Het is zover: de Jaguar XJS is officieel cool. De lang over het hoofd geziene opvolger van de E-Type krijgt nu namelijk zijn eigen restomod en dat is niet de minste. Zo krijgt hij ronduit beestige looks en een ruim 600 pk sterke V12 van een oude bekende: het Britse TWR.
TWR is niet niemand in autoland. Dat ‘Tom Walkinshaw Racing’ overzag in de jaren ’80 namelijk de raceactiviteiten van Jaguar, waar ze met bijvoorbeeld omgebouwde XJS’en deelnamen aan het British Touring Car Championship. In de nasleep daarvan bracht het bedrijf dan ook bodykits voor de standaard XJS op de markt, maar in 2002 hield dat TWR op te bestaan. Vier jaar geleden is er echter een nieuw TWR opgestaan onder leiding van de zoon van Tom Walkinshaw, en raad eens waar dat bedrijf zich ook mee gaat bezighouden?
Krachtigste (en duurste) XJS
Inderdaad: de Jaguar XJS-met-bodykit is terug, maar dan in flink gemoderniseerde vorm. Dit is namelijk de TWR Supercat en onderhuids vertrekt die nog steeds van de beginselen van een oude Jag'. Die hullen de Britten dan wel in een compleet nieuw koetswerk uit koolstofvezel en ook onderhuids zou er flink wat zijn veranderd. Zo beschikt de Supercat nog steeds over een V12-motor maar pompt die volgens TWR maar liefst 608 pk naar de achterwielen. Daarmee is deze restomod aanzienlijk krachtiger dan de XJS ooit was, al belooft de rijervaring lekker ouderwets te blijven met dank aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
TWR belooft komende zomer nog wat meer informatie over de aandrijflijn te lossen, net als beelden van het interieur. In de tussentijd openen ze echter wel al de orderboekjes en wil je zo’n Supercat in huis halen, dan wacht je misschien best niet te lang. Het bedrijf gaat de restomod namelijk bouwen in een oplage van 88 stuks. Dat worden trouwens stuk voor stuk de duurste Jaguar XJS’en in jaren, met een prijskaartje van zo’n 260.000 euro…
Recente reacties
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Prima gerekend van Renault. Buiten de Citroen ë-C3, zijn er nog niet vele andere auto's die zo...
Door John 1 uur geleden
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Goed om te weten dat het kan. 25k blijft jammer genoeg nog steeds heel veel geld, maar het is toch...
Door this 5 uur geleden
Rijtest: Suzuki Swift BoosterJet (2018)
Deze auto rijdt relaxt maar als ik zin heb ook echt vlot, automaat is heel prettig. En het is een...
Door H. Oosterveld 1 dag geleden
5 redenen om naar het Antwerp Classic Car Event te gaan op 4 en 5 mei 2024
Zou ik hier een berichtje van kunnen krijgen als het weer is lijkt me leuk.
Door Ans 2 dagen geleden