Rijtest: Subaru Forester 2.0D (MY2011)

Rijtest: Subaru Forester 2.0D (MY2011)

Subaru kondigde aan het einde van vorige jaar aan dat de Forester voortaan gefacelift door het leven zou gaan. Het betreft echter wel een heel erg beperkte facelift, maar dat hield ons niet tegen om nog eens met deze offroader van de gebaande paden af te wijken.

Laten we even rustig de tijd nemen om uit te zoeken wat er nu veranderd is aan de Forester. Wat in eerste instantie opvalt is de meer in het oog springende grille vooraan. Ook de vernieuwde zijspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers onderscheiden hem van de vorige Forester. Toegegeven, deze veranderingen vallen amper op en de Forester ziet er nog vrijwel helemaal hetzelfde uit als voorheen. Het design van de Forester is verder niet echt opwindend. Was onze testwagen grijs in plaats van wit, dan viel hij beslist helemaal niet op in het dagelijkse verkeer.

*

Rijtest: Subaru Forester 2.0D (MY2011)

*

De Forester is in de eerste plaats een praktische wagen. Zijn koetswerkvorm doet al vermoeden dat hij over een ruim en handig moduleerbaar interieur beschikt. En dat is ook wat je aantreft als je de portieren open trekt. Vooraan vinden we twee comfortabele zetels terug waarin zowat alle soorten mensen wel een goede zithouding in kunnen vinden. De achterbank is eveneens lekker ruim en biedt desgewenst probleemloos plaats aan drie volwassenen. Wil je de Forester gebruiken om even een kleine verhuis te doen? Dan laat de achterbank zich neerleggen met een simpele trek aan een hendel in de koffer. Dan beschik je over 1.660 liter bagageruimte, wat in vergelijking met andere modellen in deze klasse zeker niet beschaamtelijk is. (bv. Volvo XC70: maximum 1.600 liter)

Rijtest: Subaru Forester 2.0D (MY2011)

Het dashboard zou afgewerkt zijn met iets hoogwaardigere materialen. Het verschil met de vorige Forester is echter niet zo groot dat het echt opvalt. De algemene kwaliteitsindruk van het interieur is zeker positief. Al hebben we toch onze bedenkingen bij de materiaalkeuze van de bedieningsknoppen van de klimaatregeling en de plastic afwerking van de onderzijde van de middenconsole. Ook de vreemd ogende afwerking armsteunen in de deuren in een soort blauwe stof is voor verbetering vatbaar.

Rijtest: Subaru Forester 2.0D (MY2011)

Onze testwagen van dienst was voorzien van dezelfde 2.0 boxerdiesel zoals we die al aan de tand konden in een vorige rijtest met de Forester, alsook in de Impreza XV en de Legacy Touring Wagon. Een bijzondere dieselmotor die in geen enkele andere zijn gelijke kent. De speciale constructie van de boxermotor maakt dat hij een heel ander karakter heeft dan een 4-in-lijn dieselmotor. De opstelling van dit blok is namelijk zo dat de cilinders tegenover elkaar liggen op 180 graden aan beide zijden van de krukas. Door deze horizontale configuratie is het mogelijk om de motor lager en platter in te bouwen dan andere soorten motoren. Hierdoor ligt het zwaartepunt van de motor lager, wat de  balans ten goede komt. Dat voel je enorm tijdens het rijden. De Forester laat zich bijzonder vlot door bochten sturen en voelt voor een auto van dit kaliber heel erg vlot en wendbaar aan. Het blok laat zich soepel rijden en produceert, zoals reeds gezegd in vorige rijtesten, een a-typisch geluid voor een dieselmotor. Hoewel hij in lage toeren nogal rauw klinkt, krijg je vanaf 2.000 toeren een inspirerende en sportieve roffel te horen.

Het verbruik tijdens onze rijtest viel binnen aanvaardbare grenzen. De Forester 2.0D is relatief vriendelijke voor de beurs, en drinkt grofweg nooit meer dan 8 liter per 100km. Tijdens een economy run slaagden we er in om het verbruik onder 7 liter te brengen. Bij gewoon rijgedrag lag het verbuik op ongeveer 7,5 liter, wat al bij al best aanvaardbaar is voor een wagen van deze grootte.

Rijtest: Subaru Forester 2.0D (MY2011)

Een Forester 2.0D kost minimaal 28.490 euro. Voor die prijs krijg je een heel correcte standaarduitrusting. Je hoeft dus niet bij te betalen voor automatische airco, aluminium velgen, cruise control of zetelverwarming. Het zit er allemaal op. Naargelang je een iets ruimer budget hebt, kan je vervolgens kiezen voor volgende uitrustingsniveau's: Luxury, Luxury Plus, Executive en Executive Navigatie (35.190 euro). Onze testwagen was naar goede Subaru-gewoonte voorzien van dat laatste uitrustingsniveau en dat vertaalde zich in een heel erg uitgebreide uitrusting. Denk daarbij aan een lederen interieur, met elektrisch verstelbare bestuurderszetel, xenon koplampen, een panoramisch open dak, achteruitrijcamera,Keyless Start/Stop system en natuurlijk het DVD navigatiesysteem met touchscreen.

De Forester staat dus nog steeds voor een correcte verhouding prijs-kwaliteit. Een niet te onderschatten pluspunt aan een wagen. Vele zogenaamde premium merken vragen heel veel geld voor hun  modellen, en laten hun klant vaak in de kou staan als het op standaarduitrusting aankomt. Opties laten zich duur betalen, waardoor de totale aankoopprijs soms echt wel aan het absurde grenst.

Rijtest: Subaru Forester 2.0D (MY2011)

Zoals we vorig jaar reeds stelden, is de Subaru Forester een wagen voor die mensen die op zoek zijn naar een ruime en veelzijdige wagen die op de koop toe nog een spatje modder kan verdragen. Subaru laat echter wel een kans liggen door de opfrisbeurt zodanig beperkt te houden dat het amper opvalt dat we hier met een vernieuwd model te maken hebben. Hét grote pluspunt van de Forester is de zeer uitdagende verhouding prijs-uitrusting. Blijven we echter wel wat steken bij het nogal zwakke imago en het dun uitgezaaide dealernetwerk.

 

Tekst en foto's: Alexander De Nys

Met dank aan Subaru Benelux voor de testwagen.

Specificaties

Motor

4 cilinder Boxer Diesel motor

Vermogen

147pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 550 kg

Topsnelheid

186 km/u

Prijs testwagen

€ 35 650.00

Prijs basismodel

€ 28 490.00

0 tot 100 km/u

10.40 sec

Gemiddeld testverbruik

7.40 L/100km

Min. kofferinhoud

450 L

Max. kofferinhoud

1 660 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Techno Patat 18:55
afbeelding van Techno Patat

het merk vooral, qua model vind ik personelijk de concurrenten iets beter uit de verf komen! maar een sub koop je vooral omdat je liefhebber van het merk bent denk ik dan, niet omdat het de aller allerbeste keus is!

in mijn geval is het eigenlijk altijd zo, een auto wordt gekozen omdat hij me het meest aanstaat, niet omdat het de aller allerbeste is! het hart kiest de auto, het verstand zorgt dat het hart redelijk vrij kan kiezen :)!

Techno Patat 14:57
afbeelding van Techno Patat

(a) tuurlijk, 2 zelfs! het probleem is dat de ene een beetje teveel vraagt imo, en de andere staat in Duitsland... Nu moet ik enkel nog die Volvo zien over te laten, m'n broer zou hem wel nog willen maar enkel na nieuwjaar, nog zo lang wachten :'(!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws