Rij-impressie: Mazda CX-5 (2017)

mazda-cx-5-2017-nieuw-rijtest

Mazda voert langs twee steden hun in Japan gebouwde, wagens in: Antwerpen en Barcelona. Ondanks de 30° in Flamenca, zakten wij af naar het koelere én coolere Catalonia voor Mazda's prijsbeest, de CX-5.

Prijsbeest, want Mazda's midi-SUV is goed voor één vierde van de globale Mazda verkoop. Wereldwijd doet Mazda het trouwens niet slecht, sinds 2012 steeg de verkoop 25 procent in aantal. In Europa doen ze dat nog beter met 90 procent, al was de managing director van Mazda Belux zo eerlijk te vermelden dat, voor pakweg België, 2012 geen topjaar was. Met cijfers kan je uiteraard veel aantonen, maar afmetingen zijn dan weer gewoon afmetingen. De CX-5 is 1 cm gegroeid in de lengte en 3,5 cm verlaagd in de hoogte. De wielbasis bleef gelijk en de spoorbreedte is iets breder.

mazda-cx-5-2017-nieuw-rijtest

Meer Evolutie

Die gelijk gebleven wielbasis geeft al een hint dat de nieuwe CX-5 meer een evolutie is dan een revolutie. Het uiterlijk lijkt dat te bevestigen. Op het eerste zicht zie je weinig verschil met zijn voorganger. Zet ze echter naast elkaar en geen enkel paneel blijkt hetzelfde te zijn. Alles is net dat tikkeltje strakker en er is iets minder zwarte plastic in de bumpers. Het maakt de CX-5 wat meer afstand neemt van de typische SUV-kenmerken, iets wat we trouwens bij de meeste nieuwe SUV's tegenkomen. Verder zijn we nog steeds fan van Mazda's KODO-design. De CX-5 weet, nog meer dan voorheen, een soort elegantie te combineren zonder te soft over te komen.

mazda-cx-5-2017-nieuw-rijtest

Goed in elkaar

Binnenin is de evolutie net iets groter. Neem de badge weg en je zit zomaar in een semi-premium Duitser. De cabine oogt kwalitatief en zit goed in elkaar. Leukste nieuwigheid is Mazda's nieuwe optionele head-up display, die mistten we nog in zijn voorganger. Verder blijven de comfortabele zetels punten scoren. Zelfs achteraan is het aangenaam vertoeven.

mazda-cx-5-2017-nieuw-rijtest

Wat misschien nog het meest comfort geeft is de verbeterde geluidsisolatie. Mazda hamerde er op dat ze dit als kritiekpunt uit de vorige generatie hebben aangepakt en we kunnen hen geen ongelijk geven. De kofferruimte is met min. 506 en max. 1620 zo goed als gelijk gebleven, maar daar was niets mis mee.

Jinba ittai

Als we één verkoopsargument moeten opnoemen van Mazda is dat wel hun rijgedrag. De Japanners noemen het zelf "Jinba Ittai". Het is een term die gebruikt werd bij de Japanse boogschutters te paard om de verbondenheid tussen rijder en paard te beschrijven. Mooie marketing natuurlijk maar de verbondenheid tussen de rijder en de CX-5 is er zeker. Op de bochtige B-roads nabij Barcelona hebben we de hoge Mazda goed de sporen kunnen geven. Voor een SUV hoekt hij behoorlijk scherp. Sportiviteit heeft meestal een keerzijde, bij de CX-5 valt dat echter reuze mee. De demping is verbeterd maar oneffenheden helemaal gladstrijken doet hij nog niet. Wat ons betreft heeft heeft Mazda voor een mooie balans gekozen met een kleine nadruk op sportief rijden.

mazda-cx-5-2017-nieuw-rijtest

diesel koning

Tijdens onze twee testdagen reden we met de 2.2 turbodiesel met automaat en de 2.0 benzine met handgeschakelde zesbak. We kunnen hier kort over zijn. Onze voorkeur gaat resoluut naar de diesel. Of je nu de 150 pk of 175 pk neemt, het koppel van minstens 380 Nm van de CX-5 is doorslaggevend. De 2.0 benzine mag op papier dan wel even snel zijn(rond de 10 seconden naar 100km/u), in werkelijkheid voelt hij een stuk minder krachtig zijn zijn geblazen collega. Het koppel van 210 Nm zit daar voor iets tussen.

mazda-cx-5-2017-nieuw-rijtest

De 150 pk sterke 2.2 SKYACTIV-D met 6 traps automaat lijkt ons de beste combinatie. De automaat duwt de CX-5 heerlijk rustig van verzet naar verzet. Nadeel is dan weer dat de CO2-uitstoot de hoogte in schiet tegenover de handbak. Wil je toch wat meer punch én een benzine, dan is er nog de nieuwe 2.5 viercilinder met cilinderuitschakeling. Nu, nieuw is misschien veel gezegd. We testten destijds de 2.5 nog op de vorige versie en de specs bleven zo goed als gelijk, 194 pk en 258 Nm. Alleen zou hij door de cilinderuitschakeling nu zo'n 5% minder moeten verbruiken.

conclusie

De CX-5 begint bij een reclame-vriendelijke 24.990 euro. De 2.2 is er pas vanaf 28.390 euro, maar dan zit je ook onmiddellijk in een hoger optiepakket. Voor een 35.000 euro heb je dan ook de CX-5 die je wil hebben. Volgens Mazda is de prijs gemiddeld maar met 300 euro gestegen en krijg je meer als basis. Wat ons betreft is die 300 euro extra zijn geld waard. Mazda heeft goed geluisterd naar de feedback over hun vorige CX-5. Op alle fronten lijkt het alsof je met een verbeterde, meer verfijnde versie van zijn voorganger rijdt. Liever een geslaagde evolutie dan een mislukte revolutie moeten ze bij Mazda denken, en daar kunnen we ons absoluut mee verzoenen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Wim 13:45
afbeelding van Wim

wie gaat er in godsnaam offroad met zijn SUV? :)

Jelledr 11:00
afbeelding van Jelledr

Enige waar ik mij aan stoor is de immense frontgrill. Voor de rest vind ik dit een schitterende wagen. Ook relatief prijselijk. Het is voor mij nog steeds wachten op een real life ontmoeting. Tot nu moet ik het doen met foto's. Maar Mazda is nog steeds koning in de verhouding looks- kwaliteit- prijs.

Mathieu 10:26
afbeelding van Mathieu

Ik vind het jammer dat men zo weinig uit hun 2l benzines puurt.
Zelf de gewone 3 reeks met 165pk vind men bij de rijtesten niet echt overtuigend. Zelf heb ik nog niet met de 120pk en 165pk gereden, en de wagen zelf staat op mijn verlanglijstje (gewone 3), maar het lage koppel doet me (zonder echt te testen weliswaar) twijfelen. Komt voor een stuk door het gebrek aan een turbo?

jre 13:53
afbeelding van jre

De benzinemotoren van Mazda hebben geen turbo, maar die van BMW zijn allemaal geblazen.

Het koppel van een benzinemotor en van een diesel vergelijk je best niet te veel. Diesels leveren een hoger koppel, maar vermenigvuldigen dat niet met evenveel toeren per minuut als een benzine. De kracht die uiteindelijk aan de wielen komt, is het belangrijkst.

We zijn ondertussen allemaal wat gewoon aan die "duw" van een moderne turbodiesel dat benzines soms trager aanvoelen. Terwijl ze op de klok vaak sneller zijn.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws