Kia maakt zich op voor een nieuwe versie van zijn ‘World Car of the Year’: de EV9. Dat wordt ook niet zomaar een versie want die EV9 GT wordt het sportieve sluitstuk van het gamma. Wat dacht je bijvoorbeeld van een 0-naar-100-tijd van vier seconden dankzij een “enorm vermogen”?
Het was vorige maand feest bij Kia, want toen viel hun EV9 in de prijzen tijdens de World Car of the Year-verkiezing. Dat meervoud mag je ook letterlijk nemen want naast de algemene auto van het jaar 2024 werd de SUV er ook verkozen tot World Electric Car of the Year. De EV9 is, met andere woorden, de beste nieuwe elektrische auto die in het afgelopen jaar gelanceerd werd… En dan moet de échte topversie van die auto nog komen.
0-100 km/u in 4 seconden
Tijdens zijn kwartaaloverzicht heeft Kia’s CEO namelijk een paar eerste details gelost over de EV9 GT, zeg maar de sportieve variant van de anders best gezinsgerichte, elektrische SUV. Die krijgt volgens de topman niet alleen verstevigde ophanging en een verbeterd remsysteem maar ook een “enorm vermogen” uit een aandrijflijn met twee elektromotoren. Om hoeveel vermogen het precies gaat, verklapte hij nog niet maar één cijfertje mogen we wel al weten. Zo zal de EV9 GT blijkbaar naar de 100 km/u sprinten in vier seconden — oftewel: 1,3 seconden sneller dan de huidige topversie.
Die EV9 AWD pakt uit met 385 pk dus om een dikke seconde van diens 0-naar-100-tijd af te snoepen, zal de GT inderdaad aanzienlijk meer vermogen moeten bieden… Al blijft het de vraag wat ze dan bij Kia verstaan onder een “enorm vermogen”. Hun EV6 GT biedt bijvoorbeeld 585 pk en haalt de 100 in 3,5 seconden dus tel daar het extra gewicht van de grotere EV9 bij op, en we zien hem met een dergelijk vermogen wel hetzelfde sprintje doen in vier seconden… Tenzij Kia de nog sterkere aandrijflijn van verre neef Ioniq 5 N in de top-EV9 verbouwt, goed voor 650 pk. We leren het in januari 2025 want dan moet volgens de CEO het doek van de EV9 GT gaan.
Recente reacties
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Prima gerekend van Renault. Buiten de Citroen ë-C3, zijn er nog niet vele andere auto's die zo...
Door John 2 uur geleden
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Goed om te weten dat het kan. 25k blijft jammer genoeg nog steeds heel veel geld, maar het is toch...
Door this 7 uur geleden
Rijtest: Suzuki Swift BoosterJet (2018)
Deze auto rijdt relaxt maar als ik zin heb ook echt vlot, automaat is heel prettig. En het is een...
Door H. Oosterveld 1 dag geleden
5 redenen om naar het Antwerp Classic Car Event te gaan op 4 en 5 mei 2024
Zou ik hier een berichtje van kunnen krijgen als het weer is lijkt me leuk.
Door Ans 2 dagen geleden