Rijtest: Fiat Talento Combi 1.6 EcoJet (2016)

fiat-talento-combi-rijtest

Terwijl monovolumes links en rechts worden buiten gezwierd om plaats te maken voor crossovers blijft Fiat geloven in een busje met bijna megalomane afmetingen. De Scudo mag dan wel op rust, hij krijgt vervanging van de Talento. Met plaats voor negen en bijna evenveel fietsen in de koffer. Busje komt niet zo, het busje is hier.

Marchionne, opperbaas van Fiat Chrysler Automobiles mocht dan wel duidelijk zijn over het feit dat elke Alfa volbloed Italiaanse genen moet hebben, bij Fiat is hij minder streng. Want Tipo en 500 mogen dan nog puur Italiaans zijn, de rest heeft vooral wereldse genen. Denk maar aan de 124 Spider met de roots bij Mazda, de Fullback die zijn pick-upkracht leent van de Mitsubishi L200 en dan deze Talento, een Renault Trafic in Italiaans sausje.

Italiaans, Frans of Duits

Dat sausje mag je vrij letterlijk nemen, want de Talento is een totstandkoming tussen Fiat, Renault en Opel. Waarbij zowel Fiat als Opel (met de Vivaro) een zak geld aan Renault hebben gegeven om een busje te bouwen en het dan onder hun naam te mogen verkopen. Dat merk je niet aan het uiterlijk, want een busje heeft weinig 'huisstijl' buiten zo blokkig mogelijk te zijn, wel aan het interieur.

Instrumentenclusters en knoppenboel komen namelijk rechtstreeks van ander gerief bij Renault geplukt. Waardoor je als Fiat-adept wel even raar zal kijken naar de vormgeving. Nee, het is niet zoals in uw 500L Trekking...

fiat-talento-combi-rijtest

Véronique De Kock proof

Nu goed, we moeten het eerste gezin nog tegenkomen dat zo'n Talento op z'n oprit wilt parkeren. Toch voorziet Fiat een passagiersvariant. Interessant voor taxidiensten of bedrijven die geregeld een groep volk moeten vervoeren Waardoor je bij het maken-of-kraken-punt van de Talento komt; hoe goed wijt hij zich van die taak?

Wel, aan ruimte en plaatsen geen gebrek, want met een lengte van 5 meter (of optioneel nog eens 40 centimeter daarbij) kan je duidelijk spreken over een 8+1. Dit in tegenstelling tot veel SUV's die het over zeven zitplaatsen hebben waarbij je achteraan beter je benen thuis kan laten. Specifieker is de Talento 35 centimeter langer dan de Scudo. Helemaal detailtechnisch; in de koffer passen 3 Europallets. Of een roedel fietsen, half de Ikea of de gehele schoenenverzameling van Véronique De Kock. Enfin, je snapt het wel.

Dikke comfortduim

Nu horen we je denken: 'dat is toch exact wat je verwacht van een busje, dus waarom zou ik upgraden?' Dan hebben we ongelooflijk nieuws voor je, want in tijden waar crossovers de plak zwaaien reed het busje nog nooit zo volwassen. Stil, vlot en comfortabel. De tijden van de luidruchtige amper geïsoleerde bakstenen op wielen liggen ver achter ons. Nee, het is geen straf meer om met het busje de baan op te moeten.

fiat-talento-combi-rijtest

Eén van de hoofdredenen daarvoor is de 1.6 TwinTurbo van Renault. Die krijgt bij Fiat de naam MultiJet Turbo opgeplakt (om klanten niet helemaal zot te maken) en schopt het tot maximaal 145 pk. Een blok dat in alle stilte zijn werk doet en een zweem van raffinement door de cabine stuurt. Met z'n 340 Nm en kleine eerste turbo kan hij zelfs stevig uit de hoek komen. Bravere vermogensversies zijn er ook, al lijkt 95 pk en 260 Nm ons wat behelpen eenmaal de Talento is volgeladen.

Hoeveel?

Haal je boekhouder er al maar bij, want bij Fiat Professional hebben ze het uiteraard enkel maar over prijzen zonder BTW. Vanaf 27.300 euro parkeer je zo'n Talento Combi op je bedrijfsterrein. Ons testexemplaar, de Combi L1 SX tikt af op 30.600 euro, al heb je dan ongeveer elke optie die je nodig hebt op het busje standaard. De duurste versie is de verlengde variant daarvan, die laat je 1.000 euro meer neerleggen voor 40 extra centimeters.

Conclusie

Nog nooit zo onpopulair, 'het busje'. Geinig genoeg ook nog nooit zo compleet. Want de Talento is goed geïsoleerd, beschikt over een potent blok en is comfortabel in de omgang. Zoals een Renault zou moeten zijn zeg maar. Waardoor Fiat geen stomme zet heeft gedaan om met de Fransozen in zee te gaan. Of de crossovermarkt hier echter van wakker ligt?

Specificaties

Motor

1.6 turbodiesel

Vermogen

145pk

Koppel

360 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 900 kg

Topsnelheid

177 km/u

Gemiddeld testverbruik

7.40 L/100km

Min. kofferinhoud

1 800 L

CO2-uitstoot

160 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Damon Alburn 18:43
afbeelding van Damon Alburn

Wat jullie vergeten is dat Opel niet gewoon een smak geld op tafel legt maar ze ook allemaal produceert in de Vauxhall fabriek te Luton. Daar loopt die van de band als Renault, Nissan, Fiat, Vauxhall en Opel. What the fuck?

F. Allus 15:32
afbeelding van F. Allus

Waar haalt ge dat?
Renault Trafic wordt geassembleerd in de fabriek van Sandouville.

Stefaan Van den Branden 21:52
afbeelding van Stefaan Van den Branden

Renault wordt idd in Sandouville gebouwd.
Fiat in Val di Sangro Italië
Opel in Luton UK
De Fiat ook in Sandouville, omdat nissan bij de renault groep hoort.

Pita 08:02
afbeelding van Pita

Ik heb een vw transporter maar kwa prijs is de fiat talento stukken groter en kwa prijs veel goedkoper. Wat zijn de verschillen tussen vw transporter en fiat talento. En voor degene die in een talento heeft gereden wat zijn de nadelen?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws