“De welkomfase is voorbij”, oftewel: gedaan met goedkoop opladen. Dat liet Ionity-CEO Michael Hajesch vorige week weten. Het snellaadnetwerk drijft de prijs op van 8 euro per laadbeurt naar 79 cent per kilowattuur. Te duur of perfect normaal voor de situatie waar we naartoe gaan?
Ionity, het Europese netwerk van snellaadpalen en een samenwerking tussen BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen-groep, past vanaf 31 januari zijn prijzen aan. In de initiële fase kostte een laadbeurt aan een Ionity-snellader 8 euro, ongeacht de duur of het aantal kilowattuur. Met meer dan 200 snellaadstations op Europese bodem wil Ionity nu een tarief dat gebaseerd is op het aantal kilowattuur: 79 cent per kilowattuur.
Ionity duurste
Een prijzig tarief, zo blijkt: een batterij van 60 kilowattuur opladen kost je dan minstens 47,40 euro. Daarmee is Ionity duurder dan de Supercharger van Tesla, die je 28 cent per kilowattuur kost. En dan zijn er nog outsiders zoals Allego en Fastned, die in ons land ook snelladers neerpoten. Fastned moet zijn eerste snellaadstation bij ons nog installeren, Allego vraagt 69 cent per kilowattuur.
De truc blijkt voorlopig om abonnementen af te sluiten. Wie via de deelnemende Ionity-constructeurs een abonnement heeft (bijvoorbeeld Mercedes me Charge of Audi e-tron Charging Service) betaalt weliswaar een vast maandelijks bedrag, maar veel minder aan een Ionity snellader. 29 cent per kilowattuur bij Mercedes, 33 cent per kilowattuur bij Audi.
Vraag
Heeft Ionity, dat dé grote concurrent van de Tesla-snelladers moet worden, zich met deze prijsverhoging uit de markt geprijsd? Of zal de toename van het aantal elektrische auto’s sowieso leiden tot een prijsverhoging aan snelladers en zullen de andere aanbieders moeten volgen? Het woord is aan jullie.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden