Geen überexclusieve Duitser is officieel de veiligste auto ter wereld, wel de Mazda CX-30. De compacte crossover van het Japanse merk behaalde de hoogste score ooit in de Euro NCAP op vlak van veiligheid voor volwassen passagiers vooraan.
99 op 100, dat is een rapport waar je gerust thuis mee durft komen. Die score behaalde de Mazda CX-30 dan ook op de laatste Euro NCAP-test. Niet op alle onderdelen, wel op vlak van veiligheid voor inzittenden. Nooit eerder werd daar zo hoog gescoord. Niet slecht voor een compacte gezinswagen.
Scoorstreak
Het zal je dan ook niet verbazen dat de CX-30 goed is voor 5 Euro NCAP-sterren. Hoe hij op de andere onderdelen scoorde? 86% voor de bescherming van kinderen, 80% voor de bescherming van zwakke weggebruikers en 77 op 100 voor de aanwezige veiligheidsnufjes.
Even vergelijken om een idee te krijgen hoe veilig deze Japanner is? Goed idee! Laat ons er de ook pas geteste Mercedes GLB bijnemen. Die scoort 92% op vlak van bescherming voor volwassen passagiers (CX-30: 99%), 88% voor de bescherming van kinderen (CX-30: 86%), 78% voor de bescherming van zwakke weggebruikers (CX-30: 80%) en 74% op vlak van veiligheidssystemen (CX-30: 77%).
Zoals een tank
Het toont alvast aan dat duurder daarom niet veiliger is. Bij de Euro NCAP zijn ze dan ook zwaar onder de indruk. Omdat Mazda met deze CX-30 bewijst dat ook een betaalbare gezinswagen - De CX-30 start aan 25.890 euro - hoge veiligheidsnormen voor kan schotelen.
Meer nog, volgens de NCAP zijn er weinig plaatsen veiliger tijdens een ongeluk dan voorin deze CX-30. Mogelijks is een tank nog net iets veiliger... maar dat wil Euro NCAP niet gezegd hebben.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 5 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 22 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden