Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo (2018)

2017-opel-grandland-x

Ooit eindige elk Opel-model op een A, tegenwoordig moet er vooral een X achter. Want na de Mokka X en Crossland X is er nu ook de Grandland X. Het gezinshoofd van het SUV-familie zeg maar. Met Franse genen. Of dat werkt bij de Duitser?

Opel

Heb je onder een gesmolten brie geleefd de laatste maanden, dan weet je nog niet dat Opel tegenwoordig deel uit maakt van de PSA-groep (Peugeot Citroën). Wel, bij deze ben je op de hoogte. Het zal er alvast voor zorgen dat binnenkort elke Opel 'stiekem' Franse techniek gebruikt. Al is dit eigenlijk geen nieuwigheid, want ook deze Grandland X - en kleine broer Crossland X - werden gezamenlijk ontwikkeld met de Fransen. Welke broertjes deze Grandland X heeft? De Peugeot 5008, DS 7 Crossback en Citroën C5 Aircross.

Insignia op z'n SUV's

Drie visueel compleet verschillende wagens maar alle drie zeer geslaagd. Ook deze Grandland X, met de stijlkenmerken van de ook al geslaagde Insignia. Een zeer impressionante grill begroet je aan de voorkant met zijn scherpe LED-koplampen die een enorme lichtbundel geven in donkere tijden. Aan de zijkant zien we een sportief aflopende daklijn dat onderaan gecounterd wordt door stoere bescherming rond de wielbogen en over de gehele flank.

2017-opel-grandland-x

Achteraan zien we onder het raam een spoiler verwerkt in het koetswerk, wat ons echt wel kan bikken en een bumper met de typisch Duitse 'valse uitlaten' (lees: gewoon een sierstrook in de vorm van). Wat achteraan ook opvalt is de behoorlijk brede ruimte tussen de koffer en bumper, dat zijn we niet gewoon van den Duits. Een kleine smet op het uiterlijk blazoen van deze Grandland X.

Analoog

Na even te hebben liggen staren op het stoere uiterlijk zwieren we dan toch de deur open en vallen meteen twee dingen op; de afwerking is op en top Duits en die Duitse afwerking herbergt enkele Fransen elementen. Zo is er de selectieknop van Peugeot voor de ondergrond... maar geen digitaal instrumentenscherm. Straf, want al zijn PSA-broertjes maken indruk met dat scherm dat niet alleen standaard is maar ook nog eens kan tippen aan Audi's virtuele cockpit. In de Grandland X, de brave instrumentencluster vanuit de Insignia. 'Duitse Klasse in een nieuwe Prijsklasse' mag dan wel de slogan van Opel zijn, Franse toptechnologie mag er blijkbaar niet bij.

2017-opel-grandland-x

Enfin, dan weer wel Frans is het zitmeubilair. In die zin dat ze extreem comfortabel zijn. Kracht bijgezet door het AGR-label waar Opel zo graag mee pronkt. In mensentaal; een Duitse groep van ruggenkrakers hebben ze goedgekeurd. Zetelverwarming- en koeling tekenen present vooraan, achteraan krijgen passagiers ook zetelverwarming. Zittend in je troon heb je een enorm goed zicht rondom ondanks de eerder kleine achterruit door de aflopende daklijn. Moest je toch iets niet hebben gezien dan heeft de auto het wel gemerkt dankzij zijn 360-gradencamera, dodehoekherkenning en noodrem onder de 30 kilometer per uur. Bomvol met de nieuwste veiligheidsnufjes deze Opel Grandland X. Maar we blijven muggenziften; een digitale instrumentencluster hoort daar blijkbaar niet bij.

Kilometervreter

Een grote comfortabele SUV, daar moesten we kilometers mee malen, waardoor we naar de Duitse Weihnachtsmarkten trokken. Lange afstanden, waardoor we zeker zijn sterktes en zwaktes kennen. De Grandland X heeft ons alvast verrast met zijn algemeen comfort. Zoals hierboven vermeld geven de stoelen superondersteuning en zijn ze voldoende aanpasbaar naar ieders wil. Dit in combinatie met een enorm vergevensgezind chassis toont de Grandland X zijn ware aard als kilometervreter.

2017-opel-grandland-x

Het interieur is meer dan voldoende voorzien van been- en hoofdruimte en geeft ook nog eens voldoende opbergruimte voor keelbevochtigers (lees: drankjes) - al ontbraken er wel handige bekerhouders voorin. Helemaal achteraan ook een stevige opbergruimte. In cijfers; 514 liter met alle zetels recht en 1.625 liter met de achterste zetelrij plat. Net iets meer dan een Ford Kuga en een Volkswagen Tiguan, om even te vergelijken. Moeten we zaniken, dan had het kussen van de elleboogsteun op de deuren iets dikker gemogen. Om de lange ritten nog iets comfortabeler te maken.

Petieterige krachtbron

Geen kleine voetafdruk, de Grandland X, wel een behoorlijk kleine motor onder de kap. Want laat ons eerlijk zijn, een driecilinder in een Corsa, dat begrijpen we, een 130 pk sterke 1.2-liter driecilinder benzine in een 4,5 meter lange SUV? Dat lijkt niet te werken. En toch... werkt het. Het geheim? De Grandland X mag dan wel Grand in zijn naam hebben staan, op zich weegt de SUV rond de 1.3 ton. Waardoor de Franse driepitter met 230 Nm sterk genoeg is om je veilig door het het verkeer te loodsen met de typische driecilinderbrom op de achtergrond.

2017-opel-grandland-x

Het nadeel van de driecilinder te kiezen in plaats van de 1.6 of 2-liter diesel? Misschien wel het hogere verbruik. Wij klokten af op 8,4 liter. Een cijfer dat evenwel bij elkaar werd gereden over een heuvelachtig landschap. Spelen we dus even goedgezinde rechter, dan zijn we er van overtuigd dat je dit cijfer nog wel rond de 7 liter kan krijgen. Al zeker met de handbak, want de zestraps-automaat van PSA twijfelt soms te lang bij door - of terugschakelen. Zeker geen DSG of gerief van ZF, dat spullement.

Duitse Klasse...

Je kan bij Opel terecht voor een Opel Grandland X vanaf 25.600 euro en laat dat net zoals de kofferruimte weer tussen de goedkopere Ford Kuga en duurdere Volkswagen Tiguan vallen. Ons testexemplaar met alle toeters en bellen klokte af op 37.050 euro maar dan heb je een boel wagen voor je geld.

2017-opel-grandland-x

Een snelheidsbegrenzer, makkelijk bedienbaar navigatiesysteem met snelheidsherkenning en een panoramisch dak zijn een kleine greep uit de mogelijkheden waar de Grandland X mee kan worden uitgerust en waarmee de onze is uitgerust. De smartphone kan draadloos worden opgeladen, als je smartphone dat kan alleszins, en kan in contact worden gebracht met je wagen door bluetooth of met de draad van je smartphone.

Conclusie

Een Fransman in een Duits maatpak, het lijkt te werken. Want het comfortabele onderstel werkt wonderwel met de comfortfilosofie van Opel (denk maar aan de stoelen). Toch is er nog plaats voor wat kleine verbeteringen. Anderzijds; ruimte, comfort én Duitse degelijkheid voor een betaalbare prijs... zo zouden meer wagens moeten zijn. Enkel zonde dat Opel benzinerijders geen andere keuze geeft dan de 1.2 drieclinder.

Specificaties

Motor

1.2 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

230 Nm

Overbrenging

6-bak automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 350 kg

Topsnelheid

188 km/u

Prijs testwagen

€ 37 050.00

Prijs basismodel

€ 25 600.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

8.40 L/100km

Min. kofferinhoud

514 L

Max. kofferinhoud

1 652 L

CO2-uitstoot

127 g/km

BIV

€ 292.00

Rijtaks

€ 164.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws