Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDI (2015)

kia-sorento-2015-review-test

Het is alweer van 2010 geleden dat we nog plaats hebben genomen achter het stuur van een Sorento. De grote Koreaan kon overtuigen als no-nonsense SUV voor zeven. Maar in vijf jaar verandert er veel, benieuwd of hij ons in 2015 ook voor zich kan winnen.

De nieuwe Sorento is alvast helemaal bij de tijd. Want zoals het in 2015 een goede SUV betaamt, is hij langer en lager geworden. Anderhalve centimeter is hij gekrompen - in de hoogte, want in de lengte is hij maar liefst 9,5 centimeter gegroeid. De bodemvrijheid betaalt het gelag en verliest 2 centimeter, terwijl de wielbasis juist profiteert met 8 extra centimeters. Ondanks dat hij optisch meer op een verhoogde break gaat lijken, blijft de Sorento een indrukwekkend stuk Koreaans metaal. Vooral de snuit is heel wat meer uitgesproken. Niettemin zijn no-nonsense voorganger, komt de nieuwe Sorento er goed mee weg, niet makkelijk voor een wereldauto die ook de Amerikaanse koper moet bekoren.

kia-sorento-2015--interieur-review-test

High tech cockpit

De tijd van de goedkope Kia 4x4's lijkt ver achter ons wanneer je in de cockpit plaatsneemt. Alles is aanwezig: 360° camera view, geventileerde zetels, digitale teller, en ga zo maar door. Alleen een head-up display missen we, maar het prachtige panoramisch dak(€ 950) maakt veel goed. Alles zit op een goede plaats en ook de materialen en afwerking zijn dik in orde. Jammer genoeg vinden we de hardste plastics op het stuur, iets waar dure Japanse merken ook mee sukkelen. Het geeft meteen een mindere kwaliteitsindruk, in dit geval onterecht.

De zetels en zitpositie zijn dan weer voortreffelijk.Ook op de tweede en zelfs derde zitrij zit je beter dan verwacht, de vergrootte wielbasis komt hier helemaal tot zijn recht. De bagageruimte is met minimum 605 en maximum 1.662 liter wat je verwacht in deze klasse. Neem je 6 passagiers mee, dan krijg je nog net een paar bakken bier in de koffer, of in ons geval, de camerazak.

kia-sorento-2015-review-test

Relaxerende power

Wij waren onderweg met de 2.2 CRDI. Dat kan ook moeilijk anders, want Kia België heeft er voor gekozen alleen de topdiesel in ons landje aan te bieden. Daar is niets mis mee, de 2.2 viercilinder turbodiesel wist al te overtuigen in de vorige Sorento. Met 200 pk en 441 Nm doet hij het nog beter, zeker in combinatie met automaat en AWD, niet toevallig dat onze testversie over beide opties beschikte. Alleen het verbruik en bijhorende CO2 blijft een oud zeer. Met 6,7 l/100km en 177 g/km CO2 doet hij het heel wat beter. In de praktijk zien we echter dat we al problemen hebben om hem onder de 9 l/100km te houden. Een beetje contradictorisch in een SUV, maar wil je echt wat zuiniger, kan je altijd voor de 2.2 CRDI met manuele zesbak en voorwielaandrijving gaan.

Grote boosdoener voor de natuur is de traditionele zestraps automaat. Waar andere merken uitpakken met een zuinige automaten met dubbele koppeling, moet de Sorento het doen met deze koppelomvormer. Het goede nieuws is dat hij dankzij zijn hoge koppel lekker relax schakelt, geen zenuwachtige gedoe dus, zijn rustige karakter past prefect bij een full-size SUV als deze. Bij het doortrappen kan de viercilinder nog wel een beetje brommen, maar eens op snelheid is hij nog amper hoorbaar. Al bij al is deze powertrain nog altijd perfect geschikt voor de Sorento. Wij zouden hem ook zeker met AWD en automaat nemen, dat past nu eenmaal bij een auto als deze.

kia-sorento-2015-review-test

Kilometervreter

Zoals eerder vermeld is de Sorento lager en langer geworden. Een andere trend in het SUV segment is om van het befaamde bootgevoel af te raken. De Sorento dichter bij het asfalt zetten is één ding, maar ook de dempers zijn aangepakt waardoor de grote Kia 14% stijver moet zijn. We zouden de Sorento naast zijn voorganger moeten zetten om het verschil te merken. De +1.800 kg zware Koreaan deint nog altijd heel wat in de bochten. Ook gaat dat gepaard met weinig stuurgevoel. De sportknop brengt geen soelaas, integendeel, daardoor wordt het gewoon onnatuurlijk hard sturen. Eigenlijk kan ons dat maar weinig schelen. Niemand koopt de Sorento voor zijn bochtenwerk, wel voor zijn comfort, en daar scoort hij meer dan voldoende.

kia-sorento-2015-review-test

Kwaliteit kost geld

We weten al langer dat de Koreanen niet meer de ultieme prijspakkers zijn. Toch is een beginprijs van 34.590 euro zeker niet verkeerd. Je zal het dan wel moeten stellen met de manuele bak en voorwielaandrijving. Wil je 4x4 én de automaat, dan ben je minstens 40.690 euro kwijt, je zit dan wel onmiddellijk in de duurdere "Fusion" lijn. Onze "Sense" versie had alle gadgets aan boord. Gadgets kosten geld, je bent dan ook zo'n 48.690 euro kwijt voor de topversie. 50.000 euro voor een Kia is veel geld, maar dan heb je ook wat, en we zien het de Duitse full-size concurrentie niet snel nadoen.

kia-sorento-2015-review-test

Conclusie

Vijf jaar geleden sloten we onze review af met de stelling dat het pro-SUV kamp in de Sorento misschien wel zijn grootste troef had gevonden. In vijf jaar is er veel veranderd en de grote SUV's zien we minder en minder in ons straatbeeld. Op zich is dat zelfs niet slecht voor de Sorento, want de kopers gaan misschien wel terug naar de essentie, en daar blinkt deze Kia in uit. De Sorento is een comfortabele alleskunner met genoeg gadgets aan boord om in het jaar 2015 te overleven.

kia-sorento-2015-review-test

Specificaties

Motor

2.2 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

200pk

Koppel

441 Nm

Overbrenging

6-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 801 kg

Topsnelheid

203 km/u

Prijs testwagen

€ 50 191.00

Prijs basismodel

€ 34 590.00

0 tot 100 km/u

9.60 sec

Gemiddeld testverbruik

8.90 L/100km

Min. kofferinhoud

605 L

Max. kofferinhoud

1 662 L

CO2-uitstoot

177 g/km

BIV

€ 893.83

Rijtaks

€ 497.90

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Glenn-N 19:05
afbeelding van Glenn-N

Topfoto's Wim! :)

Wim 08:15
afbeelding van Wim

Merci Glenn, die van u mogen er ook zijn ;)

OlivierH 12:49
afbeelding van OlivierH

Ik had eigenlijk liever gezien dat Kia bij het oude concept bleef voor de Sorento. Voor een bescheiden prijs een betrouwbaar werkpaard maken dat 3.5 ton mag trekken. De oude 2.5 dieselmotor was geen strepentrekker, maar voldeed voor dat werk voldoende. Jammer dat ze nu ook weer kaart van luxe kiezen, daarbij prijs verhogen en werkcapaciteiten verminderen. Deze mag zeker geen 3.5 ton trekken.

PoePoe 14:42
afbeelding van PoePoe

Zo gaat het inderdaad bijna keer op keer, bij zowat alle merken..

PoePoe.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws