Zowat een jaar nadat Nissan de tweede generatie Qashqai op ons losliet, heeft Renault haar eigen versie van de C-segmenter gebouwd. Of hij even succesvol kan worden als zijn Japanse neef?
Beide wagens zijn verwant, en toch ook niet. Ze delen de basis en de techniek maar de ontwerpers gingen hun eigen gang als het op het uiterlijk en interieur van de wagens aankomt. De naam van de Kadjar verwijst dan weer naar een Iraanse volksstam, net zoals Qashqai dat doet. Aan de Qajar-clan zit een Belgisch verhaal, want Mozaffar ad-Din Shah Qajar, Koning van Iran tussen 1853 en 1907, zou in 1900 twee Renaults gekocht hebben tijdens een bezoek aan België. Die twee wagens werden dan de eerste twee auto's in Iran.
Zo komt het dan ook dat de Kadjar het familiegezicht van Renault aangemeten krijgt. Dan doelen we op het prominente logo middenin het radiatorrooster. Ook herken je de verwantschap met de kleinere Captur of de recent gepresenteerde Espace. Verder bracht het ontwerpteam van Laurens van den Acker verschillende glooiingen in de flank van de wagen, een sterk contrast met de - voorlopig nog - evenknie van de Kadjar, de Koleos. Want die laatste krijgt pas over twee jaar een opvolger. Alles bij elkaar is Renault erin geslaagd de wagen er fijn te laten uitzien, zonder té fel op te vallen in het verkeer.
met het hoofd
Dat ze bij Renault niet gewoon Nissans bestseller hebben gekopieerd, zie je aan de afmetingen. Zo is de Kadjar 5 cm langer en biedt hij ook 47 liter meer bagageruimte. Dat kan hij ook vanwege zijn erg rechte dak- en kofferlijn. Niet alleen de laadruimte profiteert van deze vormgeving, ook de achterste inzittenden hebben erg veel hoofdruimte.
Toch is het ook vooraan aangenaam vertoeven, want daar werd werk gemaakt van de afwerking. Zo zien we lederen accenten op het stuur en op de handgreep op de middenconsole, net zoals bij de Peugeot 3008. Die handgreep is er vooral als versiering, want enkel de zwaarste dieselversie is verkrijgbaar met vierwielaandrijving, en dan nog zien we de Kadjar niet zo snel over onherbergzame bergwegels rijden. Op de minder zichtbare plaatsen komt glad ogend plastic nog wel terug, al doet Renault wel beter dan Nissan op dat vlak. Renault biedt het R-Link 2-systeem aan op de Kadjar, waardoor het infotainmentsysteem compatibel wordt met je smartphone.
Ongeplaveide baantjes ga je er dus niet dadelijk mee opzoeken, maar op zijn grote 19" velgen is de Kadjar even stug als een sportwagen. Maar dat is volgens ons niet wat het gros van de koper wil, dus als je de optielijst overloopt denk je best twee keer na voor je deze velgen aanduidt. Verder gedraagt de Kadjar zich als een brave huisvaderauto die zich vooral op comfort richt. Dat uit zich ook in de hogere zitpositie tegenover een hatchback, iets waarvoor steeds meer gezinnen voor een softroader kiezen. Tegelijk vertoont de Kadjar weinig neiging tot overhellen in de bochten, en stuurt hij ook bij hogere snelheden vrij precies, hoewel scherpte niet aan die van de Duitse wagens komt.
zuinige prater
Onder de kap van onze blauwe testwagen ontdekten we de 1.5 dCi met 110 pk. Renault gaat ervan uit dat deze motorisatie het leeuwendeel van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. De kopers zullen alvast niet teleurgesteld zijn, want de motor toont zich werkwillig, ook in lage toeren. Een nadeel is dat de 1.5 luidruchtiger overkomt dan de 1.6 dCi. Zuinig is hij wel, deze vijftienhonderd, we verbruikten zonder problemen 4,6 l/100 km waardoor de radius al snel tot boven de 1.200 km steeg. Dat scheelt aan de pomp en in de portefeuille.
Maar voordat je aan de pomp komt moet je de portefeuille bij de dealer al eens opentrekken. Voor 21.950 euro heb je een Kadjar 1.2 TCe 'Life'. Wil je de 1.5 dCi dan ben je al minstens 25.950 euro kwijt en voor onze 'Intens'-versie met wat opties leg je 27.750 euro op tafel. Concurrentie is snel gevonden bij Nissan, de Qashqai met dezelfde 1.5 dCi kost daar minimum 24.190 euro voor het 'Visia'-uitrustingsniveau. Bij segmentleider Hyundai vinden we de nieuwe Tucson vanaf 25.999 euro voor de basis 1.7 CRDi met 115 pk.
conclusie
Renault heeft de Kadjar in de markt gegooid met een nuchter doel. Net zo goed doen als de Qashqai. Daarom wordt de Kadjar als een comfortabele SUV gepositioneerd, zodat een groot publiek wordt aangesproken. Volgens ons zal dit ook lukken, mede vanwege zijn ruime interieur en gewillige motoren.
Specificaties
1.5 dCi, turbo diesel, vier-in-lijn
110pk
260 Nm
manuele zesbak
voorwiel
1 355 kg
182 km/u
€ 27 750.00
€ 21 950.00
11.90 sec
4.60 L/100km
472 L
1 478 L
99 g/km
€ 50.00
€ 226.00
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden