Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe (2014)

rijtest-hyundai-grand-santa-fe-2014

Een Hyundai met zeven zitplaatsen, gigantische afmetingen en een prijs vanaf 54.999 euro. De meest complete Zuid-Koreaan ooit, of een voor Amerika bedoelde wagen die strandde op het verkeerde continent?

Terwijl wij in Europa de Santa Fe al geen kleintje vinden, lachen ze ons in Amerika uit. Daar beschikken ze namelijk over een gelijknamige Santa Fe met een extra 225 millimeter aan lengte, 5 millimeter aan breedte en 7 zitplaatsen. Die Zuid-Koreaanse Amerikaan maakt nu zijn oversteek naar ons continent en komt in de catalogus te staan als Grand Santa Fe. Gewoonweg omdat-ie inderdaad nogal grand is.

Q7 uit het verre Oosten

Bij Hyundai België weten ze dat ze met hun grootste rakker een nichemarkt aanspreken. Daarom besloten ze bij de Korean Motor Company om enkel een full option-variant bij de dealers aan te bieden. Enerzijds maken ze het de klant daarmee makkelijk, anderzijds komt-ie door zijn prijskaartje van 54.999 euro in het vaarwater van de Audi Q7 terecht. Al dient de eerlijkheid te zeggen dat je bij Audi met die centen net naar buiten wandelt met een optieloze mastodont.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

rijtest-hyundai-grand-santa-fe-2014

Op papier is de Grand Santa Fe dus een full option Q7 voor de prijs van een instap-Q7. Kan de Koreaan echter tippen aan de Duitser? Ja en nee. In die zin dat de Grand Santa Fe nogal Amerikaans aanvoelt qua afwerking. Logisch ook, want voor dat land is-ie ook in het leven geroepen. Denk dan vooral aan net iets hardere plastics dan dewelke we de laatste jaren gewend zijn van Hyundai. Dan is het in de Audi toch iets aangenamer vertoeven. Al komt hier die ja in het spel, een standaard Q7 beschikt namelijk nog niet over 0,01 procent van de snufjes die je krijgt in de Hyundai. Denk dan aan simpele dingen zoals lederen stoelen en een panoramisch dak, als aan nutsvoorzieningen in de vorm van een navigatiesysteem, achteruitrijcamera en een automatisch parkeersysteem. Dingen waarvoor je veel centen laat liggen in Ingolstadt en die ervoor zorgen dat de tevredenheidswijzer toch terug naar de Grand Santa Fe buigt.

Rijdt als een trein

Onder de kap geluk geen knoert van een Amerikaanse V6, wel een sensibele viercilinder diesel. Nu ja, sensibel, met zijn inhoud van 2.2-liter en CO2-uitstoot van 199 g/km is hij alles behalve een kleintje te noemen. Toch heeft de Grand Santa Fe zo'n sterke inborst nodig, want met een gewicht dat flirt met de 2 ton red je het niet met een driecilinder. Zelfs de viercilinder moet bij elke rit zwaar aan het werk. Hij mag dan wel 197 pk en 421 Nm opwekken, scheuren doet het nooit. Dat hoeft natuurlijk ook niet, verwacht echter geen baldadige sparringpartner te vinden bij deze Zuid-Koreaan.

rijtest-hyundai-grand-santa-fe-2014

Waar we wel over te spreken zijn is het verbruik. Voor het eerst in de geschiedenis van autojournalistiek reden we het zelfde gemiddelde bij elkaar dan dat het normverbruik op geeft. In cijfers: 7,6 liter. Mét twee maal een taxidienst naar de luchthaven van Charleroi en een weekend naar de Belgische kust. Op de autostrade dus allerminst een veelverbruiker. Anderzijds zal het verbruik waarschijnlijk wel de pan uit swingen bij dagdagelijks stadsgebruik, maar daarvoor koop je toch geen gigant van net geen vijf meter?

Verwend

Op rijvlak is de Grand Sante Fe dus vooral correct. Een lijn die we kunnen doortrekken naar de passagiersruimte binnenin. Ruimschoots voldoende, maar de derde zitrij blijft wat ondermaats door de stoeltjes. Zo zal je helemaal achterin met bijna opgetrokken knieën mee moeten rijden. Eerder een nood- dan een volwaardige oplossing dus. In die zin is de grote rakker eerder een 5+2-zitter dan een 7-zitter. Voor taxiritjes opteer je beter voor de Mercedes V-Klasse of in eigen huis de Hyundai H1.

rijtest-hyundai-grand-santa-fe-2014

Conclusie

Het begint op te vallen dat door het succes Hyundai het zichzelf kan permitteren om nichemodellen op de markt te zetten. Denk maar aan de Veloster en de Genesis Sedan. Deze Santa Fe hoort daar ook wel bij, maar kan meer dan die anderen prat gaan op value for money. Is 55.000 euro veel geld voor een Hyundai? Ja. Is 55.000 euro veel geld voor de Grand Santa Fe? Helemaal niet. Nu is het aan het volk om zich over die prijs te zetten. Bij Hyundai hebben ze ons alvast overtuigd.

rijtest-hyundai-grand-santa-fe-2014

Specificaties

Motor

2.2 CRDi

Vermogen

197pk

Koppel

421 Nm

Overbrenging

6-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 54 999.00

0 tot 100 km/u

10.30 sec

Gemiddeld testverbruik

7.60 L/100km

Min. kofferinhoud

634 L

Max. kofferinhoud

1 842 L

CO2-uitstoot

199 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Plaats hier uw naam 23:05
afbeelding van Plaats hier uw naam

En kwalitatief superieur tegenover die VAG-producten

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws