Rijtest: Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 4MOTION (2018)

volkswagen-tiguan-allspace-rijtest-2018

Bestel je in de VS een Tiguan, dan krijg je een verlengde versie van de bij ons gekende SUV. Die langere knaap rolt nu ook Europa binnen, vanuit Mexico, met het Allspace-achtervoegsel. Een Skoda Kodiaq van Volkswagen, is dat wat?

Een Tiguan... maar dan wat langer, zo kun je de Tiguan Allspace omschrijven. Een product dat eigenlijk vooral bestaat om de Amerikaanse en Chinese markt te bedienen. Al hoopt Volkswagen er ook een Europese klant links en rechts mee te verleiden. Niet dankzij een sexy setje lingerie over de componenten, wel door te pochen met 21,5 extra centimeters en plaats voor zeven. Rauwch.

Een Kodiaq dus

Wacht, een 4,7 meter lange SUV met plaats voor zeven, dat klinkt ons bekend in de oren. Jawel, deze Tiguan Allspace is eigenlijk een verdoken Skoda Kodiaq. Of beter, de Kodiaq rolt net zoals de Tiguan op het MQB-platform van de Volkswagen-groep en dat platform laat verschillende maten toe. Om je een idee te geven; qua lengte zijn Kodiaq en Tiguan Allspace identiek, toch is de wielbasis van de Kodiaq maar liefst 4 hele, volle, megalomane... millimeters langer. Tja. Waarom dan voor deze (duurdere) Tiguan Allspace gaan en niet voor de Tsjech? Wel, dat gaan we samen met jou proberen te ontleden.

volkswagen-tiguan-allspace-rijtest-2018

De looks misschien? Want we moeten het de designers geven, hoewel stevig 20 centimeter langer dan een reguliere Tiguan zie je het niet meteen aan deze Allspace. Dankzij kleine tweaks aan het uiterlijk (scherper ruitenwerk, herwerkte daklijn en meer rechte motorkap) weet de Allspace zijn dimensies goed te verbergen. Iets dat we niet kunnen zeggen van de Kodiaq. Nu, heb je graag de grootste, dan begrijpen we je voorliefde voor de Tsjech absoluut.

Zwitsers

Misschien zet hij een compleet andere rij-ervaring neer dan de Kodiaq? Moeilijk om te zeggen. Te meer omdat chassis- en aandrijvingscomponenten gelijk zijn. Los van de Kodiaq kunnen we zeggen dat de langere wielbasis de Allspace een stukje comfortabeler over de weg laat bollen dan de reguliere Tiguan. Of minder sportief, zo je wil. Volkswagen heeft naam gemaakt met haar neutrale handeling, deze Tiguan Allspace rijdt zo neutraal als Zwitserland tijdens Tweede Wereldoorlog.

volkswagen-tiguan-allspace-rijtest-2018

Het maakt alvast dat het gros van chauffeurs hier gelukkig in kan worden. En wie zijn wij om ze tegen te spreken? De zitting is lekker hoog, het meubilair is comfortabel en het stuur communiceert enkel het hoogstnoodzakelijke naar je vingers. De 7-trapsautomaat met dubbele koppeling, DSG in VW-jargon, begint dan weer wel stilaan door de mand te vallen. Ooit het hoogtepunt van automatisme, tegenwoordig doen klassieke automaten (met koppelomvormer) het zo goed als even snel en - vooral - stukken minder schokkerig. De zwakke schakel in de gehele aandrijflijn alvast.

DSG wil niet mee

Wat er zoal nog in die aandrijflijndoos zit? Een 2-liter turbodiesel met 150 pk en VW's 4MOTION-vierwielaandrijving. Over de motor kunnen we kort zijn; soepel en krachtig maar niet zo stil als bij sommige concurrenten onder belasting. Dat, of de Tiguan Allspace zou baat hebben bij een extra laagje isolatie tussen het motor- en interieurcompartiment.

volkswagen-tiguan-allspace-rijtest-2018

De 4-Motion-aandrijving heeft dan weer eerder haar strepen verdiend. Wel valt op dat in combinatie met een natte ondergrond, winterbanden en die DSG-automaat de Tiguan Allspace toch van zijn plek durft 'schuiven' wanneer je vanuit stilstand iets vlotter een kruispunt over moet steken. Al lijkt ook daar weer de DSG-automaat en zijn twijfelgedrag vanuit stilstand aan de oorzaak te liggen. Eenmaal op tempo rijdt deze Tiguan als een grote. Zonder kraakjes, piepjes of windgeluiden. Je waant je soms in een Touareg, extra onderstreept door technologische snufjes zoals de digitale instrumentencluster pal voor je neus.

Welke extra zitjes?

Zoals we wel vaker zien bij gegroeide versies van modellen, zet ook Volkswagen geen absolute basisversie van de Allspace de verkoop in. Waardoor je de instapper van de Tiguan Allspace moet gaan vergelijken met een al hoger uitgeruste Tiguan. Een manier om de hoger prijs wat te verdoezelen natuurlijk. Al valt dat heus mee. Op het eerste gezicht kijk je naar een verschil van zo'n 5.000 euro, in de realiteit gaat het over ongeveer de helft. Al te verklaren omdat de 2-liter diesel met 115 pk en 1.4 benzine met 125 pk hun opwachting niet maken in de Allspace. Bij de grote knaap begint het pas vanaf 150 pk, zowel voor benzine- als dieselrijders.

volkswagen-tiguan-allspace-rijtest-2018

Het resultaat? Een vanafprijs van 32.050 euro die voor ons testexemplaar aandikte tot 50.150 euro. Gek genoeg zijn snufjes zoals een noodremfunctie en lane-assist steeds standaard op Tiguan maar moet je wel bijbetalen voor de "Allspace-opties' zoals de twee extra zitjes in de koffer. Waardoor ze bij VW goed genoeg weten dat klanten deze grotere Tiguan wel eens durven kopen voor de extra kofferruimte en beenruimte op de tweede rij. Alleen... kost een gelijkaardige Skoda Kodiaq nog eens 6.000 euro minder. Met een nog iets grotere koffer voor de Tsjech!

Conclusie

Een Skoda Kodiaq op z'n VW's, deze Tiguan Allspace. We kunnen het niet ontkennen. De meerprijs van de Duitser valt te verantwoorden als je voor een meer aangedikte versie gaat, zoek je een basismodel met wat simpele opties en veel ruimte, dan hebben we spijtig genoeg maar één adres en dat is de lokale Skoda-dealer. Of Volkswagen daar wakker van ligt? Heus niet, want deze Tiguan Allspace verkoopt als zoete broodjes in de VS en China. Conclusie: Geen slecht gerief, gewoon meer van hetzelfde in een duurdere verpakking. Wees dus maar Simply Clever.

volkswagen-tiguan-allspace-rijtest-2018

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 675 kg

Topsnelheid

198 km/u

Prijs testwagen

€ 50 150.00

Prijs basismodel

€ 32 050.00

0 tot 100 km/u

9.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.60 L/100km

Min. kofferinhoud

700 L

Max. kofferinhoud

1 775 L

CO2-uitstoot

153 g/km

Tijdstip: 10:45
Auteur: Yves
Fotograaf:
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Jaryd 17:00
afbeelding van Jaryd

Wie simply clever is, vergelijkt dezelfde motorisaties met elkaar en houdt rekening met salon condities.
Afhankelijk van welke uitvoering je neemt en welke extra opties en pakketten zal het verschil in prijs wel wat variëren. Maar dat de allspace €5000 duurder is als zijn broertje is zwaar overdreven. Wij hebben de allspace (comfortline) en kodiaq (ambition) tijdens de salon voorwaarden met elkaar vergeleken. Met een gelijke motorisatie en uitrusting was kwam de allspace zelfs net iets goedkoper (€200-300) uit dan de kodiaq (met enige kanttekening, dat de kodiaq een dsg of 4x4 uitvoering is omdat ze voor een 1.4 Tsi 150 pk geen manuele uitvoering hebben en de vw wel een manueel is).
Dus + €5000 lijkt me zwaar overdreven of het zou er bij de full option anders aan toe moeten gaan.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws