Fiscale aftrekbaarheid hybrides: de officiële lijst met “fake hybrids”

Plug-in hybride fiscaal aftrekbaar fake hybrid

De FOD Economie heeft een lijst vrijgegeven met alle plug-inhybrides die het als “valse hybrides” beschouwt. Die vermelding heeft een invloed op de fiscale aftrekbaarheid van het model in kwestie. Wij overlopen nog eens even de details.

De afgelopen jaren heeft de overheid de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens stevig veranderd, vooral om de wildgroei van zware en dure plug-inhybrides tegen te gaan die op de zaak werden ingeschreven, maar die nooit aan de stekker gingen en dus in de praktijk veel meer CO2 uitstootten dan ze afficheerden. De overheid gaf die auto’s de term “fake hybrid” mee.

Formule

Sinds 1 januari 2020 wordt de fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybride bedrijfswagens die werden gekocht, gehuurd of geleased vanaf 1 januari 2018 op de volgende manier berekend:

120% - (0,5 x coëfficiënt x g/km CO2)

De coëfficiënt in de formule is een brandstofcoëfficiënt, en bedraagt 1 voor dieselmodellen, 0,95 voor benzinemodellen en 0,9 voor CNG-modellen met maximum 11 fiscale pk. Voor hybrides en plug-inhybrides telt dezelfde coëfficiënt. Een plug-inhybride benzine heeft dus bijvoorbeeld coëfficiënt 0,95.

Echt of fake?

Om de correcte CO2-uitstoot in de formule te gebruiken, moet je eerst nog een andere berekening maken en bepalen of je plug-inhybride een ‘echte’ of een ‘valse’ hybride is. Daarvoor moet de batterij een capaciteit hebben van minstens 0,5 kWh per 100 kilogram gewicht van de auto (het rijklaar gewicht inclusief chauffeur). De plug-inhybride mag ook niet meer dan 50 g/km aan CO2 uitstoten.

Voldoet je plug-inhybride aan beide voorwaarden, dan mag je de officiële CO2-uitstoot van de constructeur nemen. Haalt je auto (een van) beide voorwaarden niet, dan moet je de CO2-uitstoot nemen van de niet-hybride versie van je auto. Bestaat die versie niet, dan moet je de CO2-uitstoot vermenigvuldigen met 2,5. Voor de CO2-uitstoot hanteert de overheid nog steeds de (gecorreleerde) NEDC-meetmethode.

Officiële lijst

Voor je met je rekenmachine aan de slag gaat: de FOD Financiën heeft een officiële lijst opgesteld met alle modellen die het als “fake hybrid” beschouwt. Om het je helemaal makkelijk te maken heeft de overheid er de niet-hybride versie bijgezet met CO2-uitstoot. Als die niet bestaat, werd het rekenwerk met factor 2,5 al voor je gedaan. Let op: de lijst is een momentopname en kan dus steeds worden aangepast. De volledige lijst vind je op de website van de FOD Economie.

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Dominique 14:11
afbeelding van Dominique

Als ik dat goed lees, is vb. een BMW 330e of een Mercedes GLC 350e ook een false hybrid...
Eigenlijk is het simpel. Is het een plugin hybride, dan is het volgens deze lijst een false hybrid.
Goed bezig daar in Brussel...

G. B. 23:04
afbeelding van G. B.

Het betreft dan ook de vorige versie 330e (up to end of
10/2018)

Merckx 16:15
afbeelding van Merckx

Deze lijst is ver 1.5 jaar oud, en bevalt fouten. Zo is de XC60 T8 intussen vanaf 42gr NEDC2.0 gecatalogeerd, en enkel met 21/22" valt deze boven de 50 gram (of Polestar variant). Nodeloos veel, en oude misinformatie.

Mattens 17:46
afbeelding van Mattens

De door de overheid georganiseerde diefstal kent geen grenzen.
Stel dat je een fake-hybride hebt waarbij je amper 30 km per dag rijdt (dus ganse traject zuiver elektrisch). Of je hebt een klein autootje op benzine waarmee je 200 km per dag rijdt. Wie stoot dan het meeste CO2 uit denk je? Dank u Brussel. Het gaat jullie enkel om de centen.

Philip 07:57
afbeelding van Philip

@Mattens, inderdaad ... daarom dat ik een volledig elektrische besteld heb als bedrijfswagen, ik verwacht dat de heksenjacht nog maar pas begonnen is ... met een EV ben ik voorlopig nog gerust, maar uiteraard blijft dat niet duren.

Jos D. 20:37
afbeelding van Jos D.

En zo draag je bij aan de ondergraving van de sociale zekerheid. Maar diezelfde ondergravers zijn wel de eerste om te klagen als ze teveel ziekenhuiskosten moeten betalen. Het is het één of het ander. Aan jouw de keuze maar kom hier niet klagen als je niet het volledige verhaal wilt onderkennen.

Jos D. 09:19
afbeelding van Jos D.

Maar dat kleine autootje is niet fiscaal aftrekbaar. En daar is het nu juist om te doen. Best eerst het artikel eens goed lezen.

Peter haeck 09:10
afbeelding van Peter haeck

Hybride is hybride! Plug in is geen hybride.
Waarom worden de echte hybrides niet getest? Er zijn er nie veel: Lexus en Toyota.
Wij rijden er al 6 jaar mee en is zalig en zuinig.19

Dominique Vanhees 08:31
afbeelding van Dominique Vanhees

Als je de CO2 uitstoot van een lexus hybride bekijkt, dan zitten die ver boven de waardes die een plugin hybride heeft. En je kan daar idd over discussieren, maar als je verstandig met een plugin overweg gaat, is plugin een super optie. Als ik in de stad moet zijn, dan zet ik hem in e-drive stand. Als ik in de file sta...in e-drive. Het leuke van een plug in hybride is dat je kan kiezen wanneer je electrisch wil rijden, en wanneer niet.

Luc Van Laeken 12:41
afbeelding van Luc Van Laeken

Wees gerust de volgende jaren zullen we allen diep in onze buidel mogen scharrelen en met veel dank aan de vorige marginale maffia benden die ons land hebben bestuurd en hun zakken gevuld

Jos D. 20:42
afbeelding van Jos D.

Met een bedrijfswagen vul jij je zakken op kosten van de sociale zekerheid. Daar heb je zelf geen schuld aan maar wel je werkgever die dat systeem gebruikt met dank aan de politici die dit mogelijk maken.

Kriss 12:03
afbeelding van Kriss

@Jos D.: Rijd jij met een bedrijfswagen? Waarschijnlijk niet. Zou jij er nee tegen zeggen en erop staan meer bij te kunnen dragen aan de sociale zekerheid?
Door bedrijfswagens wordt er minder bijgedragen, dat klopt. Maar wie LEEFT op kap van de sociale zekerheid? Niet diegenen die elke dag gaan werken met hun bedrijfswagen.

Jos D. 17:01
afbeelding van Jos D.

Neen en dat is idd een bewuste keuze om allerlei redenen ondanks dat mijn werkgever dit aanbiedt.
Er zijn er idd die op de kap van de sociale zekerheid leven maar daarom moeten anderen niet "beloond" worden om minder bij te dragen. Op die manier wordt het model langs 2 kanten gepluimd.

Techno Patat 13:56
afbeelding van Techno Patat

Jos: hate the game, don’t hate the players... als de regels zo zijn moet je wel heel idealistisch zijn om teveel te willen betalen :p!

En waarom uit de sociale zekerheid? Aftrekposten komen uit de inkomstenbelasting. En de inkomsten belasting wordt maar deels gebruikt voor de sociale zekerheid...

Plus. En dat vind ik nog de belangrijkste: als je ervan profiteert wil dat zeggen dat er eerst geld is om van af te trekken. Maw, men betaald wel degelijk belastingen door te werken! Profiteren van de sociale zekerheid is in mijn boekje iets helemaal anders!

Jos D. 16:54
afbeelding van Jos D.

Niet als voor de bedrijfswagen eerst een deel wordt ingehouden van je bruto-wedde. Van dat vloeit er dus niks naar de sociale zekerheid en ook niet naar de inkomstenbelasting.
Maar I don't hate the players, wel het game natuurlijk. Maar er heerst zowat de indruk dat een bedrijfswagen de normaalste zaak van de wereld geworden is.

Mathieu 12:52
afbeelding van Mathieu

Maar Jos, dat is het ook geworden! De meesten verlaten nu de schoolbanken met de gedachte van geen job zonder wagen erbij te zoeken! Als ik bijvoorbeeld bij de klant waarvoor we werken ga, en ik parkeer me in de hun ondergrondse garage van de Ghelamco arena, dan is die garage voor 90% gevuld met bedrijfswagens. Er zitten daar wel een paar bedrijven met een grote naam, dus ja...
En als je gewoonweg al kijkt op de weg, dan zie je ook dat meer dan 50% vd wagens een leasingmaatschappij op de achterkant heeft staan.

Uw reactie