Rijtest: Audi Q7 TDI (2015)

audi-q7-tdi-2015-rijtest

Mastodonten vervang je niet snel. Dus als je het doet, moet het ineens goed. Hoe goed is de opvolger van de eerste generatie Q7?

Het lijkt een trend te zijn om de grote SUV's erg lang te laten meedraaien in het gamma. Volvo deed het met de XC90 goed voor, want Audi's Q7 loopt alweer mee sinds 2005. Daarmee lijken ze wat op de dinosaurussen van de MPV's zoals de Renault Espace, die het ook erg lang moest uitzingen alvorens hij een opvolger kreeg.

Audi geeft de Q7 een tweede generatie die weer helemaal bij de tijd is. Ze bouwden hem daarom op het platform waarop ook de nieuwe A4 staat en waarop de toekomstige A6 en A8 zullen staan. Dat maakte het mogelijk om tot 325 kilogram te besparen, zodat de mastodont als het ware in een pluimpje veranderde.

audi-q7-tdi-2015-rijtest

Nochtans is de Q7 het concept trouw gebleven. Het is nog altijd de grootste SUV in het Audi-gamma, met plaats voor maximaal zeven personen, dankzij de derde zitrij in optie. Ook mag hij gebruik maken van een hele hoop technologische nieuwigheden. Wat dacht je van Full LED koplampen, van een head-up display? Of beter nog, een rijhulp die je adviseert af te remmen voor de bocht, en zelfs in jouw plaats afremt waar nodig als je de Adaptive Cruise Control hebt opstaan?

Porsche-Centre-Antwerpen

Dat de proporties beter geworden zijn, is te danken aan de gewijzigde afmetingen. De Q7 werd 3,5 cm korter en staat ook 1,5 cm minder breed op de baan. Die aanpassingen geven hem meer het allure van een verhoogde A6 Avant, met wat meer luxe, dat dan weer wel. De looks zijn er dan weer wat anoniemer op geworden. Ja, hij krijgt Audi's opvallende single-frame grille mee, geflankeerd door de LED-koplampen en ook de achterzijde is dankzij de rode lichtblokken onmiskenbaar Audi. Maar toch wordt de kolos wat onopvallender, tenzij je hem vlak naast een kleine personenwagen parkeert.

audi-q7-tdi-2015-rijtest

Parkeren doet Audi trouwens automatisch, al lukt dat niet in een parkeerplaats die in een bocht ligt want dan kan je wel eens dwars eindigen. Wie dat wenst kan gebruik maken van de achteruitrijcamera die de achterkant niet zo massief doet lijken als hij wel is. De camera wordt weergegeven in het scherm van de infotainment, een systeem dat bij ons was uitgerust met een audiosetting van zeer aangename kwaliteit. Het infotainmentscherm geeft desgewenst ook de kaart van de navigatie mee, als je niet tevreden bent met de eveneens optionele weergave achter het stuur tussen de digitale tellerpartij. De Audi Q7 mag namelijk net als de A4, TT en Volkswagen Passat gebruik maken van deze optie, die de beleving nog wat leuker maakt.

audi-q7-tdi-2015-rijtest

Verder is het koninklijk heerlijk in het interieur van deze Audi. Op de middenconsole zien we de luchtsleuven helemaal doorlopen en zo een geheel creëren. De middentunnel ligt dan weer lekker hoog waardoor je je helemaal omsloten voelt op je zitplaats. Audi-gewjs zijn er verder geen klachten over dit piekfijn uitgewerkte interieur. Achterin heb je zo mogelijk nog wat extra ruimte, de optionele derde zitrij kan je elektronisch op- en neerklappen door middel van een druk op de knop in de kofferruimte. De middelste zitrij is in drie gelijke delen neer te klappen waardoor je de al ruime kofferruimte van 890 liter nog kan uitbreiden.

audi-q7-tdi-2015-rijtest

op de weg blijven

Van bij het vertrek valt op hoe gulzig de Q7 is als je op het gaspedaal gaat staan. Gulzig om vooruit te gaan dan wel, niet om die dieseltank leeg te krijgen, hoewel, ... Je 3.0 TDI verstookt nog altijd een goeie 9 l/100 km zonder dat je daar veel moeite moet voor doen. In ruil krijg je een Q7 die zich ondanks het basisvermogen van 218 pk erg snel laat verplaatsen. Dank daarvoor maar de 500 Nm aan koppel die de motor opwekt. De acceleraties zijn aangenaam en je voelt dat de motor erg gewillig is, in combinatie met de vlot schakelende S-Tronic automaat. Je koopt je Q7 altijd met automaat, een manuele versie is niet beschikbaar voor deze mastodont. Maar wie zou die pook hier missen?

Onderweg krijg je amper geluiden van buiten door in het interieur en de comfortabele zetels zorgen ervoor dat we na een rit van zowat drie uur nog altijd gewoon fit uitstappen. Perfect voor je volgende ski-vakantie dus. Het comfort neigt zelfs stevig naar dat van de Audi A8. Offroad verging het de Q7 met z'n dikke velgen en dunne banden heel wat minder tijdens onze fotosessie. Nog maar een paar meter naast de geasfalteerde rijbaan zakte de wagen weg en moesten we onze hulplijn inroepen om ons te komen uitgraven.

audi-q7-tdi-2015-rijtest

Sturen doe je - alweer in optie - op de vier wielen. Die vierwielsturing zorgt ervoor dat de Q7 zich erg licht laat sturen. Niet zoals je bij Renault's 4Control op de Espace gewend bent, bij Audi lijkt het allemaal iets serener te gaan. Daardoor gaat de Q7 net iets sneller de bocht om dan je van een auto met zulk formaat gewend bent. Ook optioneel is de Magnetic Ride-ophanging waarbij je alweer keuze krijgt tussen verschillende instellingen voor de luchtvering. De dynamische stand doet iets te agressief aan in combinatie met dit vermogen, het best gedijde de wagen met de comfortstand.

audi-q7-tdi-2015-rijtest

Liever een A6 Allroad?

Zo'n Audi Q7 mag wat kosten, al valt de basisprijs van 57.615 euro voor deze SUV al bij al nog wel mee. Het zijn naar Audi's gewoonte alweer de opties die het bedrag onder de streep aandikken. Of je dat allemaal nodig hebt? Neen, maar als je een luxewagen kiest dan mag je jezelf nog wat verwennen. Toch krijg je voor minder geld de Audi A6 Allroad mee, een model dat misschien wat minder laadruimte heeft, maar tegenwoordig terreingewijs niet hoeft onder te doen voor de Q7. Wie toch graag nog wat hoger zit, neigt meer naar de Q7.

conclusie

Na tien jaar was het hoog tijd voor een opvolger van de Q7. Dat die stevig gewijzigd wordt is niet verwonderlijk, maar de basiswaarden blijven behouden. De Q7 is een comfortabele reisgezel gebleven, waar je moeilijk iets op kunt aanmerken. Want zelfs de prijs is in dit geval gerechtvaardigd. Moeten we deze keer dan maar gewoon klagen over zijn grijze voorkomen?

Specificaties

Motor

3.0 V6 TDI

Vermogen

218pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

S-Tronic automaat, 8 versnellingen

Gewicht

1 970 kg

Topsnelheid

216 km/u

Prijs basismodel

€ 57 615.00

0 tot 100 km/u

7.10 sec

Gemiddeld testverbruik

9.00 L/100km

Min. kofferinhoud

890 L

Max. kofferinhoud

2 075 L

CO2-uitstoot

144 g/km

BIV

€ 294.00

Rijtaks

€ 776.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Carlos 07:34
afbeelding van Carlos

Je kan spreekwoordelijk van een mug een olifant maken maar omgekeerd...
Ik deel jullie mening dat deze, maar even goed andere SUV's van dit caliber, ideale cruise wagens zijn voor lange afstanden.
Ik vond de laatste Q7, wel met deftig schoeisel..., ook nog wel knap.
Bij deze 2nd gen is het nog wat aanpassen aan de rechtere lijnen maar verder. Zeg mij waar teken ik!?

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws