,dat bedoel ik,
en nee,ik ben ook niet heiliger dan de paus.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws