Rijtest: Isuzu D-Max Double Cab (2017)

rijtest-isuzu-d-max-facelift-2017

Isuzu zit in de penarie, want 's werelds grootste dieselbouwer voelt de negatieve connotatie rond de zelfontbrander maar al te goed hangen. Waardoor het prompt besloot de facelift van de D-Max uit te rusten met een kleinere 1.9-liter turbodiesel. Of dat nog (op iets) trekt?

Als de grootste dieselbouwers ter wereld paniekvoetbal begint te spelen, dan besef je dat overheden dringend werk moeten maken van een doorzichtig toekomstplan voor de zelfontbrander. Want willen of niet, de eerste decennia zal diesel niet uit het straatbeeld verdwijnen op onze aardbol. Waardoor het knap lastig is voor automerken. Want de miljoenen die je nu investeert in een nieuwe dieselfamilie kunnen wel eens recht richting een geldput gaan. Het maakt alvast dat sommige merken gewoon de brui geven aan de ontwikkeling van een nieuwe dieselfamilie. Bij Isuzu ligt dat uiteraard wat moeilijk, gezien het feit dat het Japanse bedrijf de grootste dieselmotorenbouwer ter wereld is. Of de D-Max facelift al een slachtoffer is van die ontwikkelingen?

rijtest-isuzu-d-max-facelift-2017

Toekomstgericht

Ergens wel, al zal je het Isuzu zelf niet horen zeggen. Te midden van zijn levenscyclus krijgt de bekende en geliefde pick-up een serieuze downsizingkuur. De 2.5-liter twinturbodiesel mag er uit ten faveure van een gekrompen 1.9 diesel met enkele turbolong. Jawel, een werkbeest dat 3.5 ton mag trekken met een blok onder de 2-liter. Dan moet je verdomd zeker van je stuk zijn wanneer je klanten de bestelbon laat tekenen. Want tot op de dag van vandaag valt de pick-up onder een fiscaal gunstig regime. Waardoor er voor hetzelfde geld een 8-liter V12 voorin mag liggen. De fiscus maalt er niet om.

Nog niet.

rijtest-isuzu-d-max-facelift-2017

Want het is daar waar Isuzu haar slag thuis hoopt te halen. Of om het in hun woorden te zeggen: 'We weten niet wat de toekomst gaat brengen maar we kunnen er enkel van uit gaan dat kleinere motoren meer gespaard gaan worden door overheidskeuzes.' Een berekende gok dan wel een paniekreactie waarvan de komende jaren moeten uitwijzen dat de Japanners het bij het rechte einde hadden.

Raffinement?

Het is alvast daardoor dat deze D-Max 1.9 moet beoordeeld worden met die toekomstige gedachte in het achterhoofd. Want neem je die gedacht niet mee, dan is de 2.5-liter twinturbo in de pre-facelift vaak superieur aan deze 1.9. Althans in het huidige fiscaal regime. Want eerlijk is eerlijk, de nieuwe 1.9 laat de 2.5 wel een dinosaurus lijken. Zo is de nieuwe om te beginnen Euro 6 - zonder AdBlue-gedoe - zwiert 'ie de CO2-uitstoot naar beneden tot 183 g/km (2.5 had 205 g/km) en gaat hij zo'n 16 procent zuiniger om met de dieseltank.

rijtest-isuzu-d-max-facelift-2017

Tot dusver de papierpraat. Want spijtig genoeg kan hetzelfde niet gezegd word tijdens het rijden. Want raffinement stond nog steeds niet bovenaan de ontwikkelingslijst. En dat is zonde, want Isuzu had de uitgelezen kans om haar kunnen te tonen aan de wereld. Zo rochelt het geheel bij een koudstart nadrukkelijk tot leven en doet de diesel geen moeite om zich te verbergen bij zelfs de meest normale acceleraties, zelfs niet met de nieuwe 6-traps automaat. Waardoor de 1.9 geen enkele bank vooruit gaat ten opzichte van de 2.5.

Werkpaard

Al mag je nooit de achterliggende gedachte van deze D-Max uit het oog verliezen. Want waar de concurrentie steeds meer de comfortkaart uitspeelt blijft deze pick-up van Isuzu vooral een werkpaard, zonder meer. Wat zich meteen weergeeft in het prijskaartje. Want dat duikt vaak enkele duizenden onder de prijs van z'n tegenstanders. Toch krijg je alle moderne technojumbo's in de D-Max. Gerief zoals bluetooth, stoelverwarming, keyless-go en zelfs een versnellingsindicator. Opties die je niet altijd kon krijgen op een Rolls-Royce... van de jaren 90.

rijtest-isuzu-d-max-facelift-2017

Enfin, het resultaat is een pick-up die niet verbergt dat 'ie een pick-up is. Meer nog, hoewel de motorinhoud slinkt blijft het trekvermogen van 3,5 ton staan. Onze zeilboot hebben we niet uit de garage gehaald om de proef op de som te nemen, Isuzu hing evenwel een aanhangwagen met tweede D-Max achter de D-max bij de lokale presentatie. En de D-Max met vier wielen op de grond gaf daarbij geen krimp. Kracht bijgezet door Isuzu omdat het merk de kilometerwaarborg voor de motor optrekt van 150.000 kilometer naar 200.000 kilometer (of vijf jaar).

Smaakgeval

Een zet die het Japanse merk moest nemen in ons Belgenland, want de pick-upmarkt boomt. En dat merk je ook aan inzendingen. Had je vroeger een Ford Ranger, Nissan Navara en Toyota Hilux, dan mag je tegenwoordig ook de Fiat Fullback, Mitsubishi L200, Renault Alaskan, Ssangyong Actyon en Volkswagen Amarok tot de concurrenten rekenen. En we geven toe, dan vergeten we er waarschijnlijk nog een paar. Want je kan geen opsomming af maken voor er nieuw spul op de markt verschijnt. Wat? Een Mercedes X-Klasse? Voila, daar heb je het al.

rijtest-isuzu-d-max-facelift-2017

De D-Max probeert zich vooral onderaan de markt te situeren met z'n prijskaartje. Als werkbeest dus. Met prijzen die beginnen aan 23.000 euro en ergens stoppen bij 36.905 euro, BTW-inclusief. Op welke criteria je de D-Max moet verkiezen boven z'n concurrenten, dat hangt af van persoonlijke smaak. Want zijn sterke punten - bang for your buck - worden gecounterd door wat zwakke punten - materialen in het interieur. En natuurlijk het feit dat je momenteel met een 1.9-diesel in je pick-up rond wil toeren.

Conclusie

Een relatief kleine diesel in een werkpaard, het blijft wat een struikelblok. Al trekt de 1.9 zich op dagelijks werkvlak best aardig uit de slag. Alleen moet je geen raffinement verwachten, want de D-Max blijft een laadbak, geen praalbak. Hou je dat in het achterhoofd, dan gaat de D-Max er op sommige punten stevig op vooruit na de facelift.

rijtest-isuzu-d-max-facelift-2017
Tijdstip: 10:45
Auteur: Yvesw
Fotograaf:
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Blacksheep 22:37
afbeelding van Blacksheep

Tenzij ik het artikel niet goed gelezen heb, mis ik hier wat info over koppel en pk van het 1.9 en 2.5 motorblok

Adriaan 11:30
afbeelding van Adriaan

de 1.9 diesel heeft 164pk en 360nm aan koppel, wat mij absoluut geen slechte cijfers lijken voor een pick up.

Evo X 13:36
afbeelding van Evo X

Meer dan genoeg, 2.5 hebben traditioneel (hier toch) grote turbo met bijbehorende 'boost' en zal in 1.9 niet anders zijn. Die 2.5's hier doen het met 130 pk, en met kleine 1000 kilo in laadbak trekt diene gewoon even hard.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws