Rijtest: Volvo XC60 D5 (2017)

rijtest-volvo-xc60-d5

Nu Volvo klaar is met de lancering van haar 90-cluster is het tijd om de XC60 naar zijn tweede generatie te sturen. Een mini-XC90? Die uitspraak is meer dan ooit van toepassing voor de Zweedse bestseller.

Met een geldduw van Chinese eigenaar Geely is Volvo aan een rottempo haar bestaand gamma aan het vernieuwen, tot op zo'n punt dat we niet al te lang meer hoeven te wachten voor je naar een compleet nieuwe familie aankijkt bij de dealer. Het is te zeggen; gloednieuwe modellen - zoals de XC40 - en nieuwe generaties van al bestaande reeksen. Denk aan de XC90, S90, V90 en nu ook dus de XC60. Generatie twee van een Zweedse bestseller met SUV-carrosserie.

België buiten

Laten we meteen met de 'bittere pil' starten; nummertje twee zal niet meer van de band in Gent rollen. Een bewuste keuze van Volvo die vooral te maken heeft met de fundamenten van de XC60. Die rolt namelijk op het modulair SPA-platform (en nee, nou geen bruismoppen gaan maken) waarop ook de 90-familie rolt. Alle SPA's herbergt Volvo in Göteborg terwijl eigen Gent gerief op het CMA-platform mag gaan bouwen. Of anders gezegd; de XC40 en de volgende V40.

rijtest-volvo-xc60-d5

Het maakt alvast dat je voortaan geen Made in Belgium-sticker meer achterop de XC60 zal zien kleven. Hoeft natuurlijk ook niet, want Volvo Gent zal meer dan genoeg werk hebben met het in elkaar schroeven van de XC40. Een model dat nu al het potentieel in zich heeft om de verkoopcijfers van grote broer XC60 na te jagen. En die cijfers, die zijn straf. Niet enkel in Europa - waar de XC60 de bestverkopende SUV in zijn categorie is - maar ook in ons Belgenland. Want het moet zowat de enige wagen zijn die met de jaren meer en meer over de toonbank vloog. Dankzij een geslaagde facelift en leasingvriendelijke motoren.

Een Leasebeestje dus?

Daar heb je de XC60 bij de leiband te pakken, want alles aan deze wagen straalt middenkader uit. Of iets anders gezegd; de XC60 is visueel stiekem de XC90 van je baas in het klein. Meer nog, dankzij de kleinere proporties (die evenwel gegroeid zijn ten opzichte van de voorganger) draperen de lijnen zich beter over 60 dan 90. Het brave is er wat af bij Volvo, dat wel. In de plaats krijg je zelfverzekerdheid, met een tronie waar je zelfs Duits gerief door van baanvak kan laten wisselen op de autostrade.

rijtest-volvo-xc60-d5

Binnenin behoudt Volvo gelukkig haar eigenheid. Met een interieur dat stiekem geheel vanuit de XC90 komt en schermt met dito materiaalkeuzes. Waardoor deze XC60 misschien nog meer dan zijn concurrentie kan pochen met premium-materialen. Het valt dan ook op dat alles verzorgd oogt en er niet werd beknibbeld links en rechts. Geinig detail, de chromen streep over het dashboard heeft aan de passagierszijde de Zweedse vlag verwerkt. Waardoor je voortaan niet enkel meer het vlaggetje op de stoel krijgt. Kijk je gewoon uit de voorruit, dan zou je zo met een XC90 kunnen rondtoeren. Op z'n minst luxueus.

Powerpulse

Het is dan ook fijn dat deze XC60 dat luxueuze kantje van de XC90 over neemt maar de extra container van 26 centimeter en stevig gewicht in Zweden achter laat. Waardoor de verschillende componenten van het SPA-platform beter tot hun recht komen. Wij toerden - tot de komst van leasingwonder D3 in de zomer van 2018 - al rond met de D5. De uitvoering van de 2-liter viercilinder turbodiesel die zich vooral laat opvallen door Powerpulse.

rijtest-volvo-xc60-d5

Powerwatte? Een soort van compressor die oplaadt tijdens het bollen en lucht in de turbo blaast om de long sneller te laten opspoelen. Het verbergt wat het harde labeur dat de viercilinder moet uitvoeren om toch nog 1.8 ton in beweging te krijgen, een gewicht te verklaren door de kooi rondom de passagiers die net niet uit gewapend beton is opgetrokken (voor de veiligheid). Al kan je met 235 pk, 480 Nm en een sprint naar de honderd van 7,2 seconden moeilijk van een onderbedeelde versie spreken bij deze D5.

Kilometervreter

Het resultaat is een SUV die met een evenwicht rijgedrag kan uitpakken. Vlot, zonder sportief te willen zijn en comfortabel op net niet het zompige af. Kilometers malen, daarvoor werd deze XC60 ontwikkeld en dat merk je al voor je de eerste oprit moet nemen van de autostrade. Met dank aan een 8-trapsautomaat die vooral van gemoedelijke orders houdt en de nodige isolatie aan boord. Moeten we dan toch zeuren, dan durft de diesel onder zware belasting toch nog auditief de cabine binnen glijden.

rijtest-volvo-xc60-d5

Ook een weggever voor dat kilometermalen; de rits aan veiligheidssystemen. De semi-autonome Pilot Assist van z'n grotere broertjes incluis. Waardoor je op de autostrade eigenlijk enkel nog wat aandachtig moet zijn maar niet meer hoeft te participeren in het verkeer. Tegenover de 90-familie krijgt de XC60 daarbovenop nog systemen die je helpen wegsturen in noodsituaties. Zowel in de stad met een plots obstakel vlak voor je als op de autostrade bij een blindehoeksituatie. Waardoor de Zweed nog steeds de veiligste knaap van de klas is, ongeacht het leerjaar.

Van akker naar Duitsland

Het valt dan ook op dat sinds de komst van de nieuwe XC90 Volvo zichzelf graag wat hogerop probeert te positioneren. En daar zit de perceptie voor China en de VS zeker voor iets tussen. Dat heeft natuurlijk als gevolg dat Volvo steeds minder een 'volks-wagen' is maar meer een 'prestige-wagen'. De tijden dat boeren Volvo's kochten om er mee het akker over te vliegen liggen daardoor misschien wel achter ons. Het wapen van schouder gewisseld dus maar wel met de juiste componenten om het verder dan marketingpraat te brengen.

rijtest-volvo-xc60-d5

De prijs is daar evenwel de dupe van, want momenteel rijd je geen XC60 bij de dealer buiten onder de 50.000 euro. Nu ja, de goedkoopste versie kost 49.250 euro maar laat je schaduw even op de optielijst vallen en 60K is geen onoverkomelijkheid. Mag er wat afgeschreven worden op de zaak, dan breng je zonder problemen een T8-variant dik in de 90.000 euro. Op z'n Duits dus. Gelukkig komt er volgende zomer een bravere D3-uitvoering met handbak om de prijs wat te temperen.

Conclusie

Prijzig maar wel waar voor je geld, de nieuwe XC60. Alles wat generatie één zo aantrekkelijk maakte vergroot generatie twee nog eens dubbel en dik uit. Met meer présence, geweldig materialengebruik, doordachte ergonomie en genoeg veiligheid aan boord om kroost en inboedel veilig op bestemming te krijgen. De populairste 'premium' SUV van Europa? De nieuwe heeft alles in zich om die prijs nog een jaartje of 8 op z'n dashboard te parkeren.

rijtest-volvo-xc60-d5

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
XC 70 19:49
afbeelding van XC 70

misschien wel mijn volgende

Raf 22:41
afbeelding van Raf

Zomaar even 12K gestegen tov vorig modeljaar of 31%, is er zwaar over...
Weet niet of de volgende terug een XC60 is. 49K voor een kale is veel...

Techno Patat 03:46
afbeelding van Techno Patat

De vorige was ook een uittredend model, dat is toch altijd goedkoper dan een spik splinternieuw? En deze is een serieus pakje gegroeid ook :-)! Ik denk dat deze de plek van de vorige xc-90 inneemt (qua prijs ligt dat ook vrij dicht bij wat m'n ouders betaald hebben voor hun xc-90) want de huidige xc-90 is wel een serieus pakje opgewaardeert...
En dan hebben ze onderaan de markt weer een plekje vrij voor de xc-40. Dan kan dat misschien je volgende worden :D!

Raf 08:24
afbeelding van Raf

Nee, basismodel is gewoon met 30% gestegen. Niet niks he...
Is uiteraard beide opgewaardeerd, maar volume en basis blijft wel ongeveer hetzelfde. XC40 vind ik net te klein...

Wil enkel zeggen dat het een forse prijsstijging is. Soit.
Wzwz wat de volgende wordt, genoeg leuke keuze op de markt :-)

Techno Patat 12:46
afbeelding van Techno Patat

Ja duur is hij inderdaad wel! Maar goed dat vind ik van veel van die (kleinere) SUV's eigenlijk :-). Hun XC-90 is ook een duur beestje geworden en toch word je er mee doodgesmeten. Als ze het kwijtgraken kan je het hun moeilijk kwalijk nemen :p! Als je het zelf moet betalen neem het je ze natuurlijk kwalijk :D!

Didier De Graeve 10:38
afbeelding van Didier De Graeve

Het basismodel is dan ook eigenlijk niet zo basis zoals we het hebben gekend bij het vorig model. Mocht je daar een D5 genomen hebben met een momentum pakket, ging je ook geen 30% minder betalen. Persoonlijk denk ik dat we appels met appels moeten vergelijken en wachten op het basis D3 model.

Raf 09:30
afbeelding van Raf

Yep, als prijsniveau bij Velar uitkomt, dan weet ik het wel ;-)

Mathieu 12:18
afbeelding van Mathieu

Besluit, prachtige wagen maar niet voor de gewone particulier zonder leasingwagen.

Anon 00:25
afbeelding van Anon

Correcties:

Moest je een T8 kopen dan zet je die heus niet op de zaak. Veel te hoge uitstoot. Dan koop je die gewoon privé en reken je km vergoeding aan. Af en toe iets uitzoeken is een goed idee.

Ook voor concurrenten /andere versies trouwens, die doen het niet goed als leasewagen en dat is maar goed ook. Ik blijf suvs belachelijk vinden. Kleine piemel, avontuurlijk willen overkomen, opscheppen ... Veel redenen om een SUV te kopen, maar geen enkele goeie (bespaar me aub de ik moet veel gewicht trekken onzin).

Mathieu 12:30
afbeelding van Mathieu

Ken iemand bij mij in de sportclub die hem als zelfstandige wel heeft. Ben vergeten voor hoeveel % hij hem kan aftrekken, maar zal het nog eens vragen.

Op autosalon even staan luistervinken bij iemand: "ik zal de Q7 maar nemen want die trek ik 110% af".

En ik vond vroeger ook dat ze belachelijk waren, maar ondertussen worden ze toch meer dan wat ook verkocht (Kijk bvb naar de Tucson)
Zelfs Mazda begin je steeds meer en meer te zien met hun CX3 en 5.

Adriaan 16:55
afbeelding van Adriaan

Een fiscale aftrekbaarheid van 100%, en een co2 uitstoot van 48gram. Wat was dat van dat af en toe iets opzoeken? ;-)

Anon 20:36
afbeelding van Anon

Ik had idd niet door dat een t8 hybride was, dat veranderd de boel. Je blijft natuurlijk wel met een astronomisch hoog reeel verbruik zitten. Die fiscale aftrekbaarheid is trouwens niet zo zaligmakend als het klinkt, de 48 gram gelukkig wel

Er zijn nog al statements gemaakt in artikels die niet kloppen, vermindert nu eenmaal vertrouwen.

Muki 23:06
afbeelding van Muki

welke uitvoering (automaat) verbruikt het minst? Iemand een idee van het verbruik?

merci!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws