Rij-impressie: Toyota RAV4 HYBRID (2016)

 toyota-rav4-hybrid-rijtest

Toyota hybridekoning, waardoor het maar een kwestie van tijd was voor ook de RAV4 elektromotorhulp zou krijgen. De facelift van de C-segmenter zag Toyota als de uitgelezen kans voor de introductie van de RAV4 HYBRID, waardoor je nu ook een hybride-SUV kan bestellen bij Toyota.

Vorig jaar scherpte Toyota de RAV4 aan met een facelift, maar op de hybridevariant moesten klanten nog even wachten. Tot nu. Waardoor er naast de tweeliter diesel en benzine, ook een meer exotische hybride in het gamma staat en Toyota weer ééntje kan toevoegen in de blauwe hybridelijst.

Rollatorvriendelijk

Visueel borduurt de RAV4 Hybrid alvast verder op zijn broertjes met de 'Under Priority'-designtaal. Realistischer komt dat er op neer dat ongeveer elke Toyota als appelmoes binnengaat, zonder te choqueren. Kwestie van het grijze koperspubliek fan te houden. Al moet gezegd worden dat de RAV4 facelift een bepaalde scherpte over het geheel heeft gesmeerd. Zowel voor als achter werden lichten wat scherper uitgehouwen en het nieuwe bumperwerk vooraan geeft de SUV wat meer offroad-allures. Appelmoes met brokjes, zullen we maar zeggen.

 toyota-rav4-hybrid-rijtest

Binnenin beperken de wijzigingen zich tot de gebruikelijke opgewaardeerde materialen en het toepassen van een 4,2-duims scherm tussen de analoge wijzers. Al viel ons vooral op dat het jaren 90 klokje boven het 7-duims infotainmentscherm eindelijk op pensioen is gegaan. Die opgewaardeerde materialen, blijven evenwel van Aziatische klasse, waardoor sommige plastiek maar net door de beugel kan. De minimale wijzigingen binnenin hoeven trouwens verre van een teleurstelling te zijn. Want dankzij de hoekige bouw van de RAV4 is hij nog steeds steengoed in het bieden van ruimte. Zowel voor- als achterin geraak je grotere medemensen kwijt en de koffer stouwt met plezier alle bagage.

Toyota doet een Lexus

Maar goed, tot dusver enkel wijzigingen die je ook bij benzine- en dieselvariant terug zal vinden. De echte nieuwigheid zit natuurlijk onder de kap en onder de achterbank. Want voor het eerst prijkt er bij de Europese-dealers een Hybride-badge achterop de RAV4. Omdat de RAV4 een best wel uit de kluiten gewassen SUV is en de Japanners toch énige vorm van sleepvermogen willen overhouden zit er daarom niet de bekende 1.8 benzine met elektromotor onder de carrosserie, wel een grotere 2.5 benzine met elektromotor. In het geval van de vierwielaangedreven variant zijn dat zelfs twee elektromotoren.

 toyota-rav4-hybrid-rijtest

Helemaal nieuw is die set-up niet, want ook in de Lexus IS 300h en NX 3500h kom je de 2.5 benzine tegen in samenwerking met elektromotor en nikkel-metaalhydrideaccu. Het resultaat is alvast goed voor 197 pk, een CO2-uitstoot van 115 g/km en een normverbruik van 4,9 l/100 km in de Toyota.

Vals traag

Naar goede gewoonte koppelt Toyota dat geheel aan een CVT. Waardoor op voorhand al duidelijk wordt dat - net zoals de Prius en Auris Hybride - deze RAV4 HYBRID zich het liefst loom laat rijden. Dat loom staat trouwens niet gelijk aan traag, want dankzij de elektrokracht die continu wat oomph bijgeeft ben je vlotter uit de startblokken dan je zou denken.

 toyota-rav4-hybrid-rijtest

Al blijf je best van de laatste 20% van het gaspedaal af. Niet enkel zeurt de CVT dan lustig in het interieur, het verbruik gaat recht evenredig naar boven met de hoofdpijn die je krijgt van de transmissie Wij klokten alvast op een gevarieerd parcours af op zo'n 7 liter. Al waren er uitersten van 4,6 en 16 liter, afhankelijk van het rijgedrag. Opvallend is trouwens dat de AWD zich aangenamer laat rondtoeren. Niet omdat 'ie over meer grip beschikt, wel omdat de extra elektromotor op de achteras voor, tja, extra kracht zorgt. Waardoor je het gaspedaal nog net iets lomer kan bedienen.

... Of een BMW diesel natuurlijk

Vraag is natuurlijk wat dat moet kosten om met een groene gemoedsrust rond te kunnen toeren. Wel, vanaf 34.990 euro verlaat je de Toyota-dealer met zo'n RAV4 HYBRID. Vierwielaandrijving tikt zo'n 4.000 euro bij die rekening op, al krijg je standaard een betere uitrusting. Afhankelijk van hoe je het bekijkt spotgoedkoop, anderzijds redelijk duur. Zo vraagt Mitsubishi ruwweg 10.000 euro meer voor haar Outlander PHEV. Al kan je die wel aan de stekker hangen en 50 kilometer rondbollen op elektrokracht.

 toyota-rav4-hybrid-rijtest

Een eigenlijk even ruime maar wel lager op z'n pootjes staande Toyota Auris Touring Sports Hybride kost dan weer 10.000 euro minder. Waardoor je dus echt al voor de looks van de RAV4 moet gaan om de keuze te rechtvaardigen. Daarnaast is de RAV4 er nu ook met een 143 pk sterke tweeliter diesel van BMW-origine. De CO2-uitstoot daarvan is met 124 gram marginaal hoger en ook het normverbruik van 4,7 liter ligt in lijn.

Conclusie

Eerder aanvulling van het gamma dan een revolutie. Hybrides zijn geen onbekend terrein bij Toyota en ook met deze RAV4 HYBRID spelen ze op veilig. Daardoor nog steeds geen plug-in of groot elektrisch rijbereik, waardoor de batterijen eerder verbannen zijn tot het slaafs hulpje van de benzinemotor. Desalniettemin gelooft Toyota er in dat de Hybride op termijn de meest populaire motorisatie van de RAV4 zal worden. Wij blijven het alleszins moeilijk hebben met de verzoening van lijvige carrosserie en hybride-set-up. Dan toch maar die diesel?

Specificaties

Motor

2.5 benzine met hybridebatterij

Vermogen

197pk

Koppel

210 Nm

Overbrenging

CVT

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 720 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs basismodel

€ 34 990.00

0 tot 100 km/u

8.30 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Max. kofferinhoud

1 633 L

CO2-uitstoot

115 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Anon 17:50
afbeelding van Anon

Toyota, hybride en SUV: ik wil geen van de 3, laat staan de combinatie. Dit moet zowat de minst leuke auto zijn om mee te rijden

Ron4u 20:47
afbeelding van Ron4u

Plugin met dus groter elektrisch rijbereik lukt enkel door er een berg batterijen extra in de al 1720 kg wegende auto te duwen met alle gevolgen vandien voor het gewicht en dus verbruik. Een outlander is toch het beste voorbeeld van hoe het net niet moet.
De grootste oorzaak van verbruik is het gewicht: eerst die van de voet van de bestuurder en vervolgens het gewicht van het voertuig.
Als ik de test lees ben ik blij te lezen dat er eindelijk eens een autojournalist durf te schrijven dat deze hybrides vals traag zijn. Daar is moed voor nodig want het strijkt recht tegen de haren in van menig mening die overigens meestal nog nooit met een hybride gereden heeft.
Het testverbruik van 7l vind ik toch erg veel. Afgaande op het opgegeven normverbruik, in vergelijking met andere hybrides van toyota en die hun reeel verbruik, zal je in reeele omstandigheden met respect voor de snelheidsregels op een 5,5 l/100km uitkomen.
Een toyota hybride snel en zuinig rijden vergt een bepaalde andere manier van rijden zodat je zoveel mogelijk elektrisch kan rijden en waar mogelijk energieregenereerd. Maw. Net zoals je met andere full elektrische autos bvb een tesla rijdt: zo snel als je kan optrekken en dan snelheid vasthouden, de zogenaamde puls and glide

hombre 15:02
afbeelding van hombre

Jullie, autojournalisten zijn blind voor de realiteit, Vlaanderen is geen circuit, hoe kun je hier anders rijden dan loom? Waar zou je die laatste 20 % gebruiken?
Om van de éne file in de andere te rijden en stil te staan voor alles en nog wat is een hybride een véél betere auto dan een diesel omdat hij niet trilt, stiller is en hij sowieso een automaat heeft, je kunt je maar beter toeleggen op luxe in plaats van snelheid,
muziek klinkt veel beter zonder allerlei kabaal en gedaver op de achtergrond.

Alfred 20:13
afbeelding van Alfred

Stiller? Geen kabaal? Misschien als je een ei onder je gaspedaal legt. Echt een "prachtig" geluid als je eens wat vermogen vraagt hoor... https://www.youtube.com/watch?v=xibOyOUSDmw Ieder z'n mening natuurlijk, maar zo'n herrie staat voor mij niet gelijk aan luxe. Als je constant kan rijden zal het wel meevallen, maar aangezien je zelf al aangeeft dat je van file naar file rijdt.... :-) POV filmpje voor de liefhebbers; https://www.youtube.com/watch?v=tURtMjT3eSg Alles behalve stil en verschrikkelijk irritant geluid naar mijn mening. De huidige diesel-torretjes daveren trouwens ook niet meer zoals vroeger ;-)

Ron4u 20:45
afbeelding van Ron4u

@alfred, voor de nieuwsgierigheid heb ik eens naar de filmpjes gekeken en geluisterd. Het geluid van maximaal acceleren overstemt net het geluid van het getik van de richtingaanwijzer. Dat zegt mi genoeg.
Het feit dat je in het filmpje het getik op het scherm met een vinger kan horen toont juist aan hoe stil de wagen is. Daardoor is de motor duidelijker hoorbaar, gewoon omdat hij voor de rest zo stil is. De meest stille auto waar ik ooit mee gereden heb was een lexus hybride. Zo stil dat je je ademhaling kon horen.
De diesels van vandaag ratelen juist meer dan vroeger vind ik zelf, lage toeren en kleine cc: geen goed huwelijk voor een stille diesel

Glenn 23:24
afbeelding van Glenn

Goh, hier zo'n filmpje van een ratelende diesel.
http://youtu.be/RipjgeQgYl4
De richtingaanwijzer is ook duidelijk hoorbaar boven het motorgeluid. Dit dan nog in een ford focus die niet het hoogtepunt van geluidsisolatie is. Wat Alfred waarschijnlijk bedoeld is dat dankzij de CVT er constant hetzelfde zeurende geluid te horen is als je gas geeft. Wat hoogst irritant kan zijn. Ieder zijn meug natuurlijk.
Bij constante snelheid zijn moderne diesels die in een auto met fatsoenlijke isolatie steken evenmin hoorbaar in het interieur. Ik ben geen diesel adept, maar je moet met de hybride adoratie ook niet overdrijven. Die dingen hebben zeker hun voordelen, maar zijn niet onfeilbaar.

Anon 23:42
afbeelding van Anon

Ik heb nog maar 1 hybride gereden en dat is de prijs. Wat een ongrname auto is dat. Enorm lawaaierig op de snelweg en een volledige disconnect tussen de weg en de bestuurder. Gevoelsmatig heeft die zeker boven de 80 eerder 90 pk dan de zogezegde 136. Hybride zijn een grap. Laat de echte full electrics maar komen.

Ponrow 20:58
afbeelding van Ponrow

Wat is het nut eigenlijk van dit soort wagen? Een kleindere benzine motor is even snel en in praktijk even zuinig door het mindere gewicht. En dan nog eens goedkoper ook...

hombre 21:42
afbeelding van hombre

Ponrow, je hebt gelijk, maar op die wijze kun je elke auto, groter dan een Ford Fiesta in vraag stellen.
Die Fiesta verbruikt trouwens ook al snel 7l, evenveel als de RAV, ik zou in ieder geval weten welke te kiezen.

Anon 23:57
afbeelding van Anon

Ik volg ponrow wel, een technologie die gericht is op zuinigheid en efficiëntie toepassen op een koetswerk typev(SUV) die het toonbeeld is van inefficiëntie zonder daar voordelen uit te halen ( een auris Hybrid is wellicht op alle vlakken beter) is een enorme contradictie.

hombre 09:31
afbeelding van hombre

Anon, Ik vermoedt dat je nog jong bent en een goede gezonde rug hebt, draag er zorg voor, dan ga je nooit een SUV nodig hebben.

Steven 23:15
afbeelding van Steven

Hombre,

ik heb een half jaartje geleden een tweedehands CLS met luchtvering gekocht. Die zetels zitten heerlijk. Daar hoef je geen SUV voor te kopen.

Uw reactie

Autosalon-2017

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws