De coronacrisis slaat ongemeen hard toe bij de Franse constructeur Renault. Het bedrijf moet aankloppen voor staatssteun bij de Franse overheid, maar die is als aandeelhouder niet bereid om Renault zomaar geld toe te stoppen. “Renault is bezig met overleven”, aldus de Franse minister van Economie Bruno Le Maire.
Wat aanvankelijk werd uitgewerkt als een plan om de plooien met alliantiepartner Nissan glad te strijken, kreeg door de coronacrisis een urgentere wending. Doordat de productie in de fabrieken van Renault wekenlang stillag en de vraag naar nieuwe auto’s kelderde, is de Franse constructeur in zwaar weer verzeild geraakt.
Renault staat voor een flinke besparingsoperatie, die niet alleen zal leiden tot het schrappen van bepaalde modellen, maar wellicht ook de onvermijdelijke sluiting van enkele fabrieken met zich mee zal brengen. In totaal moet er immers zowat 2 miljard euro worden bespaard. Als opvallendste naam wordt de fabriek van Dieppe vernoemd, waar de Alpine A110 wordt gebouwd. In 2017 investeerde Renault nog 36 miljoen euro in de fabriek voor de productie van de sportwagen.
Staalharde garanties
De Franse staat, die met 15 procent de grootste aandeelhouder is van Renault, is bereid om 5 miljard euro aan staatssteun te verlenen. De Europese Unie heeft die lening al goedgekeurd, maar de Franse overheid hangt stevige voorwaarden vast aan het bedrag: “Renault moet stevig investeren in de elektrische auto, moet rekening houden met zijn werknemers, en moet zijn kenniscentrum in Frankrijk houden”, aldus minister van Economie Bruno Le Maire.
Het akkoord voor de lening is nog niet rond, en Le Maire is duidelijk niet van plan om een blanco cheque te ondertekenen. Er is dus werk aan de winkel voor Renault-CEO Jean-Dominique Senard: minister Le Maire sprak in een interview met de Franse krant Le Figaro de niet mis te verstane woorden “Renault is bezig met overleven”.
Nissan
Eind deze maand zou Renault zijn strategisch plan voor de toekomst voorstellen. Tegelijk werkt ook alliantiepartner Nissan aan een strategisch toekomstplan. Ook daar lijken er heel wat verschuivingen op til. In de wandelgangen wordt er gefluisterd dat de Japanse constructeur zijn gamma in Europa drastisch zal inperken, en dat er wereldwijd zo’n 20.000 banen op de tocht staan.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 8 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 23 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden