Rijtest: Renault Alaskan dCi 190 (2017)

Ongeveer voor het eerst in de geschiedenis heeft Renault een pick-up in het gamma. En niet zomaar eentje, een afgeleide van een oudgediende. Of je op z'n Frans over de hobbels kan?

Behalve hier en daar een omgebouwde Kangoo pickup is er overigens weinig te bespeuren als het op Franse pick-ups aankomt. Maar de markt verandert en ook bij Renault willen ze een deel van de koek in het werkpaardenland. Want vooral in Zuid-Amerika en Afrika winnen pick-ups aan populariteit.

trapje omhoog

En dat ligt niet in het minst aan de transformatie die de wagens de laatste jaren doormaakten. Waar de exterieurs er destijds uitzagen alsof ze op een container wilden lijken en de interieurs alsof ze met de tuinslang konden worden schoongespoten, gaan de constructeurs nu een stuk verfijnder te werk. Zo is er weinig in het interieur dat je nog laat vermoeden dat je in een pick-up zit, afgezien van de 4WD-knop die je laat kiezen tussen de verschillende aandrijvingen.

Zoals zijn neef

Het interieur van de Alaskan is overigens voor het overgrote deel gelijk aan dat van de Nissan Navara, waar hij ook zowat al de rest van de onderdelen mee deelt. Renault ging namelijk leentjebuur spelen bij haar Japanse alliantiepartner. En geef ze eens ongelijk, de Nissan Navara behoort als sinds een paar decennia tot de betere pick-ups in de wereld. Nochtans hebben de Franse designers het goed gezien om de voorzijde van de Alaskan te verbouwen, zodat de wagen euh... een eigen gezicht krijgt en je niet dadelijk aan de Nissan denkt als je hem ziet.

Toch koppelt hij die Franse neus met de eigenschappen van de Japanner. De 2.3 dCi mag dan al wel overkomen uit de Renault Master bestelwagen, ook de Navara heeft daar recht op. Goed voor 190 pk in onze testwagen, al is er een versie met 160 pk ook. Ook wordt hij gekoppeld aan inschakelbare vierwielaandrijving en desgewenst een automaat.

stevige bonk

Ga je rijden, dan heb je nog altijd een pick-up onder je voet. Dankzij het stevige koppel van 450 Nm is het mogelijk om in ballast vanuit stilstand in tweede versnelling te vertrekken. Leg je wat gerief in je laadbak - je mag tot 1 ton laden - dan kom je nog steeds goed van je plek. Dempen gaat zoals een bedrijfswagen, al krijgt deze Alaskan wel de vijfarmige achterophanging mee die je ook op de Navara Double Cab vindt. Dat zorgt er voor dat je comfortabeler over oneffen wegen komt dan met de meer rudimentaire pickups in het segment. We kijken naar jou, Isuzu D-Max. Ook op modderige paden trek je je moeiteloos uit de slag. Dat doe je ook dankzij de knop waarmee je voor achterwiel-, lange verhouding vierwiel-, of vierwielaandrijving met korte verhoudingen voor de versnellingsbak kiest. Laat het pickupsegment één van de laatste zijn waarin je dat nog kan op onze markt en waar je niet afhankelijk bent van de keuzeinstelling van ABS en ESP zoals bij die crossovers en SUV's van tegenwoordig.

Maar als je de wagen voor alledaags gebruik aanwendt, zoals wij tijdens onze test deden, dan merk je dat vooral de omvang van de wagen iets is om rekening mee te houden. Zo'n kolos parkeer je niet zomaar in een dwarsparking, dan komt de achteruitrijcamera handig van pas. Na een bezoek aan de supermarkt merk je dan weer dat een kofferbak handiger is dan zo'n open laadbak, als je nu de achterste zetels eens zou kunnen omvormen tot extra bergvak, beste ingenieurs...

Als we naar de prijzen van de Alaskan gaan kijken, dan zien we dat hij zich bij de duurdere paarden op de markt bevindt. De Duitse Volkswagen Amarok gaat nog iets hoger, maar verder zitten de anderen onder de schouders van deze Fransoos. De Alaskan is er namelijk vanaf 35.775 voor de manuele dCi met 160 pk. Onze versie, de dCi 190 pk 'Foraker' is er vanaf 41.850 euro. Ter vergelijking, de Nissan Navarra NP300 dCi 160 kost je 35.760 euro de Mercedes X-Klasse is er vanaf 37.437 euro, een Amarok vanaf 35.610 euro. Werkpaard Isuzu D-Max heb je tegenwoordig vanaf 29.282 euro, al is die dan wel voorzien van een 1.9 liter dieselmotor.

conclusie

Mits wat kunstgrepen maakt Renault zich de stijl van de pickup eigen. Een stijl die ze nog niet eerder gebruikten maar hen wel goed afgaat. Maar of deze Franse versie van de bekende pickup voor de nodige aantrek kan zorgen in een stilaan drukke bevochten segment, is nog maar de vraag. Dat zo'n segment felbevochten is, terwijl de andere zuivere 4x4-segment krimpt is ook een beetje een verrassing. De hogere afwerking van de Alaskan tegenover de concurrentie kan daartoe bijdragen, al is het prijskaartje daarin wel gevolgd.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Geert roose 21:14
afbeelding van Geert roose

Geef mij maar dan de nieuwe Dacia Duster 4x4 orog. Ook een pickup maar aan betaalbare prijs. Of gaan ze die wagen tegen houden in België te verkopen?

Evo X 15:36
afbeelding van Evo X

SUV met luxebekleding ok, doch n pick up word niet gekocht om enkel zaken te doen zoals met n personen wagen. Tijd dat hun goedkope collega's alleen elektrische ramen had is echter ook al efkes geleden. Regensenor, touchscreen voor navi, achteruitrijcamera,... digitale klimaatregeling, keyless systeem,... heb je dan ook. Met dat verschil dat je dan wel een kleine auto minder hebt uitgegeven en wat met keiharde tuinmeubelen plastic dan? In de laadbak misschuen nog wel.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws