Rijtest : Range Rover TDV8

Rijtest : Range Rover TdV8

Land Rover heeft naast de Range Rover Sport en de Discovery ook haar allergrootste en meest luxueuze terreinveelvraat van een deugddoende opfrisbeurt voorzien. Eens benieuwd of deze vernieuwde Range Rover meer dan ooit zijn bijnaam “Rolls Royce van het terrein” waard is.

Het is al van bij de eerste aanblik overduidelijk, dit is een klassebak. En niet zomaar de eerste de beste. De Range Rover heeft in de loop der jaren een stevige reputatie opgebouwd. Hoewel zijn lijnenspel niet echt veel verschilt van dat van een doordeweekse Legoblok, is zijn gedistingueerde uitstraling in niets te vergelijken met die laatst vernoemde.

Rijtest : Range Rover TdV8

Zet je deze nieuwe Range naast zijn voorganger, dan valt het op hoezeer hij hetzelfde is gebleven. Hierdoor spreken we eerder van een grondige facelift dan van een volledig nieuw model. Opvallend is de nieuwe uitsnijding van de grille vooraan. Deze zorgt ervoor dat de snuit, mede dankzij de knap hertekende koplampen, helemaal fris en nieuw kan genoemd worden. Gelukkig heeft men bij de Range Rover de LED-dagrijverlichting in de voorlichten iets subtieler geïntegreerd. Bij de Discovery en de Range Rover Sport komt dit veel te overdreven over.

In profiel moet zelfs een kennersoog extra inspanningen doen om verschillen te vinden, en eerlijk gezegd: ik vind niet dat die er zijn. Misschien bedoelen ze de knappe nieuwe velgen wel, want die kon je inderdaad nog niet verkrijgen op de vorige Range Rover. Achteraan ook een stel nieuwe lichtblokken, volgestouwd met LED-technologie en dat lijkt het zowat te zijn voor wat betreft de uiterlijke wijzigingen.

Rijtest : Range Rover TdV8

Rijden met de Range doe je met niet minder dan een V8 in het vooronder. Als koper heb je de keuze tussen een V8 op diesel of op benzine. Kies je voor de benzinevariant dan krijg je dezelfde 5.0 V8 S/C als in de Jaguar XF-R. Met 510 pk en 625 Nm koppel is deze goed voor een sprintje naar de 100 km/u in 6,2 seconden en een top van 225 km/u. Aangezien daar waarschijnlijk een verbruik van +- 20 liter per 100 km aan vasthangt lijkt het ons des te interessanter om voor de diesel te kiezen. Deze 3.6-liter V8 turbodiesel levert 272pk en 640Nm koppel. Dit blok werd in 2006 door Ford gelanceerd in de toenmalige Range Rover. De kracht van de V8 wordt door de vlot schakelende 6-trapsautomaat van het ZF-type. Het sprintje naar de 100 km/u duurt 9,2 seconden en de topsnelheid ligt op 200 km/u. Meer dan ‘vlot’ wordt het nooit. Wat vooral van pas komt is het maximum koppel dat vrijkomt bij 2.000 tpm. Heel handig bij inhaalmanoeuvres. Je kan je de vraag stellen waarom Land Rover er niet voor gekozen heeft om de knap presterende 3.0 TdV6 uit de Range Rover Sport in de über-Range te lepelen. Wel, ons lijkt het louter een kwestie van prestige en merkimago. Leg je beide blokken naast elkaar, dan zullen ze  vermoedelijke beiden even vlotte prestaties afleveren. Daarenboven zou de Range met de TdV6 allicht ook een beetje goedkoper geprijsd kunnen worden. Maar aangezien hij dan waarschijnlijk net iets te veel in het vaarwater van de Range Rover Sport zou kunnen komen, lijkt ons de keuze voor de V8 meer dan verantwoord.

Rijtest : Range Rover TDV8

Het prestige en de kracht van een V8 gekoppeld aan een redelijk verbruik, dat is de bedoeling. En ze lijken er bij Land Rover nog redelijk te slagen in dat opzet. Hoewel een gemiddeld testverbruik tussen 12 en 14 liter misschien aan de hoge kant lijkt, is dat helemaal nog niet zo gek wanneer je er de proporties van de Range even bijneemt. Een massa van om en bij de 2.700 kg (zonder chauffeur, passagiers en bagage natuurlijk) en een erbarmelijk slechte stroomlijn zijn nu eenmaal niet echt bevorderlijk voor het verbruik. Jammer is dan echter wel dat de brandstoftank met zijn 80 liter wat aan de kleine kant is. Het rijbereik beperkt zich hierdoor tot een 600 km waardoor je toch vaker aan het dieselpomp staat dan je zou willen. Een 100 liter-tank had misschien meer op zijn plaats geweest in een mastodont als deze Range Rover.

Rijtest : Range Rover TDV8

We zouden het haast vergeten, maar ook dit model uit het Land Rover-gamma moet geprezen worden vanwege zijn geweldige terreincapaciteiten. Net zoals de Discovery en de Range Rover Sport beschik je in de Range Rover over het Terrain Response-systeem. Het systeem zorgt ervoor dat de ophangingen, de vierwielaandrijving en de differentieelvergrendelingen worden aangepast aan de ondergrond. We hebben deze technologie niet in de praktijk kunnen testen, maar we geloven zeer zeker dat de Range Rover tot grootse dingen in staat is.

Rijtest : Range Rover TDV8

Open de deur van de Range, hijs je er in en vlij je neer in één van de comfortabele fauteuils. Waar je ook plaatsneemt in deze top SUV, overal zit je even lekker. Ook achteraan beschik je over een zee van ruimte en houdt de zetelverwarming  (standaard op de VOGUE) je tijdens koudere dagen lekker warm. Vooraan zit je uitermate goed in de elektrisch verstelbare captain chairs. Het dashboard bevat enkele zeer herkenbare elementen. Zo is het infotainment-systeem hetzelfde als dat uit andere Land Rover- en Jaguar-modellen. Het handige ‘dual view’ touchscreen wist zich nog maar eens feilloos van haar taak te kwijten. Intuïtief geef je navigatiebestemmingen in of pas je de radiofrequentie aan. Handig is ook de iPod-connectie die een plaatsje kreeg in de centrale opbergconsole tussen de twee voorzetels. Een iPhone of iPod koppel je aan mbv de specifieke kabel, en verder kan je deze gewoon via de touchscreen bedienen.

Rijtest : Range Rover TDV8

De ‘dual view’ technologie is verder ook niet van de minste. Deze technologie staat toe dat op één en hetzelfde scherm twee verschillende zaken kunnen worden bekeken op hetzelfde moment. Door gebruik te maken van de speciale parallax barrier-technologie - het kind moest een naam hebben - wordt het mogelijk gemaakt dat afhankelijk van de hoek waarop je naar het scherm kijkt je bepaalde dingen niet kan zien...en andere dingen dan weer wel. Op die manier is het dus toegestaan dat de passagier een DVD kijkt terwijl de chauffeur het scherm gebruikt om de navigatie te raadplegen. Jammer is wel dat de chauffeur nu wel geen muziek meer kan beluisteren aangezien het geluid van de DVD door de luidsprekers galmt. Een oplossing met een hoofdtelefoon voor de passagier zodat de chauffeur nog muziek kan afspelen zou het geheel af maken naar onze mening. (**opmerking van de constructeur : Er is wel degelijk een hoofdtelefoon die het de passagier toelaat naar het geluid van de dvd te luisteren terwijl de chauffeur muziek luistert en het navigatiesysteem gebruikt. Aangezien deze hoofdtelefoon niet aanwezig was tijdens het de rijtest is deze functie ons ontgaan.)
**

De middenconsole neemt in deze Range Rover stevige proporties aan. Plaats genoeg dan ook om alle bedieningsknoppen een mooi plekje te geven. Rij je net zoals ons met de VOGUE, dan kan je er vanuit gaan dat alle nodige luxe standaard meegeleverd wordt. Vermeldenswaardig is bijvoorbeeld de zeer doeltreffende zetelkoeling. Opgelet wanneer je deze na de ochtendrush even aanzet en daarna weer vergeet af te zetten. Bevroren billen zijn het risico! Wat we heel erg jammer vonden was het gebrek aan grote opbergruimtes. De opbergmogelijkheden beperken zich tot de (redelijke ruime) vakken in de deuren en de relatief kleine ruimte in de centrale (niet gekoelde) cubby box. Naast de versnellingspook zijn er gelukkig nog wel twee drankenhouders voorzien. De ruimte in het twee-delige dashboardkastje wordt bovenaan volledig opgeeist door de CD-wisselaar, die volgens ons beter een plaatsje had gekregen in de koffer. Het onderste gedeelte bood enkel nog plaats voor handleiding en de boorddocumenten, verder kon er niets meer bij.

Rijtest : Range Rover TDV8

Dat deze Range Rover geen koopje is, had je wel al kunnen denken. Voor niet minder dan € 95.400 verwisselt deze Range TDV8 in Vogue-livrei van eigenaar. Vind je dat net een tikkeltje te veel, dan kan je altijd opteren voor de € 87.200 kostende HSE-instapversie.  Het meeste geld ben je kwijt aan de Autobiography die € 113.500 kost. Voor die prijs krijg je hem dan wel afgeladen vol met uitrusting mee. Reeds vanaf het HSE-niveau zit de Range goed in de spullen. Dat mag wel voor die prijs. Enkele van de voornaamste zaken die je standaard mag verwachten zijn een lederen interieur, xenon lampen, elektrische stoelen vooraan, navigatiesysteem met TV-tuner en een achteruitrijdcamera. Betaal je € 8.200 meer voor een Vogue dan krijg je daarvoor comfortzetels overtrokken met  kwaliteitsvoller leder, een Harman/Kardon ‘Logic 7 Surround Sound’ audiosysteem van 720 watt met maar liefst 14 luidsprekers, verwarmbare stoelen achteraan en een glazen kantel- en schuifdak.

**

Rijtest : Range Rover TDV8

**

De tellerpartij in de nieuwe Range Rover is volledig nieuw. Op het eerste zicht lijkt het wel alsof ze de tellers er gewoon vergaten in te zetten. De Range staat met beide voeten in het digitale tijdperk en heeft dus afscheid genomen van zijn analoge tellers. Wanneer je nu het Terrain Response nu in de modus 'rotsen' zet, verdwijnen de tellers en krijg je een animatie te zien waarop je kan volgen welke differentiëlen er wanneer vergrendeld zijn. Verder wordt dan ook de hellingshoek van ieder wiel meegedeeld. Allemaal heel erg tof en handig...wanneer je effectief in het terrein gaat rijden. Wanneer je zoals de gemiddelde Range bestuurder 99,9 procent van je tijd gewoon op de baan rijdt is het echter een jammere zaak dat de digitale tellers er wat goedkoop uitzien en je dus zou gewenst hebben dat er een mooi ouderwets stel analoge klokken in je dashboard staken. Bovendien zou je van zulk een hoogtechnologisch scherm ook wel kunnen verwachten dat er bijvoorbeeld de navigatie-instructies op worden weergegeven, maar ook dat is niet het geval. Om maar te zeggen dat al die vooruitgang niet altijd de rijbelevenis ten goede komt.

Rijtest : Range Rover TDV8

Over het algemeen valt er over de afwerkingskwaliteit geen slecht woord te worden gezegd. Onderdelen haken perfect in elkaar en de materialen ogen niet alleen kwaliteitsvol, ze zijn het ook. Erg jammer is wel dat de harde hoedenplank niet rammelvrij is, wat toch wel zou mogen in een wagen als deze. Omdat niet alles perfect kan zijn hebben we ook ondervonden dat de behuizing van de luidsprekers achteraan in de koffer niet bestand is tegen zware en luide bassen. Dat is zeer jammer want daardoor wordt het prestatievermogen van het geweldige Harman Kardon sound system wat teniet gedaan.

Rijtest : Range Rover TDV8

De Range Rover heeft ons inziens geen echte concurrenten. Je zou kunnen stellen dat hij wel zwaar wordt verslagen op het gebied van prestaties door de € 96.921 kostende GL 450CDI die slechts 7,6 seconden nodig heeft voor een sprintje naar de  100km/h. Of wat zou je denken van een Toyota Landcruiser V8? Die kost in VIP topuitvoering 'slechts' € 80.100 en kan eveneens betere prestaties voorleggen. Maar geen van beide straalt zoveel prestige en klasse uit als de Range Rover, en dat is wat hem tot overwinnaar maakt in deze klasse.

Land Rover Range Rover TDV8
Motor:
3.6 TDV8,    8-in V Cilinderinhoud: 3.628 ccVermogen: 200 KW/272 pk,  Koppel: 640 Nm,  Overbrenging:  6-bak automaat, Aandrijving: vierwielaandrijving,  Gewicht: 2.644 kg,  Kofferinhoud: 535 / 1.756 l,  Topsnelheid: 200 km/u,  Aanloop van 0 tot 100 km/u: 9,2 sec.,  Gemiddeld testverbruik: 14 l,  Basisprijs Land Rover Range Rover TDV8 Vogue : 95.400 euro

Tekst : Alexander De Nys
Foto's : Joeri Mertens

Met dank aan Land Rover Belgium voor de testwagen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Jens 20:13
afbeelding van Jens

Bangelijke overview van de nieuwe range rover!!!
super echt waar!! En echt goeie kwaliteisvolle fotos, da maakt het wel af =:)
ben al jarenlang rr fan :)
alleen spijtig dat ie met de jaren duurder wordt!!

Glenn N 15:01
afbeelding van Glenn N

Netjes!

Knappe foto's ook Joeri, zeer grote vooruitgang als ik vergelijk met andere rijtesten!

Karel 09:29
afbeelding van Karel

dat interieur is echt af, echt bijna een 4x4 rolls :)

Gustaaf De Maere 00:29
afbeelding van Gustaaf De Maere

Dit is en blijft mojn droomwagen.
Spijtig genoeg zal jet een tweedehands worden.
Wel een tdv8

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws