Rijtest: Ford Edge TDCi 180 (2016)

Ford-Edge

Gaatjes zijn er om opgevuld te worden, vraag dat maar aan je tandarts. Ford, die hadden nog geen noeste SUV in haar Europees gamma, waardoor we op ons grondgebied kennis mogen maken met de Edge. Zitten we in Europa hier op te wachten?

Ford

Eerste indrukken, ze zijn van blijvende allooi. Zo ook bij de Edge, want toen we hem ophaalden bij Ford stond 'ie mooi te blinken naast een nieuwe XC90. Je weet wel, die Zweedse reus. Wel, qua front verbleekte de Volvo meteen naast de Edge. De Amerikaan toont namelijk een stuk imposanter en stoerder. Eenmaal ingestapt verviel die indruk al wat, want het lijkt wel een één op één van de Ford Galaxy. Op zich niets mis mee, het oogt mooi en degelijk maar wachten ééns... de papieren op de passagiersstoel sluiten af met een vet gedrukte 53.000 euro. De prijs voor deze Edge met opties. Slik.

ford-edge

Lichtpunt? Standaard heb je hem vanaf 42.900 euro. Alhoewel dat ook wel een slikbeweging waard is. Behoorlijke bedragen voor een Ford. Nu ja, nog steeds 8.000 euro weg van premium SUV's genre BMW X5, Volkswagen Touareg en Audi Q7. Wat krijg je dus terug voor zo'n bak geld bij den Amerikaan van het gezelschap?

Slapen op het dashboard

Een zéér ruim interieur, heel comfortabele zetels en qua materialen ook best aardig afgewerkt. Moest je gaan kamperen en er is plaats te weinig in de tent dan kan je nog iemand kwijt op het dashboard. Duidelijk royale Amerikaanse proporties. Qua luxe eveneens geen reden tot klagen; zetelverwarming (ook achteraan), zetelventilatie, grote opbergvakken onder de armsteun, in de deuren en op dat immense dashboard tekenen present. Het had leuk geweest moesten we wat premium hout of faux-carbon opties kunnen kiezen om het allemaal wat sfeervoller te maken.

ford-edge

Het instrumentenpaneel is voorzien van de nodige tft-kleuren-schermpjes maar zoals altijd bij Ford is de bediening daarvan weer een gepuzzel. Het Sync navigatie- en multimediasysteem kennen we ondertussen ook en zoals steeds zijn we daar nog geen fan van. Handige knoppen moet je gaan zoeken en overschakelen tussen de modi vraagt wat tijd. De middenconsole herbergt de verwarming- en radiofunctietoetsen. Normaal, al zien we drie verschillende knoppen met betrekking tot de voorruit. Tijdens onze testritten in de Ardennen hadden we die nodig en we weten nog altijd niet welke knop juist doet. Camera’s hebben we ook al zijn die na een korte rit in de regen volledig onbruikbaar vuil. Stuurverwarming hebben we ook in de Edge. Grote fans daarvan. Je moet het ééns een een paar dagen gehad hebben in de winter en je bent verkocht...

Imposante looks

We hadden het er al over, het is een imposant apparaat, deze Edge. Zeer stoere styling en mits de juiste velgen- en kleurencombinatie een top kar die de meesten meteen kunnen smaken. Met bijna 5 lopende meters lengte en meer dan 2 meter breedte zullen ze je zien komen op de parking van de supermarkt. Standaard rolt hij trouwens al op 19-duims velgen! Een zeer kenmerkende grill en dito achterkant dankzij het lichtsignatuur.

ford-edge

Het maakt alvast dat de Amerikaan visueel kan wedijveren met de grotere verschijningen in België. En gezien zijn zeldzaamheid draaien passanten sneller de nek voor de Edge, dan voor een dertien-in-dozijn BMW X5. Al kan die Duitser schermen met zijn rijkwaliteiten, de Edge ook?

Geluidsneutralisatie

Je verwacht het misschien niet maar de Edge staat op een verhoogd Mondeo onderstel. Gelukkig is dat Fordsgewijs een prima onderstel en kan het prima overweg met de twee ton wegende SUV. Je voelt uiteraard wel dat je niet met een lichtgewicht op stap bent maar gebruik je hem als brave huisvader, dan geraak je nooit aan zijn limieten (lees: verhittende remmen). De Edge doet het daarnaast ook met vierwielaandrijving, al heeft die geen instelmogelijkheden voor offroaden, waardoor je best op het verharde blijft. Iets wat die 19-duimers extra in de verf zetten.

ford-edge

Qua rijgedrag konden we zelfs niet echt een voordeel merken. Het gehele onderstel lijkt wat afgesteld op onderstuur. Wederom; de keuze voor de veilige huisvader. Binnenin vrij stil en windgeruis en rolgeluiden worden gefnuikt. Verantwoordelijke daarvoor is een sluw systeem dat de naam Active Noice Control heeft meegekregen. Iets met tegengestelde geluidsgolven die storende geluiden neutraliseren. Schoonmoeders exclusief.

Vlak voor Ikea

Uiteraard, zo’n groot bakbeest kan ook heel wat bagage vervoeren. Een koffervolume van 602 liter, volledig vlakke laadvloer, prima. De automatisch kofferklep moet je wel wat tijd geven… ding is nogal sloom in werking. Je passagiers achterin hebben ook plaats zat en met het nodige comfort. Een volwaardige 4-zitter, mogelijks 5 en geen optie tot 7-zits. De afhellende daklijn is daar de oorzaak van. Wij missen het niet en wie neemt er trouwens 7-personen mee in een SUV? Daarvoor hebben ze tenslotte de busjes uitgevonden.

ford-edge

210 paarden

Twee diesels, de door ons geteste 180 pk en een 210 pk krachtige TDCi 2.0 liter. De 180 pk met handbak, de 210 pk met PowerShift-automaat. Wij raden aan om de stap te zetten naar de 210 pk variant aan. De 180 pk voelde eerder sloom aan en de handbak deed er ook geen deugd aan. Als je ons blind liet testen gaven we hem maximaal 150 pk aan. Het koppel van 400 Nm was ook weinig aanwezig tijdens onze Ardennenrit. Verbruik tijdens onze 650 kilometers waarvan 90% autostrade blijft stabiel op 8l/100km. Wanneer we verder keken in de boordcomputer was dat ook de norm voor de voorbije 6000 kilometer die hij achter de kiezen had. Qua uitrusting/opties is er keuze uit vaste Ford-packs namelijk Trend, Titanium, Sport en sinds kort ook de Vignale als topuitrusting.

ford-edge

conclusie

Niemand wachtte eigenlijk op nog een SUV maar Ford werpt zich in de strijd met de Edge. Geen premium dus iets goedkoper, toch voorzien van de nodige comfort en snufjes, hetzelfde formaat als de grote premium SUV’s en stiekem zelfs groter. Dat alles in een smakelijke verpakking. Toch moet je 54.000 euro neertikken voor een aardig uitgeruste Edge. Veel geld voor een Ford en gelden waarmee je aanklopt bij de instapmodellen van de premiummodellen. Alles hangt dus af van hoe merkgevoelig je bent.

Specificaties

Motor

2.0l turbo-diesel, vier-in-lijn.

Vermogen

180pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

vierwiel

Topsnelheid

200 km/u

0 tot 100 km/u

9.90 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

605 L

CO2-uitstoot

149 g/km

BIV

€ 905.00

Rijtaks

€ 510.00

ford-edge
Tijdstip: 16:00
Auteur: Yannick
Fotograaf:
Reacties: 3 reacties

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Barry 13:25
afbeelding van Barry

Is een Hyundai Santa Fe geen logischere concurrent? Volgens mij twijfelt er in de realiteit zelden iemand tussen een Ford en een Beemer.

B4 17:55
afbeelding van B4

Daar zit wel iets in... velen zullen liever een basic BMW rijden dan een goed uitgeruste Ford...

Evo x 20:16
afbeelding van Evo x

2,4 ton; misschien op dieet zetten naar 'n 1700 kilo? Voelt alles ineens wat speelser aan en zijn de 180 pk meer dan voldoende. Wel mooie wagen, tof snuitje en schermpje mooi ingewerkt in dashboard.

Uw reactie

acce-2018

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws