Rijtest: Mercedes GLK 320 CDI

Afgelopen weekend was een delegatie van autofans.be te gast op het mercedes test-event waarop klanten uitgenodigd worden om de laatste nieuwe modellen aan de tand te kunnen voelen. In de kijker stond de nieuwe GLK, Mercedes’s antwoord op de X3 en de recent gelanceerde Audi Q5.

Na een tussenstop aan het taartenbuffet waagden we ons op het terreincircuit onder begeleiding van een rij-instructeur. De GLK kon hier tonen dat hij toch aardig wat in zijn mars heeft en zeker zijn mannetje kan staan naast de rijbaan. Zo beschikt hij bijvoorbeeld over een niet te onderschatten hellingshoek van 35°, een aan- en afrijhoek van respectievelijk 23° en 25° en een bodemvrijheid van 201 millimeter. Wil je ten volle kunnen beschikken over deze kwaliteiten ben je wel genoodzaakt om op de optielijst het off-roadpakket aan te vinken. Dit pakket voorziet de GLK van 2 ipv 3 dwarslamellen, matzwarte inzetstukken voor de bumpers, een bodembeschermplaat en op de middenconsole krijg je een extra knop die de schakelpunten van de zeventrapsautomaat aanpast, het gaspedaal docieler maakt en de off-roadfuncties van zowel het ABS, 4ETS-tractiecontrole als het ESP activeert. Ook elektronische afdaalhulp is inbegrepen en desgewenst terreinbanden als je nog meer grip wenst op het onverharde.

Wat het design van deze nieuwe SUV betreft valt meteen op hoezeer hij zich van zijn rivalen tracht te onderscheiden door resoluut te kiezen voor een hoekig design. Hij wil zijn afmetingen niet wegsteken achter verhullende bolle en holle lijnen die hem meer op een sportieve break zouden doen lijken dan op een rasechte terreinwagen. De “G” in zijn naam staat niet voor niets voor Gelände! (Voor de niet-linguïsten onder ons : dit is ‘terrein’ in het Duits). Ik keek eerlijk gezegd een beetje op tegen de real-life ontmoeting met deze GLK omdat ik vreesde dat hij totaal niet zou overkomen als terreinwagen en echt een typische softroader zou lijken die enkel inzetbaar is voor de dagelijkse route naar het grootwarenhuis. Maar niets was minder waar, de GLK verrast zeer aangenaam door zijn krachtig en evenwichtig lijnenspel dat hem een zeer potente look geeft. Ook de demonstratie in het terrein deed mij geloven dat dit méér is dan een op hogere poten gezette en van een ander koestwerk voorziene C-klasse, want dat is hij in essentie, zijn platform deelt hij namelijk met deze C wat hem natuurlijk een aanzienlijk voordeel op wat betreft de baanvastheid. Dat zouden we later op de dag ook nog kunnen ondervinden. Onze testwagen voor het terreinonderdeel was vanzelfsprekend voorzien van het off-roadpakket (zie hoger). Bij verlies van grip op één of meerdere wielen wordt de kracht doorgestuurd naar die wielen die nog wel over voldoende houvast beschikken zodanig dat je niet komt vast te zitten. Onder de indruk was ik ook van de afdaalhulp die volledig op zichzelf functioneert en ervoor zorgt dat de GLK veilig van een helling afkomt.

Onze testwagen voor het stuk op de weg was voorzien van het sportpakket. Dit pakket combineert een met 20mm dichter op het asfalt getrokken ophanging met bredere 19-duimers en dikkere stabilisatorstangen. Onder de motorkap van onze GLK lag de 320CDI. Een V6 diesel met 224pk en een fenomenaal koppel van 540Nm. Hiermee katapulteer je dit karretje tot de 100 in amper 7.5 sec, wat echt wel snel is voor zo’n SUV. Op geen enkel moment kom je zonder te zitten, het lijkt alsof je maar kan blijven gaan. 

Over het interieur kan ik feite zeer kort zijn, je krijgt hetzelfde design als in een C-klasse maar dan met een robuustere, stoerdere presence. Het geheel is zeer degelijk afwerkt en je krijgt zelfs in basisuitvoering reeds een mooi pakket aan uitrusting mee. Onze testwagen was natuurlijk voorzien van alle toeters en bellen zoals leder, elektrisch bediende stoelen, het vernieuwde Command APS-systeem dat alle audio, navigatie en telecommunicatiefuncties herbergt en ga zo maar door. Hierdoor loopt de prijs wel aanzienlijk op waardoor je al gauw de grens van € 60.000 overschrijdt.

Deze nieuwe GLK vind ik een zeer sterke zet van Mercedes. Het SUV segment is al tot aan de rand van de emmer gevuld en het wordt moeilijker en moeilijker om er een plaatsje te veroveren. De X3, Q5 en de Freelander (en andere niet in deze opsomming genoemde SUV en softroaders) mogen beginnen vrezen want dit is echt een sterke concurrent. Ondanks het feit ik niet van mijn overtuiging afwijk dat het stom is om een SUV te kopen omdat je dan een kwart van je motorpotentieel kwijt bent aan de slechte stroomlijn en het hogere gewicht heeft de GLK mij toch kunnen bekoren. Maar dat was dan ook niet moeilijk met die knaller van een 320cdi onder de motorkap.

Als autofreak sta je meestal wat sceptischer tegenover een SUV dan pakweg een break. Ik ben daar geen uitzondering in, maar daar zijn ook goede en bekende redenen voor. Een GLK koop je dan ook niet helemaal met je verstand. Je koopt hem voor zijn uitstraling, zijn hoge zitpositie en voor zijn terreincapaciteiten die je nooit gaat gebruiken. In dat opzicht is de GLK een zeer geslaagde SUV. Hij moet zelfs niet zo hard inboeten op vlak van rijeigenschappen. Dankij het onderstel van de nieuwste C-klasse rijdt de GLK verrassend goed, zij het dan met minder gevoel en beleving dan de C. Op het terrein kan hij, met off-roadpakket, ook wel zijn mannetje staan.

check HIER de specificaties van de GLK in detail

Er was nog meer te zien dan de GLK, Mercedes stalde zijn gamma uit en we trokken enkele foto's...

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
citrofiel 16:20
afbeelding van citrofiel

Checkeuh die SL!

Gilliam Schoorel 09:27
afbeelding van Gilliam Schoorel

Leuke review mannen.

In vergelijking met zijn concurrenten is dit wél een geslaagd design.
Alleen komt de vraag weer opdoemen in hoeverre deze auto's bijdragen tot een negatieve connotatie van de SUV's in het algemeen.

In mijn ogen zijn dit geen SUV's meer, maar voor genoeg mensen wel.
Alle voordelen van een SUV worden weggenomen in deze auto door zijn ruim plaatsgebrek.

Misschien wordt het eens tijd om te stoppen met nieuwe SUV varianten uit de hoed te toveren (dan begrijpen jullie zeker dat ik hier de nadruk op BMW leg).
Het is spijtig dat deze merken zich persé in andere vaarwateren gaan wanen. Mercedes heeft zich in het verleden echter wél al bewezen op off-road vlak met zijn G-klasse. (Niet te verwarren met de GL of GLK!!)

Met zijn prijs die kan oplopen tot 60.000euro vraag ik mij af in hoeverre de GLK zich wilt segmenteren binnen zijn klasse?
Met deze prijs zetting krijgt hij gewoonweg concurrentie binnen eigen rangen van het merk, alsmede van de grotere SUV broers van andere merken.

Geef mij dan maar een Range Rover Sport of een tweedehandse Range Rover in de plaats.

Aza 12:18
afbeelding van Aza

Toch even een kleine opmerking wat betreft de prijszetting. De GLK 320cdi zoals die in de eerste plaats beschikbaar is zal inderdaad ongeveer op een 60.000euro incl. btw komen, daarbij komt nog dat de eerste geleverde wagens niet de voor België voorziene 211pk's (oftewel 155Kw) hebben maar wel 224pk's (een verdubbeling van de BIV tot +/- 5.000euro). Echter zal de nadruk, wat verkoop betreft, liggen op de 220cdi die vanaf juli beschikbaar zal zijn voor de Belgische markt. Met zijn 163pk (speciaal voor de Belgische markt) en zijn 11 fiscale pk's zal deze motor instaan voor 85% van de verkopen hier. Een BIV van 1239euro en een jaarlijkse tax van 344euro kan er voor de meeste mensen nog wel door.
Ik hoor nu al de opmerkingen dat BMW deze motor wel heeft in zijn X3 maar vergeet dan ook niet dat dit bij de lancering van het model niet het geval was. Tevens kan de concurrentie (lees XC60 en Q5)de fiscaal aantrekkelijke motor ook nog niet leveren.
De prijs van de GLK220cdi ligt dan ook een pak lager en komt zeer dicht in de buurt van een evenwaardig uitgeruste C220cdi Break met automaat (voor een 45.000euro heb je al iets deftig), toch een zeer sterke zet van Mercedes-Benz meen ik.
Wat betreft het concurreren binnen het eigen merk wil ik nog opmerken dat het verschil tussen een ML320cdi en een GLK 320cdi toch nog een dikke 7.000euro is zonder rekening te houden met het Sportpakket exterieur dat standaard is op de GLK320cdi (net geen 2.000euro en nagenoeg identiek van uitrusting tov het Sportpakket exterieur op de ML).

Aza 19:05
afbeelding van Aza

Volledig correct, maar misschien nog belangerijker zal het koppel zijn van deze 2.2 Diesel, een dikke 500Nm brengt hem op 10Nm van de 320cdi en hij kan genieten van dezelfde automaat (7 Gtronic), beeld je die prestaties eens in als je weet dat er toch ook nog een beduidend gewichtsverschil is.

De 250cdi zal ook zijn verschijning maken in de C en E-klasse (W212 vanaf maart/april 2009) waar hij (hopelijk) hoge toppen zal scheren in de fleetmarkt (en de iets beter begoede partikulier).

Luk 13:52
afbeelding van Luk

Wat een grappig stoer autootje.

maxim 18:22
afbeelding van maxim

chille s-klasse
love s-klasse ;)

Watté Karel 17:13
afbeelding van Watté Karel

Formidable svu 220glk ,geruisloos ,snel ,zeer handig,verbruik valt best mee (6,5 L )

merc lover 23:01
afbeelding van merc lover

Geweldige auto! Dit weekend nog mee naar Wallonië geweest om op het terrein te rijden: ijs, sneeuw, tractorsporen, hellingen, bladeren en takken. Niks stopt de GLK! De bodembescherming zorgt ervoor dat je je echt niet hoeft in te houden. Terug naar huis langs de autostrade, heb je het gevoel in een comfortabele berline te rijden. Superwagen!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws