AF-Vloot: Lexus RX 450h [vraag]

 lexus-rx450h-afvloot-deel-1

Een nieuwe kar in onze AF-Vloot en wat voor één. De nieuwe Lexus RX450h. Op het eerste blad van het infomagazine lezen we “Amazing in motion”. Eens kijken of dat niet wat overdreven is. En zoals altijd, jullie testen hem mee.

"Mee testen?" Nee, we komen je niet rond 7u30 thuis ophalen om je naar je werk te brengen, wij doen ons ding lekker zelf maar daarbij vergeten we nog al ééns wat. Als we naar vorige AF-vloot tests kijken zijn dat vragen zoals: “Gaat die airco nog altijd niet op standje X” of “Hoeveel bakken bier krijg je in die koffer” of levensvragen als “Als mijn kind op de achterbank zit, kan die belhamel mij dan de godganse rit van Hasselt tot Oostende liggen irriteren door met z'n voeten tegen de achterkant van mijn chauffeurszetel te stampen” Allemaal leuke vragen waar we alweer naar uitkijken...

 lexus-rx450h-afvloot-deel-1

Laten we van start gaan

Een druilerige dag, voorbode op heel wat zware sneeuwval, zei Sabine Hagedoren nog. En ze had gelijk. Het duurde geen 48 uur of we reden stapvoets door Schoten dorp omdat het file was op de oprit van de autosnelweg 4 kilometer verder, nota bene. De Belg en wat sneeuw, we zijn er duidelijk nooit klaar voor. Gelukkig… reden we deze eerste sneeuwweek dus met de Lexus RX. Het “gelukkige” slaat natuurlijk op, luxe, comfort door onder meer zetel- en stuurverwarming en vierwielaandrijving. Jammer genoeg konden we een setje zomerbanden aantreffen. Ach met wat gezond verstand en die AWD kom je al aardig ver, ook al ligt er 5 centimeter sneeuw.

 lexus-rx450h-afvloot-deel-1

We merken al snel op dat het nooit écht koud is in de RX. Je kent het wel, -5°C buiten en met de eerste 5 à 10 minuten in je auto doorbrengen met de bibber op je lijf. Niet in de RX. Alsof het daarbinnen na een ganse nacht gewoon 10 graden warmer is gebleven. Ingenieus als de Japanners zijn beschikt de RX over een automatische functie voor zetelverwarming en zetelventilatie. Koud buiten? De zetelverwarming meteen vol in werking, buiten 25°C een comfortable briesje zorgt meteen voor verkoeling. En ja, stuurverwarming, het lijkt voor de meeste nog altijd wat “erover” maar wacht tot je het hebt ervaren.

 lexus-rx450h-afvloot-deel-1

ondertussen op temperatuur

Deze RX 450h is meteen ook de enige RX in het aanbod. Geen 350 bij ons, geen 500 en al zeker geen diesel. De RX 450h AWD brengt zichzelf in beweging met een stevige 3.5l V6 benzine motor, gecombineerd met clevere hybride aandrijving door middel van twee elektromotoren en een batterij onder de achterbank. Gecombineerd is dat goed voor 313 pk, 335 Nm koppel, een 0-100 km/h tijd van amper 7,7 seconden en 122 gram CO2 uitstoot. Dat laatste is in zijn soort een wat hoger nummer maar de concurrentie werkt veelal met plug-in-hybrides. De CVT drukt voor één keer de pret niet. Deze kar laat zich prima rijden zonder de gevoelsmatige nadelen van CVT techniek.

 lexus-rx450h-afvloot-deel-1

Al snel merken we dat het goed vertoeven is hoor… Baanvast, snelle respons op het gaspedaal en krachtige set remmen. Weinig lawaai in de cockpit, alleen de motor die je onder belasting wel eens van zich laat horen met een zware grom maar niets nadelig. Een relaxe kar die zich subliem laat sturen. Het benzine verbruik is toch nog behoorlijk. Zo kregen we de RX in handen met slechts 557 gereden kilometers. Net niet nagelnieuw dus. De RX verbruikt met een normale rijstijl rond de 10,6 liter/100km. Bijna het dubbele van de opgegeven 5,5l/100km We reden al 342 km en het benzinepeil geeft nog net de helft aan, goed voor een bereik van rond de 300 kilometer.

 lexus-rx450h-afvloot-deel-1

Komende week gaan we de rest ééns aan de tand voelen. Dat typisch Japanse interieur bijvoorbeeld… En zoals in het begin van deze test staat geschreven, laat van jullie horen! Wat willen jullie weten over de Lexus RX 450h AWD?

Specificaties

Motor

3456 V6 benzine

Vermogen

313pk

Koppel

335 Nm

Overbrenging

CVT

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 100 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 82 440.00

Prijs basismodel

€ 63 490.00

0 tot 100 km/u

7.70 sec

Gemiddeld testverbruik

10.60 L/100km

Min. kofferinhoud

539 L

Max. kofferinhoud

1 612 L

CO2-uitstoot

122 g/km

BIV

€ 206.00

Rijtaks

€ 1 327.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
kerstman 20:25
afbeelding van kerstman

Ik vind dat verbruik toch navenant. En met die V6 zal de fiscus ook zijn handen wrijven.
Wat zijn dan nog de objectieve troeven van deze wagen in vergelijking met een Europese concurrent van gelijkaardig prijsniveau maar met 2l turbo benzine onder de motorkap? (Duitse 3 maar evengoed Volvo of Jaguar F pace?)

Lusaka Funeral Association 23:19
afbeelding van Lusaka Funeral Association

Als je deze wagen zou moeten rangschikken in een lijst met gelijk(w)aardige wagens van andere luxemerken (vb. de Duitse drie), wie zou dan op plaats één, twee, drie of vier staan?

Evo X 18:59
afbeelding van Evo X

Te groot, te duur, te zwaar, (weeral 'k weet het) qua rijtaks betaal 'k een derde. Hebben ze met die middenconsole een afrit gemist of ben ik de enige die da vind? Mooie prestaties versus verbruik tov de legertank waar je mee onderweg bent. Niettegenstaande zijn er Japanse vriendjes die daar dikke 400 kilo afslijpen en vervolgens er een 1.5 indroppen die er amper 2s langer over doen. (En hun middenconsole is up to date, wel geen premium merk maar ook geen premiumprijs) Fan van Lexus, doch geen behoefte aan dit huis op wielen.

Buske 11:32
afbeelding van Buske

Ik heb sterk mijn twijfels over jullie verbruik. Natuurlijk als je het verbruik na een kwartier rijden (zie foto) noteert als gemiddeld verbruik, dan scoor je hoog. Deze wagen, gemiddeld van 9 voertuigen op spritmonitor.de , 8.01 l / 100 km. Hetzelfde stel ik vast bij jullie test met de Yaris Hybrid, 6.3l/100 km. Dan stel ik mij de vraag, hoe rijden jullie? Ik rij al 175000 km met een prius en gemiddeld 4.8 l / 100 km. Onlangs een test met een IS300h, na een uurtje rijden een gemiddelde van 4.8 l/ 100 km.

Uw reactie